Olen lupautunut puhumaan Lastensuojelu 14 -koulutuksessa 4.6.2014 Wanhassa Satamassa. Toimin myös puheenjohtajana tuona päivänä.
Oman puheenvuoroni aihe liittyy lastensuojelun vaikuttavuuden seurantaan: Lastensuojelun vaikuttavuus näkyväksi - mistä onnistumiset syntyvät?
Wanha Satama tarjoaa blogini lukijoille kaksipäiväisen koulutuksen 3-4.6.2014 etuhintaan 400 € + alv 24 % (norm. 500 € + alv 24%).
Edun saat
käyttöösi ilmoittamalla ilmoittautumisesi yhteydessä koodin LASTENSUOJELIJA.
Etu on voimassa pe 9.5.2014 asti.
Lisätiedot ja ilmoittautumiset Wanh Sataman sivuille.
Tapaamisiin kesäkuulla!
Lastensuojelu on kaikkien lasten ja nuorten hyvinvointia ja suojelua. Lastensuojelija-blogissa Sirkka Rousu ajattelee ääneen ja kannustaa rakentavaan keskusteluun. Julkaisen harvakseltaan.
tiistai 22. huhtikuuta 2014
torstai 17. huhtikuuta 2014
Lastensuojelun tutkimus, kehittäminen ja erikoistumiskoulutus mukaan sote-lain valmisteluun
Valmisteilla olevassa
sote-laissa tullaan säätämään myös miten valtio osallistuu alan tutkimuksen,
kehittämisen ja erikoistumiskoulutuksen järjestämiseen. Tällä hetkellä esimerkiksi
terveydenhuollon tutkimusta ja lääkäreiden erikoistumiskoulutusta rahoitetaan
valtion toimesta. Sosiaalialalta vastaavat säädökset ja rakenteet puuttuvat,
lukuunottamatta vuoden 2001 alusta lähtien perustettuja sosiaalialan
osaamiskeskuksia, jotka saavat perustoimintaansa pienen valtionosuuden.
Osaamiskeskusten toiminta on ollut erityisen merkityksellistä, mutta kehittämistyön
pitkäjänteisyys on jatkuvasti vaakalaudalla kun pääosa toiminnasta rahoitetaan ulkopuolisella
lyhvtkestoisella hankerahoituksella.
Vaikuttavuustietoa ja erityisosaamista
tarvitaan lastensuojelussakin
Kuitenkin esimerkiksi
sosiaalialan toiminnan vaikuttavuudesta tarvittaisiin jatkuvasti tutkimustietoa
niin lastensuojelun, sosiaalityön, päihde- ja mielenterveystyön kuin vammais-
ja vanhustenhuollon asiakastyöstä. Alan kehittämishankkeissa tehdään jatkuvia
ihmiskokeita erilaisilla tukitoimilla ja muilla interventioilla. Kehittämishankkeissa
ei kuitenkaan tuoteta tutkimustietoa siitä, miten palveluilla ja erilaisilla
tukitoimilla vaikutetaan ihmisten hyvinvointiin ja elämään.
Vuosien ajan on
peräänkuulutettu myös osaamista esimerkiksi lastensuojelutyöhön, kuitenkaan erikoistumiskoulutusta
ei ole millään tavalla organisoitu ja rahoitettu. Erityisosaamista vaativaan lastensuojelutyöhön
tulee voida erikoistua ammatillisen peruskoulutuksen jälkeen.
Myös sosiaalialalle tutkimus- ja opetuskeskukset
sekä lastensuojelun erityisosaamisen keskus
On itsestään
selvää, että sosiaalialan tulee olla tasavertaisessa asemassa terveydenhuollon
kanssa alan tutkimuksen, kehitystyön ja erikoistumiskoulutuksen voimavaroissa. Kirjoitettavana
olevassa sote-laissa tulee olla pykälät, joilla muodostetaan yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen
sekä sote-alan käytäntötyön ja sen opetuksen tutkimus- ja opetuskeskukset.
Tällaiset tutkimus-
ja opetuskeskukset pitää olla kullakin viidellä sote-alueella ja mahdollisesti
niiden filiaalipaikkakunnilla. Tutkimus- ja opetuskeskukset verkottuvat alueensa
kuntien ja muiden sosiaalialan palveluja tuottavien kanssa. Erikoitumiskoulutus
organisoidaan yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen yhteistyönä. Käytännön
erikoistuminen tapahtuu esimerkiksi sovittujen TK-kuntien lastensuojelutyössä
tai niiden vastuulla toimivien sijoitettujen lasten hoitoyksiköissä.
Edellisessä jo
roskiin menneessä sote-lakiesityksessä mainittiin, että kullekin sote-erityisvastuualueelle
perustettaisiin esimerkiksi lastensuojelun erityisosaamisen keskus. Näin voitaisiin
kirjoittaa uuteenkin sote-lakiesitykseen.
Mutta kaikkien osaamista ei huolittasi mukaan
Olen ollut viime
aikoina eri foorumeilla mukana keskusteluissa, joissa yliopistojen sosiaalityön
professorit rajaavat ammattikorkeakoulut pois sote-lain tutkimus- ja opetuskeskuksen
ja erikoistumiskoulutuksen virallisesta rakenteesta. Heidän mielestään niiden
tulee olla yliopistollisia keskuksia, ja laissa ei pitäisi mainita ammattikorkeakouluja.
Tosiasia kuitenkin
on, että valtaosa sosiaalialan ammattilaisista koulutetaan
ammattikorkeakouluissa, ja joissa voi suorittaa myös ylemmän korkeakoulututkinnon.
Näiden tutkintojen opettajista ja yliopettajista iso osa on saanut
tutkijakoulutuksen (tohtori tai lisensiaattitutkinto). On sosiaalialan
tutkimusosaamisen haaskaamista, mikäli tällainen opetus- ja käytäntötutkimuksen
osaaminen jätetään sote-alueen rakenteista pois.
Hyvinvointia ja terveyttä edistävä & ongelmia
ja sairauksia ehkäisevä
Kun pääosa
sosiaalialan työstä tehdään kunnissa lähellä ihmistä, on tärkeää, että sote-lain
ensimmäisessä pykälässä sanotaan sote-alan keskeisimpänä päämääränä ihmisten
hyvinvointia ja terveyttä edistävä sekä ongelmia ja sairauksia ehkäisevä
toiminta. Laissa tarvitaan porkkanoita, joilla kunnat ovat motivoituneita
jatkossakin kehittämään perusterveyden- ja sosiaalihuollon, peruskoulun, päivähoidon,
liikunnan, nuorisotyön ja arkikulttuurin toimijoiden yhteistyötä kansalaisten
kanssa. Yksi tällainen porkkana voisi olla suunniteltu ”sairastavuuskerroin”, jonka
mukaan kunta maksaa sote-alueelle sitä enemmän mitä heikommin se huolehtii
kuntalaistensa terveydestä ja hyvinvoinnista. Raha kun tuntuu aina puhuvan
päättäjille.
lauantai 29. maaliskuuta 2014
Kotikuntani Nurmijärvi palkittiin pitkäjänteisestä varhaisen avoimen yhteistyön lastensuojelun toiminnasta
Nurmijärvi sai 27.3.2014 kunnallisen lastensuojelupalkinnon
Palkinto myönnettiin Kuntaliiton, Huoltaja-säätiön ja Lastensuojelun keskusliiton toimesta. Palkittu toimintamallimme on varhaisen avoimen yhteistyön malli, jota olemme kehittäneet ja tutkineet sen toimivuutta vuosien ajan yhteistyössä THL:n kanssa (keskeinen henkilö on ollut tutkimusprofessori Tom Arnkil), kuntakumppanina kehittämisessä on ollut Rovaniemi.
Varhaista avointa yhteistyön mallia sovelletaan kunnassamme nykyisin hyvin laajasti, vaikka mallin kehittely onkin käynnistynyt lastensuojelussa. Toimintamallia sovelletaan kunnan johtamisessa, henkilöstöhallinnossa, päivähoidossa, neuvoloissa, kouluissa, nuorisotyössä ja toki edelleenkin myös lastensuojelussa - siis kaikessa toiminnassamme, myös kuntastrategiassa tämä ajattelu ohjaa päätöksiämme (olen kuntavaltuutettu).
Meillä lasten ja nuorten sekä perheiden hyvinvointityötä myös johdetaan yhteistyönä. Toimintamallilla onkin onnistuttu luomaan uudenlaista yhteistyön kulttuuria, ei vain ammattilaisten kesken, vaan ennenkaikkea asukkaiden ja eri palveluja käyttävien asiakkaiden kanssa.
Toimintamallin koordinoinnista ja kehittämisestä vastaa meillä Olli Laiho - onnea hänellekin!
Tässä linkki Kunnallinen lastensuojelu palkintouutiseen
Tässä lisätietoa Nurmijärven varhaisen avoimen yhteistyön toimintamallista
Onnea meille!
---------------------------------------------------------
Tervetuloa Lastensuojelu 14 -tapahtumaan Wanhaan satamaan 3-4.6.2014.
Kaupalliset kongressijärjestäjät ovat tulleet koulutustapahtumien järjestäjiksi perinteisille julkishallinnon tai järjestöjen järjestämille lastensuojelun päiville - itsekin olen työpaikoissani ollut järjestämässä lukuisia lastensuojelun seminaareja, ja kolme kertaa olen ollut järjestämässä Lastensuojelun laatupäivien maakunnallisia serminaareja eri puolilla Suomea. Alan toimijoita niihin riitti, mutta tilaisuudet olivatkin joko maksuttomia tai hyvin pieni osallistumismaksu. Lastensuojelun 2014 seminaari oli helmikuussa Talentumin järjestämänä Messukeskuksessa ja nyt siis kesäkuun alussa Wanhan Sataman järjestämänä Lastensuojelu 14 -koulutus.
Minulla on puheenvuoro 4.6.2014 lastensuojelun vaikuttavuuteen liittyen ja toimin päivän puheenjohtajana tuon päivän.
Tässä linkki Wanhan Sataman ohjelmaan.
Palkinto myönnettiin Kuntaliiton, Huoltaja-säätiön ja Lastensuojelun keskusliiton toimesta. Palkittu toimintamallimme on varhaisen avoimen yhteistyön malli, jota olemme kehittäneet ja tutkineet sen toimivuutta vuosien ajan yhteistyössä THL:n kanssa (keskeinen henkilö on ollut tutkimusprofessori Tom Arnkil), kuntakumppanina kehittämisessä on ollut Rovaniemi.
Varhaista avointa yhteistyön mallia sovelletaan kunnassamme nykyisin hyvin laajasti, vaikka mallin kehittely onkin käynnistynyt lastensuojelussa. Toimintamallia sovelletaan kunnan johtamisessa, henkilöstöhallinnossa, päivähoidossa, neuvoloissa, kouluissa, nuorisotyössä ja toki edelleenkin myös lastensuojelussa - siis kaikessa toiminnassamme, myös kuntastrategiassa tämä ajattelu ohjaa päätöksiämme (olen kuntavaltuutettu).
Meillä lasten ja nuorten sekä perheiden hyvinvointityötä myös johdetaan yhteistyönä. Toimintamallilla onkin onnistuttu luomaan uudenlaista yhteistyön kulttuuria, ei vain ammattilaisten kesken, vaan ennenkaikkea asukkaiden ja eri palveluja käyttävien asiakkaiden kanssa.
Toimintamallin koordinoinnista ja kehittämisestä vastaa meillä Olli Laiho - onnea hänellekin!
Tässä linkki Kunnallinen lastensuojelu palkintouutiseen
Tässä lisätietoa Nurmijärven varhaisen avoimen yhteistyön toimintamallista
Onnea meille!
---------------------------------------------------------
Tervetuloa Lastensuojelu 14 -tapahtumaan Wanhaan satamaan 3-4.6.2014.
Kaupalliset kongressijärjestäjät ovat tulleet koulutustapahtumien järjestäjiksi perinteisille julkishallinnon tai järjestöjen järjestämille lastensuojelun päiville - itsekin olen työpaikoissani ollut järjestämässä lukuisia lastensuojelun seminaareja, ja kolme kertaa olen ollut järjestämässä Lastensuojelun laatupäivien maakunnallisia serminaareja eri puolilla Suomea. Alan toimijoita niihin riitti, mutta tilaisuudet olivatkin joko maksuttomia tai hyvin pieni osallistumismaksu. Lastensuojelun 2014 seminaari oli helmikuussa Talentumin järjestämänä Messukeskuksessa ja nyt siis kesäkuun alussa Wanhan Sataman järjestämänä Lastensuojelu 14 -koulutus.
Minulla on puheenvuoro 4.6.2014 lastensuojelun vaikuttavuuteen liittyen ja toimin päivän puheenjohtajana tuon päivän.
Tässä linkki Wanhan Sataman ohjelmaan.
lauantai 8. maaliskuuta 2014
STM käynnisti sosiaalihuollon kelpoisuuslain tarkastelun
Hallituksen rakennepoliittiseen ohjelmaan sisältyy toimenpide, joka edellyttää ministeröiden arvioivan nykyisten kelpoisuussäännösten ajantasaisuutta työelämässä. Ministeri Huovinen on käynnistänyt myös sosiaalihuollon kelpoisuuslain tarkastelun. Tarkastelun fokuksessa on hallituksen rakenneohjelman tavoite saada aikaan kustannussäästöjä.
Olen ollut yhteydessä STM:n osastopäällikkö Kirsi Varhilaan ja toimittanut hänelle aineistoa koskien sosionomi ylempi AMK-tutkinnon suoittaneiden kelpoisuuden määrittämistä niin, että he olisivat päteviä myös sosiaalityöntekijän tehtävään.
Sosiaalityön työvoimapula ja osaamisvajeet näkyvät asiakastyön kokonaiskustannuksissa sekä työn vaikuttavuudessa. Sosiaalityön prosessissa avaintoimijan työn laatu heijastuu myös asiakkaan asiakasprosessissa muiden mahdollisuuksiin onnistua työssään. Sosiaalityön osaaminen on siten ns. kriittinen menestystekijä koko asiakasprosessin onnistumiselle. Osaavan ja työssäpysyvän henkilöstön toimin voidaan tehdä kustannusvaikuttavaa työtä.
Työntekijöiden jatkuva vaihtuminen näkyy minulle myös hallinto-oikeuden lastensuojelun asiantuntijajäsenen työssäni.
Vuosittain valmistuu noin 150 opiskelijaa sosiaalialan YLEMPI AMK-koulutusohjelmista. Lisäksi heitä valmistuu myös sosiaali- ja terveydenhuollon johtamisen ja esimerkiksi terveyden edistämisen koulutusohjelmasta. Tutkinnon suorittaneet sijoittuvat hyvin alan eri tehtäviin, mutta heikoiten heidän osaamisensa tunnetaan vielä kunnissa, joskin tilanne on parantunut viime vuosina. Kunnissa on kehitetty henkilöstön tehtäväkuvia niin, että erilainen osaaminen (myös Yamk-tutkinnon) hyödynnetään esimerkiksi aikuissosiaalityössä, lapsiperheiden palveluissa, mielenterveys-, päihde- ja vanhustyössä.
Olen ollut yhteydessä STM:n osastopäällikkö Kirsi Varhilaan ja toimittanut hänelle aineistoa koskien sosionomi ylempi AMK-tutkinnon suoittaneiden kelpoisuuden määrittämistä niin, että he olisivat päteviä myös sosiaalityöntekijän tehtävään.
Sosiaalityön työvoimapula ja osaamisvajeet näkyvät asiakastyön kokonaiskustannuksissa sekä työn vaikuttavuudessa. Sosiaalityön prosessissa avaintoimijan työn laatu heijastuu myös asiakkaan asiakasprosessissa muiden mahdollisuuksiin onnistua työssään. Sosiaalityön osaaminen on siten ns. kriittinen menestystekijä koko asiakasprosessin onnistumiselle. Osaavan ja työssäpysyvän henkilöstön toimin voidaan tehdä kustannusvaikuttavaa työtä.
Työntekijöiden jatkuva vaihtuminen näkyy minulle myös hallinto-oikeuden lastensuojelun asiantuntijajäsenen työssäni.
--------------------------------------------------------------------------------------
Tekstiä sosionomi ylempi AMK-tutkinnon tuottamasta osaamisesta (julkaistu aiemmin).
Tämän artikkelin keskeinen sisältö on julkaistu mm. 25.4.2013
Kuntalehdessä lyhennettynä ja Kuntalehden nettisivuilla kokonaisuutena. Lisäksi
Talentia-lehdessä on julkaistu vastaavansisältöinen teksti kommenttina lehdessä
olleeseen samankaltaiseen keskusteluun.
Kuntien
sosiaalityön työvoimapulaan on myös ratkaisuja
Kuntalehden 4/2013 numerossa sosiaalipalvelujohtaja
Päivi Nykänen kuvasi, miten käytännön asiakastyö kärsii henkilöstön suuresta
vaihtuvuudesta. Sosiaalityön vakansseihin ei saada kelpoisuuslain edellyttämiä
yliopistomaistereita. Asiakastyöhön voidaan rekrytoida korkeintaan vuodeksi
määräaikainen ei-kelpoinen työntekijä. Nykäsen mukaan heillä on jatkuva pula
pätevästä työvoimasta. Suuri vaihtuvuus vaikeuttaa pitkäjänteistä asiakastyötä.
Jatkuva henkilöstön perehdytys kuormittaa henkilöstöä ja esimiehiä.
Osaavia
työntekijöitä on koulutettu, mutta heidän osaamistaan ei haluta tunnustaa kunta-alalla
Vuodesta
2002 lähtien on voinut suorittaa virkakelpoisuuden antavan ylemmän
korkeakoulututkinnon tiede- tai ammattikorkeakoulussa (L 351/2005, 18§). Laki
sosiaalihuollon henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista (2005/272) ei kuitenkaan
määrittele ammattikorkeakoulusta valmistuvien sosionomi YLEMPI AMK- tutkinnon
suorittaneiden pätevyyttä lainkaan. Toistuvista vetoomuksista huolimatta
kelpoisuuslakia ei ole haluttu muuttaa.
Ministeriö
aikoo ratkoa työvoimapulaa niin, että alemman korkeakoulututkinnon
suorittaneille sosionomeille (AMK) tarjottaisiin joustavaa
lisäkoulutusmahdollisuutta yliopisto-opintoihin. Ministeriö sivuuttaa
tosiasian, että sosiaalialan YLEMPI AMK-tutkinnon suorittaneilla on jo
maisteritason ylempi korkeakoulututkinto ja usean vuoden sosiaalialan
työelämäkokemus sekä asiakastyön osaaminen.
Sosiaalialan
ja –työn teoriaa ja työelämälähtöistä oppimista on heillä yhteensä 300 op (taso
7.), mikä kertyy yhteensä noin viiden-kuuden vuoden opiskelusta, kuten
yliopistossakin. Lisäksi heillä tulee olla vähintään kolme vuotta sosiaalialan
työkokemusta jo ennen YAMK-tutkintoon hakua. Useimmilla erilaista
asiakastyökokemusta on tätä enemmän. Kuitenkin yliopistot vastustavat
ammattikorkeakoulusta valmistuneiden sosiaalialan YAMK-tutkinnon suorittaneiden
hyväksymistä kelpoisiksi sosiaalityöhön, heidän sosiaalityön osaamisestaan
huolimatta.
Ammattikorkeakouluista
valmistuvien osaaminen on sosiaalialan asiakkaiden ja työelämätarpeiden
mukaista. Vaikka tutkinnon profiili on erilainen kuin yliopistoissa, tuottaa se
varmasti hyvän osaamisen sosiaalityöhön. Vastaavalla tavalla kahden
koulutusputken kautta sijoitutaan tällä hetkellä kelpoisiksi
lastentarhanopettajiksi: yliopiston kasvatustieteen kandidaatin sekä sosionomi
(AMK) tutkinnoilla (molemmissa taso 6.). Tutkintojen takaama erilainen
osaaminen on tarpeen päivähoidon asiakastyössä.
Jos
sosiaalialalta valmistunut sosionomi (YLEMPI AMK) tutkinnon suorittanut haluaa
toimia sosiaalityöntekijänä, tulee hänen hakea sosiaalityön maisteritutkintoon
suorittaakseen sosiaalityön pääaineopinnot. Tämä on sekä opiskelijan että
veronmaksajien resurssien haaskaamista eikä vastaa työelämässä oleviin
asiakastarpeisiin. Kun eduskunta hyväksyi kymmenen vuotta sitten kelpo-lain,
muutettiin STM:n valmistelemaa hallituksen esitystä niin, että sosiaalityön
pääaineopinnot tulee olla yliopistollisia opintoja. Tämä merkitsi sitä,
että ammattikorkeakoulun opintopolulta kertyvä sosiaalityön polku (300 op) ei
lain mukaan tuota sosiaalityön pääaineopintoja, vaikka tosiasiallisesti
sosiaalityön osaaminen ainakin sosiaalialan AMK + Ylempi AMK-koulutuspolun
valinneilla osaaminen kertyy (ks. ohessa oleva esite Yamk-tutkinnosta ja sen
tuottamasta osaamisesta).
Vuosittain valmistuu noin 150 opiskelijaa sosiaalialan YLEMPI AMK-koulutusohjelmista. Lisäksi heitä valmistuu myös sosiaali- ja terveydenhuollon johtamisen ja esimerkiksi terveyden edistämisen koulutusohjelmasta. Tutkinnon suorittaneet sijoittuvat hyvin alan eri tehtäviin, mutta heikoiten heidän osaamisensa tunnetaan vielä kunnissa, joskin tilanne on parantunut viime vuosina. Kunnissa on kehitetty henkilöstön tehtäväkuvia niin, että erilainen osaaminen (myös Yamk-tutkinnon) hyödynnetään esimerkiksi aikuissosiaalityössä, lapsiperheiden palveluissa, mielenterveys-, päihde- ja vanhustyössä.
Osa
sosionomi (YLEMPI AMK) tutkinnon suorittaneista työskentelee myös ns.
epäpätevänä sosiaalityöntekijänä, jolloin virkasuhde ja myös asiakkuudet ovat
koko ajan katkolla. Osaavan työvoiman saatavuus sosiaalityöhön helpottuisi, kun
heidän osaamisensa tunnustettaisiin myös kelpoisuuslaissa.
Sosiaalityön
työvoimatilanne on ollut heikko jo vuosia: alan palkkaus, työn määrä ja
kuormittavuus ja liian vähäiset koulutusmäärät. Tarvitaankin monia tekoja
työvoimatilanteen muuttamiseksi paremmaksi. Yksi ratkaisu olisi
kelpoisuuslain päivittäminen. Kyse ei ole kelpoisuusehtojen madaltamisesta,
vaan sosiaalialan samantasoisten master-tason tutkintojen rinnastamisesta
tuottamaan samantasoisen pätevyyden. Yliopiston sosiaalityön aloituspaikkoja
tarvitaan myös lisää sekä joustavia opiskelujen jatkamisväyliä.
Kunnissa
tulisi uudistaa aktiivisesti henkilöstön tehtäväkuvia, sillä ihmisten tarpeet
ja palvelujärjestelmä muuttuvat koko ajan. Sosiaalityössä tarvitaan tiimityötä, jossa
erilainen osaaminen yhdistyy asiakkaiden hyväksi.
Sirkka Rousu,
sosiaalityöntekijä ja yliopettaja Metropolia ammattikorkeakoulusta
lauantai 15. helmikuuta 2014
Sijaisperheessä kasvavan lapsen tarina: dokumenttielokuvan ensiesitys 15.2.2014
Lastensuojelun sijaisperhetyön kehittämistarpeista
Merituuli asuu sijaisvanhempiensa luona. Perheessä on myös toinen
sijoitettu lapsi sekä sijaisvanhempien kaksi omaa lasta. Merituuli tapaa
säännöllisesti isäänsä ja isoveljeään. Sijaisperheen ja lasten arjessa on
paljon verkostoja ja tukea. Sijaissisaruus on voimavara.
Merituulen puheenvuoro 15.2.2014 klo 19 - ensiesitys AVA -kanavalla.
Olen elokuvan teemaa taustoittavassa artikkelissani tarkastellut laajemmin lastensuojelua ja sijaisperhehoitoa. Alla osa artikkelista. Ks.linkki koko artikkeliin, tämän tekstin lopusta.
Olen elokuvan teemaa taustoittavassa artikkelissani tarkastellut laajemmin lastensuojelua ja sijaisperhehoitoa. Alla osa artikkelista. Ks.linkki koko artikkeliin, tämän tekstin lopusta.
Viime
vuosina on keskusteltu runsaasti lastensuojelun kokonaisvaltaisesta
kehittämisen ja osaamisen parantamisen tarpeesta. Aulikki Kananoja jätti
selvitysryhmän raportin kesäkuussa 2013. Siinä pääpaino oli lastensuojelun
asiakkuuden alkuvaiheen ja avohuollon sekä niihin sisältyvän yhteistyön
tarkastelussa.
Sijaishuollon
osalta rajoituttiin muutamiin yksittäisiin havaintoihin.
Joitakin Kananojan
selvitysryhmän esittämiä ehdotuksia ollaan viemässä eteenpäin. STM on
laatimassa lastensuojelun kehittämisen
toimintasuunnitelmaa (ks. STM /tiedote 21.1.2014 http://www.stm.fi/tiedotteet/verkkouutinen/-/view/1872880#fi).
Laajemmin
perhehoidon ja lainsäädännön kehittämistä tarkasteltiin STM:n työryhmässä
(2010). Raportin mukaan sijaisperheet tarvitsisivat nykyistä enemmän erilaista
tukea, ovathan sijoitetut lapset usein vaativahoitoisia. Samoin sijoitetun
lapsen biologisten vanhempien tarvitsema tuki ja kuntoutus on puutteellista.
(Perhehoidon kehittäminen 2010). Työryhmän ehdotuksista joitakin lainsäädännön
parannuksia on jo tehty mm. hoitopalkkioon ja valmennukseen, josta tuli
sijaisperheelle oikeus ja kunnalle velvollisuus.
Sijaisvanhemman juridinen
asema suhteessa sijoitettuun lapseen ja nuoreen on heikko, koska he
pääsääntöisesti eivät ole lapsen tai nuoren huoltajia. Myös sosiaaliturvaan
tarvittaisiin edelleen parannuksia mm. sairastumiseen, työttömyyteen ja
eläkkeelle siirtymiseen liittyen. Lisäksi sijaisvanhemmuuden ja kodin
ulkopuolisen työn yhteensovittamisella voitaisiin huomattavasti
edistää sijaisperheiden hyvinvointia kokonaisuudessaan. Sijaisperheet
voivat tarvita myös kodinhoito- ja lastenhoitoapua sekä apua lasten
kuljettamiseen esimerkiksi vierailuille lapsen omien vanhempien luokse.
Sijaisperheiden tukemiseksi ollaan myös kehittämässä vapaaehtoistoimintaa mm.
Pelastakaa Lapset ry:n PePPi-hankkeessa ”Vapaaehtoiset voimavarana
sijaisperheiden tukemisessa”.
”Vanhemmuus
voi kukkia huostaanoton jälkeen” - Voikukkia -hankkeessa kehitetään erityisesti
vanhempien vertaistoimintaa. (www.voikukkia.fi
). Sijoitetun lapsen hyvinvointia edistää se, että hänen omat vanhempansa
saavat tukea, ja voivat toimia lapsensa kehityksen tukena yhteistyössä sijaisperheen
kanssa.
Sijoitetun
lapsen tarvitsema erityinen hoito ja tuki ei myöskään aina toteudu lapsen
tarpeiden mukaan, esimerkiksi tarve lastenpsykiatriseen hoitoon ja koulun
erityisiin tukitoimiin. Näistä sijaisperhe joutuu ”taistelemaan” kunnan eri
viranomaisten kanssa.
Hyvin
toteutuva sijaisperhetyö edellyttää sekä sijaisperheen, sijoitetun lapsen, ja
hänen vanhempiensa tukemista. Kuntien vastuulla oleva lapsen ja perheen lastensuojelutyö
on hyvin kuormittunutta, mikä heijastuu sijaisperheiden saamaan lähitukeen ja
sijoitettujen lasten sijaishuoltoon kaikkinensa. Sijaishuollon
palvelujärjestelmää tulisi kokonaisuutena kehittää. Lastensuojelun tukea
tarvitsevat lapset ja heidän perheensä ovat eriarvoisessa asemassa riippuen
siitä, missä kunnassa asuvat.
Lue koko sijaisperheen elokuvateeman taustaa kuvaava teksti
Emma & Elias-ohjelman Mun perhe-sivuilta - sinne pääset suoraan tästä.
Siellä voit myös katsoa Mun perhe
-elokuvien asiantuntijahaastattelut, joissa keskustellaan perheistä, vanhemmuudesta
ja kunkin elokuvateeman perheen yhteiskunnallisesta asemasta.
Katso myös dokumenttielokuvien vanhempien haastattelut, joissa he kuvaavat vanhemmuutta,
kasvatusta ja arjen haasteita.
Mun puu - dokumenttielokuvan ensiesitys on la 15.2.2014 klo 19.
Uusintoja seuraavina päivinä. Kaikki viisi elokuvaa katsottavissa myös MTV:n Katsomo-palvelussa.
Tästä pääset elokuvan nettisivuille ja siellä sijaisperhe-elokuvan ohjaajan tervehdykseen:
Mun perhe-elokuvan nettisivuille.
Elokuvahankkeen facebook-sivuille tästä. Käy tykkäämässä!
Lue myös lapsiasiavaltuutetun nettiuutinen 14.2.2014 tästä.
Lue myös lapsiasiavaltuutetun nettiuutinen 14.2.2014 tästä.
Tunnisteet:
lapsi- ja lastensuojelupolitiikka,
sijaishuolto
maanantai 10. helmikuuta 2014
Puitekilpailuttaminen aikaansaa tehottomuutta ja lisää kustannuksia lastensuojelussa
Tämä artikkeli julkaistiin lyhennettynä Kuntalehden printtilehdessä 6.2.2014 ja kokonaisuudessaan Kuntalehden verkkosivuilla.
Arvioimme yhteistyössä Helsingin Diakonissalaitoksen lapsi- ja perhetyön johtaja Tuija Åstedtin kanssa erityisesti lastensuojelun sijaishuollon kilpailutusta. Tässä juttumme kokonaisuudessaan:
Kunnat eivät osaa kilpailuttaa vaativan tason asiakaspalveluja, toisin kuin Mika Pohjonen (Kuntalehti 1/2014) väittää. Asiakas on pelinappulana, jossa pahimmillaan asiakkaan koti vaihtuu aina sen mukaan, kuka kilpailun milloinkin voittaa. Tämä on perusoikeuksien vastaista. Tai parhaimmat pisteet saaneen yrittäjän palveluja ei käytetä puitesopimuksesta huolimatta lainkaan.
Arvioimme yhteistyössä Helsingin Diakonissalaitoksen lapsi- ja perhetyön johtaja Tuija Åstedtin kanssa erityisesti lastensuojelun sijaishuollon kilpailutusta. Tässä juttumme kokonaisuudessaan:
Kunnat eivät osaa kilpailuttaa vaativan tason asiakaspalveluja, toisin kuin Mika Pohjonen (Kuntalehti 1/2014) väittää. Asiakas on pelinappulana, jossa pahimmillaan asiakkaan koti vaihtuu aina sen mukaan, kuka kilpailun milloinkin voittaa. Tämä on perusoikeuksien vastaista. Tai parhaimmat pisteet saaneen yrittäjän palveluja ei käytetä puitesopimuksesta huolimatta lainkaan.
Julkiseen talouteen kohdistuu ankaria paineita. Usein ratkaisuksi
tarjotaan palveluiden yksityistämistä, jolla halutaan tehostaa toimintaa.
Julkisorganisaatiot ostavat yksityisiä palveluita kilpailuttamalla useimmiten
puitesopimuskilpailutuksena. Tämän tuloksena syntyy sisämarkkina, jonka piirissä kunta
ostaa ja tuottajat myyvät. Kunta ei sitoudu ostamaan mitään
puitesopimuksen piirin hyväksytyltä palveluntuottajalta, vaikka tuottaja olisi
saanut kilpailutuksen parhaimmat hinta- ja laatupisteet. Ostajaa sitoo vain
kilpailutuksessa sovittu hinta, mikäli palvelua päätetään ostaa puitesopimuksen
puitteissa. Palveluntuottaja joutuu tilauksia odottaessakin pitämään
henkilöstön palkkalistoilla ja kiinteistön toimintakunnossa.
Lastensuojelun sijaishuollon palveluissa laki antaa
minimiehdot: yhtä lasta kohden tarvitaan vähintään yksi työntekijä, ja asuinyksikköä
kohden vähintään kuusi työntekijää, vaikka hoitopaikkoja on tätä vähemmän. Minimiehtojen
sijaan tilaaja voi edellyttää, että henkilökuntaa on 1,3 tai enemmän suhteessa
yhteen lapseen. Myös henkilöstön kelpoisuus- ja osaamisvaatimukset voivat
ylittää minimiehdot, esimerkiksi vähintään puolella henkilökunnasta edellytetään
olevan korkeakoulutasoinen koulutus.
Velvoitteilla tähdätään hyvään: halutaan turvata lapsen arki
riittävällä aikuisten määrällä ja heidän osaamisellaan. Edes voitto tällaisessa kilpailutuksessa ei
tuo takeita
siitä, että lopulta ostetaan palvelua. Palveluntuottajan keino selviytyä
voi olla se, että myytävän palvelun hintaan lisätään tyhjien hoitopaikkojen riskin
osuus. Mitä suurempi tämä riski on, sitä enemmän palvelun ostaja tulee
maksaneeksi oletetuista
tyhjistä paikoista jokaisessa ostamassaan hoitopäivässä. Siten sen
sijaan, että puitesopimuskilpailutuksilla saataisiin hintoja laskemaan, palvelujen
hinnat ovatkin usein nousseet kustannusindeksejä enemmän.
Eurojakin merkittävämpiä ovat inhimilliset kustannukset,
joita puitesopimuskilpailuttaminen pahimmillaan tuottaa. Lastensuojelupalveluissa
kiinteiden kustannusten osuus on suuri eikä se jousta kysynnän mukaan. Jos
käyttöaste on alhainen, syntyy tappiota vauhdilla. Hyvin lyhyessä ajassa
voidaan ajautua tilanteeseen, jossa laadukaskin palvelu on ajettava alas. Tämä
on ristiriidassa sen kanssa, mitä lastensuojelulla perimmiltään tavoitellaan. Lapsen
elämässä turvallisen arjen jatkuvuus ja ihmissuhteiden pysyvyys kasvuolosuhteita vakauttamalla
on sijaishuollon onnistumisen keskeinen kriittinen menestystekijä.
Tämän
laatuvaatimuksen pitäisi koskea myös palvelun hankkijaa. Sijaishuollossa on kyse
lapsen tarvitsemasta kodista tai pitkäkestoisesta kuntoutuksesta, eikä koti voi
vaihtua sen mukaan kuka kulloinkin tarjousmenettelyssä ja sen jälkeisillä
markkinoilla pärjää. Pahimmillaan puitekilpailutus tarjoilee lapselle
sitä, mitä hän kaikkein vähiten tarvitsee. Ostosopimuksissa pitäisi sitoutua molemmin puolin yhteistyöhön ja
jonkinlaiseen vähimmäistilausmäärään ja ajallisesti pitkäkestoisempaan
kumppanuuteen.
Hankintamenettelyjen
kehittäminen
Hankintalainsäädäntö mahdollistaa kuitenkin jo nyt monia
kilpailuttamisen tapoja, jolla voitaisiin välttää kielteiset vaikutukset ja
uudistettavana olevat EU-direktiivit tulevat kasvattamaan näitä mahdollisuuksia.
Hyvä
malli lastensuojeluunkin olisi ns. strateginen kumppanuus, joka tarkoittaa
pitkäkestoista kunnan ja palveluntuottajien kumppanuutta, jossa osapuolilla on
yhteistyön kohteena olevassa, osapuolille strategisesti tärkeässä toiminnassa
yhteiset tavoitteet. Osapuolet sitoutuvat jatkuvaan koko palvelun tuottamisen
elinkaaren aikaiseen parantamiseen ja yhteiseen oppimiseen. Kumppanuus perustuu
luottamukseen ja lisää osapuolien yhteistä tietopääomaa ja tuo kaikille
kumppanuusosapuolille lisä-arvoa. Kumppanuudessa mahdollistuu myös yhteinen
tuotekehittely.
Puitekilpailutusta
parempi ratkaisu olisi myös esimerkiksi toimintatapa, jossa kunta ilmoittaa
hankintailmoitusjärjestelmä Hilma:ssa osallistumispyynnön. Halukkuudestaan
ilmoittaneiden joukosta valitaan neuvotteluprosessiin tuottajat, joiden kanssa
hankittavaa palvelua kehitellään vuoropuhelussa. Tämän pohjalta olisi vuorossa
tarjouspyyntöprosessi.
Vaihtoehto voisi
olla myös Ruotsin mallin mukainen, jossa kaikki, jotka täyttävät asetetut
laatukriteerit pääsevät palvelun toimittajarekisteriin ja kaikille, jotka
tuottavat samankaltaista palvelua, on hinta sama.
Todellinen
vaihtoehto lastensuojelupalveluissa on myös suorahankinta, joka on hankintalainkin
mukaan perusteltu, kun asiakkaan osalta palvelu tulee räätälöidä kunkin lapsen
ja perheen tarpeiden mukaan.
Markkinoiden toimivuutta ja kehittymistä edesauttaisi myös
se, että kunnat lisäisivät markkinavuoropuhelua palvelun tuottajien kanssa
eivätkä piiloutuisi neutraliteettivaatimusten taakse. Nykyisin palvelun
tuottajat joutuvat liian usein arvailemaan, mitä on odotettavissa.
Palvelutuotanto-ohjelmilla pitkäjänteisyyttä palvelujen hankintaan
Kaikkien etu
olisi se, että julkisten organisaatioiden palveluiden ostotarpeet olisivat
hyvin ennakoitavissa kunnan palvelutuotanto-ohjelman pohjalta. Siinä kunta
linjaa, miten
tarvittavat palvelut halutaan tuottaa: mitkä palvelut ja missä määrin kunta
tuottaa itse, mitä palveluja tuotetaan yhteistyössä toisten kuntien kanssa ja
mitä hankintaan ns. markkinoilta. Palvelustrategiset päätökset ohjaavat
vahvasti markkinoita, sillä kunnat ovat lastensuojelupalvelujen lähes ainoa
ostaja. Lastensuojelulasten tarvitsemaa pysyvyyttä on vaikeaa tuottaa,
jos koko järjestelmä toimi lyhytjänteisesti.
Sirkka Rousu,
yliopettaja, Metropolia ja Tuija Åstedt,
lapsi- ja perhetyön johtaja, Helsingin Diakonissalaitos
Tästä linkki Kuntalehden verkkosivuille.
Tunnisteet:
lapsi- ja lastensuojelupolitiikka,
palvelumarkkinat,
sijaishuolto
sunnuntai 2. helmikuuta 2014
Avoin adoptio ja pitkäaikaisessa sijaishuollossa oleva lapsi
Avoin adoptio tarkoittaa sitä, että adotoitu lapsi pitää yhteyttä omiin syntymävanhempiinsa. Tällainen adoptiojärjestely mahdollistaa myös pitkäaikaisessa sijaishuollossa olevalle lapselle pysyvät kasvuolosuhteet ja hänestä huolta pitävät aikuiset.
Pelastakaa Lapset on kuvannut tähän astisia kokemuksia hyviksi niin lapsen kuin hänen syntymävanhempiensa näkökulmasta. Tällainen adoptiojärjestely on lapsen edun mukainen.
Olin tekemässä aloitetta avoimen adoption mukaan ottamisesta adotiolakiin (lapsiasianeuvottelukunnan lastensuojelujaoston esitys).
Lue lisää Helsingin Sanomien jutusta.
Lue lisää Pelastakaa lapset sivuilta hankkeesta.
Lue lisää Lapsiasiavaltuutetun sivuilta.
Pelastakaa Lapset on kuvannut tähän astisia kokemuksia hyviksi niin lapsen kuin hänen syntymävanhempiensa näkökulmasta. Tällainen adoptiojärjestely on lapsen edun mukainen.
Olin tekemässä aloitetta avoimen adoption mukaan ottamisesta adotiolakiin (lapsiasianeuvottelukunnan lastensuojelujaoston esitys).
Lue lisää Helsingin Sanomien jutusta.
Lue lisää Pelastakaa lapset sivuilta hankkeesta.
Lue lisää Lapsiasiavaltuutetun sivuilta.
lauantai 25. tammikuuta 2014
Lastensuojelun laatu ja sen valvonta
Olen kirjoittanut tässä blogissa paljon lastensuojelun laadusta ja valvonnasta - en toista niitä nyt tässä (löytyvät avainsanojen kautta blogini arkistoista).
Sanon kokoavasti sen, että lastensuojelun laadun kehittämisessä on paljon tehtävää, kuten osaamisessa, asiakkaan kohtaamisessa ja kuuntelemisessa, yhteistoimintamuodoissa eri toimijoiden kanssa, lapsen ja perheen tarvitsemissa palveluissa jne. Ja keskeisintä olisi tietenkin parantaa lasten ja perheiden hyvinvoinnin edellytyksiä niin, ettei lastensuojelun tarvetta edes syntyisi, ja tämä on meidän kaikkien ja koko yhteiskunnan tehtävä.
Lastensuojelun nykytila on oikein hyvin kaikkien tiedossa. Valtion ratkaisuja kehittämistoimiksi odotetaan edelleen. Toimiva lastensuojelu -työryhmän ehdotukset on jätetty kesäkuussa 2013. Valtion tason toiminnan parantaminen ja kehittämistoimien käynnistäminen ei tietenkään riitä, vaan kuntien ja alalla toimivien palveluntuottajien pitää jatkaa lastensuojelun ja lapsiperheiden palvelujen parantamista.
Valvontalainsäädäntöä rukattiin juuri pari vuotta sitten, kun sosiaalipalvelujen valvontalaki uudistettiin. Tosin siinä ei parannettu valvonnan hajautettua järjestelmää, meiltähän puuttuu kokonaan esim. riippumaton ulkopuolinen valvontajärjestelmä.
Uudistetun valvontalain myötä Valvira on tehnyt loistavaa työtä pienin resurssein. Valvira on laatinut kunnille erityisesti lastensuojeluun liittyviä valvonnan ohjeita sekä antanut omavalvontaa koskevan ohjeistuksen, ne ovat eräänlaisia lastensuojelun laatukäsikirjan ohjeistuksia. Käytännön valvontatyöhän tehdään AVI:en ja kuntien toimesta. Tässä yhteistyössäkin olisi edelleen kehitettävää.
Valvonnan parantaminen vaatisi kuitenkin myös sen henkilöstön, joka valvontaa toteuttaa, heidän osaamisensa parantamista sekä valvontaprosessien kehittämistä, erityisesti kunnissa ja kuntayhtymissä. Tätä työtä tein aikoinaan Kuntaliiton töissäni.
Täytyypä keskustella Metropoliassa, miten voisimme osaltamme ryhtyä tarjoamaan täydennyskoulutusta työpaikoille valvontaosaamisen ja valvontaprosessien parantamiseksi.
Ylen sivuilla ja ohjelmissa käydystä lastensuojelun keskustelusta tekee johtopäätöksiä toimittaja tässä jutussa - klikkaa tästä.
Sanon kokoavasti sen, että lastensuojelun laadun kehittämisessä on paljon tehtävää, kuten osaamisessa, asiakkaan kohtaamisessa ja kuuntelemisessa, yhteistoimintamuodoissa eri toimijoiden kanssa, lapsen ja perheen tarvitsemissa palveluissa jne. Ja keskeisintä olisi tietenkin parantaa lasten ja perheiden hyvinvoinnin edellytyksiä niin, ettei lastensuojelun tarvetta edes syntyisi, ja tämä on meidän kaikkien ja koko yhteiskunnan tehtävä.
Lastensuojelun nykytila on oikein hyvin kaikkien tiedossa. Valtion ratkaisuja kehittämistoimiksi odotetaan edelleen. Toimiva lastensuojelu -työryhmän ehdotukset on jätetty kesäkuussa 2013. Valtion tason toiminnan parantaminen ja kehittämistoimien käynnistäminen ei tietenkään riitä, vaan kuntien ja alalla toimivien palveluntuottajien pitää jatkaa lastensuojelun ja lapsiperheiden palvelujen parantamista.
Valvontalainsäädäntöä rukattiin juuri pari vuotta sitten, kun sosiaalipalvelujen valvontalaki uudistettiin. Tosin siinä ei parannettu valvonnan hajautettua järjestelmää, meiltähän puuttuu kokonaan esim. riippumaton ulkopuolinen valvontajärjestelmä.
Uudistetun valvontalain myötä Valvira on tehnyt loistavaa työtä pienin resurssein. Valvira on laatinut kunnille erityisesti lastensuojeluun liittyviä valvonnan ohjeita sekä antanut omavalvontaa koskevan ohjeistuksen, ne ovat eräänlaisia lastensuojelun laatukäsikirjan ohjeistuksia. Käytännön valvontatyöhän tehdään AVI:en ja kuntien toimesta. Tässä yhteistyössäkin olisi edelleen kehitettävää.
Valvonnan parantaminen vaatisi kuitenkin myös sen henkilöstön, joka valvontaa toteuttaa, heidän osaamisensa parantamista sekä valvontaprosessien kehittämistä, erityisesti kunnissa ja kuntayhtymissä. Tätä työtä tein aikoinaan Kuntaliiton töissäni.
Täytyypä keskustella Metropoliassa, miten voisimme osaltamme ryhtyä tarjoamaan täydennyskoulutusta työpaikoille valvontaosaamisen ja valvontaprosessien parantamiseksi.
Ylen sivuilla ja ohjelmissa käydystä lastensuojelun keskustelusta tekee johtopäätöksiä toimittaja tässä jutussa - klikkaa tästä.
torstai 16. tammikuuta 2014
Mun perhe-dokumenttien TV-esitykset alkavat 18.1.2014
Olen ollut valmistelemassa Mun perhe -dokumenttielokuvien hanketta.
Elokuvien TV-esitykset alkavat la 18.1.2014 klo 19 AVA-kanavalla.
Mun perhe -elokuvilla on yhteinen teema; perhe, joka koetaan lasten näkökulmasta. Lasten silmin nähtynä maailma on täynnä mahdollisuuksia ja positiivisuutta, vaikka vanhempia arki saattaakin huolettaa. Lapset kertovat elämästään sijaisperheessä, maahanmuuttajaperheessä, yhteishuoltajuusperheessä, perheessä jossa on vähän rahaa ja perheessä, jossa on kehitysvammainen lapsi. Tällaisissa perheissä kasvaa ja elää nykyään noin 65 prosenttia suomalaisista lapsista.
Ensimmäisenä esitetään Anna Korhosen ohjaama riemastuttava HYVÄ VELI, joka saa ensi-esityksen lauantaina 18.1. klo 19. Ville (7) ja isoveli Veeti (12) jakavat saman huoneen, ja Villen mukaan nahistelevat kaikesta.
AVAlla vietetään viisi viikkoa Mun perheen juhlaa. Joka lauantai 18.1. alkaen esitetään uusi Mun perhe –elokuva. Viimeisenä esitetään Hanna Maylettin ohjaama MUN PUU lauantaina 15.2. Siinä kuvataan lasten arkea sijaisperheessa.
Elokuvat uusitaan viikon ajan AVAlla, ja ne ovat katsottavissa myös Katsomo –verkkopalvelussa ensi-esityksen jälkeen.
Mun perhe on verkossa ja facebookissa
Mun perhe-elokuvan kotisivut, jossa mm. elokuvien trailerit, ohjaajien esittelut, päähenkilöiden esittelyt, ja kuvia
Hankkeen asiantuntija-aineistoa ja haastattelut löytyy Emma & Elias -sivustolta TV-esitysten rytmissä.
-----------
ps. olen pahoillani, että en ole ehtinyt päivittää blogiani, vapaa-aika on huvennut omakotitalon tyhjentämiseen, uuden rakentamiseen, valtuutetun työhön, Mun perhe-hankkeeseen ja myös muuta yhteiskunnallista toimintaa tulee harjoitettua. Ja yliopettajan työkin on myös melkoista urakkatyötä. Mutta iloisin mielin ja hyvissä voimin eletään.
Elokuvien TV-esitykset alkavat la 18.1.2014 klo 19 AVA-kanavalla.
Mun perhe -elokuvilla on yhteinen teema; perhe, joka koetaan lasten näkökulmasta. Lasten silmin nähtynä maailma on täynnä mahdollisuuksia ja positiivisuutta, vaikka vanhempia arki saattaakin huolettaa. Lapset kertovat elämästään sijaisperheessä, maahanmuuttajaperheessä, yhteishuoltajuusperheessä, perheessä jossa on vähän rahaa ja perheessä, jossa on kehitysvammainen lapsi. Tällaisissa perheissä kasvaa ja elää nykyään noin 65 prosenttia suomalaisista lapsista.
Elokuvien tv-oikeudet on hankkinut MTV Oy. Tämä on MTV:ltä hieno satsaus
laadukkaaseen kotimaiseen dokumenttielokuvatuotantoon, ja lisää erityisesti
MTV:n lapsille ja koko perheelle suunnattua kotimaista ohjelmistoa. Elokuvat
esitetään AVA –kanavalla.
Ensimmäisenä esitetään Anna Korhosen ohjaama riemastuttava HYVÄ VELI, joka saa ensi-esityksen lauantaina 18.1. klo 19. Ville (7) ja isoveli Veeti (12) jakavat saman huoneen, ja Villen mukaan nahistelevat kaikesta.
AVAlla vietetään viisi viikkoa Mun perheen juhlaa. Joka lauantai 18.1. alkaen esitetään uusi Mun perhe –elokuva. Viimeisenä esitetään Hanna Maylettin ohjaama MUN PUU lauantaina 15.2. Siinä kuvataan lasten arkea sijaisperheessa.
Elokuvat uusitaan viikon ajan AVAlla, ja ne ovat katsottavissa myös Katsomo –verkkopalvelussa ensi-esityksen jälkeen.
Mun perhe on verkossa ja facebookissa
Mun perhe-elokuvan kotisivut, jossa mm. elokuvien trailerit, ohjaajien esittelut, päähenkilöiden esittelyt, ja kuvia
Hankkeen asiantuntija-aineistoa ja haastattelut löytyy Emma & Elias -sivustolta TV-esitysten rytmissä.
-----------
ps. olen pahoillani, että en ole ehtinyt päivittää blogiani, vapaa-aika on huvennut omakotitalon tyhjentämiseen, uuden rakentamiseen, valtuutetun työhön, Mun perhe-hankkeeseen ja myös muuta yhteiskunnallista toimintaa tulee harjoitettua. Ja yliopettajan työkin on myös melkoista urakkatyötä. Mutta iloisin mielin ja hyvissä voimin eletään.
torstai 19. joulukuuta 2013
Pientä ja suurta sosiaalipolitiikkaa ihmisille
Tämä kolumni on julkaistu 19.12.2013 Ahjo-lehdessä
Sirkka Rousu, hyvinvointipolitiikan yliopettaja Metropolia ammattikorkeakoulusta
-----------------------------------------------------------
Olen istunut muuttolaatikoiden keskellä ja
inventoinut elettyä arkea. Jo aikuistuneiden lasten vauva-ajasta alkaen on
kertynyt paljon pieniä tavaroita. Yksi sellainen oli isoveljen puukäsitöissä
tekemä ulko-oven avaimen apulaite ekaluokkaa käyvälle pikkusiskolle. Leirillä
saadut ansioviirit kertoivat lasten yhteisöjen huippuhetkistä ja voimavaroista.
Näistä ei voi luopua.
Siltoja rakentava yhteisöllisyys yhdistää Helsingin
Sanomien Matti Kalliokosken mukaan ihmisiä ideologisista, uskonnollisista,
etnisistä ja muista taustoista riippumatta. Se perustuu jaettuihin vuoropuhelun
kokemuksiin ja yhdessä sovittuihin yhteisön toimintasääntöihin. Synnyttyään se
on lähes poikkeuksetta positiivista laatua. Positiivisuus on mahdollisuuksien
näkemistä, ratkaisukeskeisyyttä, tavoitteellisuutta ja toivoa. Se on kehityksen
ja hyvinvoinnin perusta.
Muuttolaatikoiden keskellä oli hyvä tunnistaa, että elämässämme on ollut paljon
siltoja rakentavia arjen yhteisöjä. Arvokkuutta kokenut tunnustaa arvokkuuden
myös muissa, kuten Pekka Himanen esittää Kestävän kasvun mallissaan. Siinä päämääränä
on arvokas elämä ihmisen, yhteiskunnan ja globaalin maailman yhteisöissä.
Dosentti Sakari Möttösen mukaan pieni
sosiaalipolitiikka rakentuu ihmisten yhteisöissä. Se on keskeisesti kohtaamista
ja kuulluksi tulemista, mutta myös kuntien lähipalvelujen saatavuutta ja
oikeudenmukaisuuden kokemusta. Pieni politiikka on toimintaa. Se rakentaa perustan
luottamukselle, että myös suuri politiikka kuuntelee ihmisten tarpeita. Suuri
sosiaalipolitiikka on lainsäädäntöä, järjestelmiä ja rakenteita. Sen
uskottavuus, legitimiteetti, on pienen politiikan varassa.
Viimeisten vuosien keskustelua on hallinnut suuri
politiikka. Sitä on ruokittu kovin myös mediassa, jossa uutiskynnystä harvoin
läpäisee pienen politiikan ilot ja onnistumiset. Kuten toimittaja Riikka
Venäläinen kuvaa, tällaiset uutiset voisivat parantaa maailmaa vähentämällä
pelkoa, voimattomuutta ja toivottomuutta.
Tarvitsemme
suurta ja pientä sosiaalipolitiikkaa. Ratkaisevinta ei kuitenkaan hyvin
tulosten aikaansaamisessa ole se, millainen sote-hallinto meillä on. Hyvät
hallintorakenteet toki edistävät ja tukevat fiksujen käytännön ratkaisujen
syntymistä. Näin on esimerkiksi Etelä- Karjalan sote-kuntayhtymässä. Johtaja
Timo Salmisaari vakuuttaa, että mielenterveyshoito ja päihdepalvelut ovat
parantuneet ja rahaa säästynyt. Ihmiset saavat apua silloin kun sitä
tarvitsevat ja siellä missä ihmisten omat yhteisöt ovat.
Toiminnan
tehokkuus on ymmärrystä ja dialogia asukkaiden kuntayhteisöjen pienen
politiikan ja suuren politiikan sote-rakenteiden kesken. Pieni politiikka on
paikallista ja aina erilaista. Siksi sote-rakenteiden tulee mukautua
alueellisiin ja paikallisiin olosuhteisiin. Miten tämä viesti saadaan perille
maan hallitukselle ja ministeriöille?
Sirkka Rousu, hyvinvointipolitiikan yliopettaja Metropolia ammattikorkeakoulusta
-----------------------------------------------------------
Päätin neljän vuoden kolumnisti-jaksoni Ahjo-lehdessä, joka on Metallityöväenliiton 150 000 jäsenen lehti. Olen kirjoittanut erilaisista hyvinvointiteemoista, perheväkivallasta, lasten hyvinvoinnista, parisuhteesta, työhyvinvoinnista, palvelujen saatavuudesta, sote-uudistuksesta ja monesta muusta.
Tämänpäiväinen kolumniaihe sattui sopivasti samaan teemaan, sillä tänään julkaistiin sote-järjestämislakia valmistelleen työryhmän ehdotukset - se suuri sosiaalipolitiikka.
Laitan tähän linkeiksi
- Huoltaja-säätiön Bruno Sarlin seminaariaineiston, josta mm. Möttösen Sakarin esitys löytyy.
- Ahjo-lehden kolumnipalstalle
Tunnisteet:
sosiaalihuolto,
sosiaalipolitiikka,
sote-järjestämslaki
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)