Arvioimme yhteistyössä Helsingin Diakonissalaitoksen lapsi- ja perhetyön johtaja Tuija Åstedtin kanssa erityisesti lastensuojelun sijaishuollon kilpailutusta. Tässä juttumme kokonaisuudessaan:
Kunnat eivät osaa kilpailuttaa vaativan tason asiakaspalveluja, toisin kuin Mika Pohjonen (Kuntalehti 1/2014) väittää. Asiakas on pelinappulana, jossa pahimmillaan asiakkaan koti vaihtuu aina sen mukaan, kuka kilpailun milloinkin voittaa. Tämä on perusoikeuksien vastaista. Tai parhaimmat pisteet saaneen yrittäjän palveluja ei käytetä puitesopimuksesta huolimatta lainkaan.
Julkiseen talouteen kohdistuu ankaria paineita. Usein ratkaisuksi
tarjotaan palveluiden yksityistämistä, jolla halutaan tehostaa toimintaa.
Julkisorganisaatiot ostavat yksityisiä palveluita kilpailuttamalla useimmiten
puitesopimuskilpailutuksena. Tämän tuloksena syntyy sisämarkkina, jonka piirissä kunta
ostaa ja tuottajat myyvät. Kunta ei sitoudu ostamaan mitään
puitesopimuksen piirin hyväksytyltä palveluntuottajalta, vaikka tuottaja olisi
saanut kilpailutuksen parhaimmat hinta- ja laatupisteet. Ostajaa sitoo vain
kilpailutuksessa sovittu hinta, mikäli palvelua päätetään ostaa puitesopimuksen
puitteissa. Palveluntuottaja joutuu tilauksia odottaessakin pitämään
henkilöstön palkkalistoilla ja kiinteistön toimintakunnossa.
Lastensuojelun sijaishuollon palveluissa laki antaa
minimiehdot: yhtä lasta kohden tarvitaan vähintään yksi työntekijä, ja asuinyksikköä
kohden vähintään kuusi työntekijää, vaikka hoitopaikkoja on tätä vähemmän. Minimiehtojen
sijaan tilaaja voi edellyttää, että henkilökuntaa on 1,3 tai enemmän suhteessa
yhteen lapseen. Myös henkilöstön kelpoisuus- ja osaamisvaatimukset voivat
ylittää minimiehdot, esimerkiksi vähintään puolella henkilökunnasta edellytetään
olevan korkeakoulutasoinen koulutus.
Velvoitteilla tähdätään hyvään: halutaan turvata lapsen arki
riittävällä aikuisten määrällä ja heidän osaamisellaan. Edes voitto tällaisessa kilpailutuksessa ei
tuo takeita
siitä, että lopulta ostetaan palvelua. Palveluntuottajan keino selviytyä
voi olla se, että myytävän palvelun hintaan lisätään tyhjien hoitopaikkojen riskin
osuus. Mitä suurempi tämä riski on, sitä enemmän palvelun ostaja tulee
maksaneeksi oletetuista
tyhjistä paikoista jokaisessa ostamassaan hoitopäivässä. Siten sen
sijaan, että puitesopimuskilpailutuksilla saataisiin hintoja laskemaan, palvelujen
hinnat ovatkin usein nousseet kustannusindeksejä enemmän.
Eurojakin merkittävämpiä ovat inhimilliset kustannukset,
joita puitesopimuskilpailuttaminen pahimmillaan tuottaa. Lastensuojelupalveluissa
kiinteiden kustannusten osuus on suuri eikä se jousta kysynnän mukaan. Jos
käyttöaste on alhainen, syntyy tappiota vauhdilla. Hyvin lyhyessä ajassa
voidaan ajautua tilanteeseen, jossa laadukaskin palvelu on ajettava alas. Tämä
on ristiriidassa sen kanssa, mitä lastensuojelulla perimmiltään tavoitellaan. Lapsen
elämässä turvallisen arjen jatkuvuus ja ihmissuhteiden pysyvyys kasvuolosuhteita vakauttamalla
on sijaishuollon onnistumisen keskeinen kriittinen menestystekijä.
Tämän
laatuvaatimuksen pitäisi koskea myös palvelun hankkijaa. Sijaishuollossa on kyse
lapsen tarvitsemasta kodista tai pitkäkestoisesta kuntoutuksesta, eikä koti voi
vaihtua sen mukaan kuka kulloinkin tarjousmenettelyssä ja sen jälkeisillä
markkinoilla pärjää. Pahimmillaan puitekilpailutus tarjoilee lapselle
sitä, mitä hän kaikkein vähiten tarvitsee. Ostosopimuksissa pitäisi sitoutua molemmin puolin yhteistyöhön ja
jonkinlaiseen vähimmäistilausmäärään ja ajallisesti pitkäkestoisempaan
kumppanuuteen.
Hankintamenettelyjen
kehittäminen
Hankintalainsäädäntö mahdollistaa kuitenkin jo nyt monia
kilpailuttamisen tapoja, jolla voitaisiin välttää kielteiset vaikutukset ja
uudistettavana olevat EU-direktiivit tulevat kasvattamaan näitä mahdollisuuksia.
Hyvä
malli lastensuojeluunkin olisi ns. strateginen kumppanuus, joka tarkoittaa
pitkäkestoista kunnan ja palveluntuottajien kumppanuutta, jossa osapuolilla on
yhteistyön kohteena olevassa, osapuolille strategisesti tärkeässä toiminnassa
yhteiset tavoitteet. Osapuolet sitoutuvat jatkuvaan koko palvelun tuottamisen
elinkaaren aikaiseen parantamiseen ja yhteiseen oppimiseen. Kumppanuus perustuu
luottamukseen ja lisää osapuolien yhteistä tietopääomaa ja tuo kaikille
kumppanuusosapuolille lisä-arvoa. Kumppanuudessa mahdollistuu myös yhteinen
tuotekehittely.
Puitekilpailutusta
parempi ratkaisu olisi myös esimerkiksi toimintatapa, jossa kunta ilmoittaa
hankintailmoitusjärjestelmä Hilma:ssa osallistumispyynnön. Halukkuudestaan
ilmoittaneiden joukosta valitaan neuvotteluprosessiin tuottajat, joiden kanssa
hankittavaa palvelua kehitellään vuoropuhelussa. Tämän pohjalta olisi vuorossa
tarjouspyyntöprosessi.
Vaihtoehto voisi
olla myös Ruotsin mallin mukainen, jossa kaikki, jotka täyttävät asetetut
laatukriteerit pääsevät palvelun toimittajarekisteriin ja kaikille, jotka
tuottavat samankaltaista palvelua, on hinta sama.
Todellinen
vaihtoehto lastensuojelupalveluissa on myös suorahankinta, joka on hankintalainkin
mukaan perusteltu, kun asiakkaan osalta palvelu tulee räätälöidä kunkin lapsen
ja perheen tarpeiden mukaan.
Markkinoiden toimivuutta ja kehittymistä edesauttaisi myös
se, että kunnat lisäisivät markkinavuoropuhelua palvelun tuottajien kanssa
eivätkä piiloutuisi neutraliteettivaatimusten taakse. Nykyisin palvelun
tuottajat joutuvat liian usein arvailemaan, mitä on odotettavissa.
Palvelutuotanto-ohjelmilla pitkäjänteisyyttä palvelujen hankintaan
Kaikkien etu
olisi se, että julkisten organisaatioiden palveluiden ostotarpeet olisivat
hyvin ennakoitavissa kunnan palvelutuotanto-ohjelman pohjalta. Siinä kunta
linjaa, miten
tarvittavat palvelut halutaan tuottaa: mitkä palvelut ja missä määrin kunta
tuottaa itse, mitä palveluja tuotetaan yhteistyössä toisten kuntien kanssa ja
mitä hankintaan ns. markkinoilta. Palvelustrategiset päätökset ohjaavat
vahvasti markkinoita, sillä kunnat ovat lastensuojelupalvelujen lähes ainoa
ostaja. Lastensuojelulasten tarvitsemaa pysyvyyttä on vaikeaa tuottaa,
jos koko järjestelmä toimi lyhytjänteisesti.
Sirkka Rousu,
yliopettaja, Metropolia ja Tuija Åstedt,
lapsi- ja perhetyön johtaja, Helsingin Diakonissalaitos
Tästä linkki Kuntalehden verkkosivuille.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti