Sote-laki tulee
muuttamaan kuntien roolia ja vastuuta myös lasten ja nuorten terveyden ja
hyvinvointityössä. Jatkossa kunta toimii sote-palvelujen tuottajana siten kuin
sote-alueen järjestäjäkuntayhtymä sopii kunnan kanssa. Ja saattaapa olla, että sote-järjestäjätaho
ei ehkäpä tee tuottajasopimuksia ihan jokaisen alueen palveluntuottaja-organisaation
kanssa erikseen, vaan sopimus syntyy kuntien muodostaman yhteisen
sote-palvelujen tuottajaorganisaation kanssa. Näin ainakin silloin kun kunnan
väestömäärä on pieni. Tarvitaan laajemmat hartiat vastata myös sote-palvelujen
tuottamisesta käytännössä.
Palveluntuottaja-sopimukseen
tullee sisältymään sosiaali- ja terveyspoliittiset linjaukset ko. kunnan tai
kuntien yhteisen sote-tuottajaväestöalueen toiminnasta: miten ehkäisevä
sosiaali- ja terveydenhuolto toteutetaan ja millaisia palveluja ja palveluyksikköjä
alueella toimii. Sote-tehtäviä ja palveluja lasten, nuorten ja perheiden osalta
ovat mm. äitiys- ja lastenneuvola, perheneuvolat, kouluterveydenhuolto,
lastensuojelu, lapsiperheiden perhetyö ja kotipalvelu.
Kunnan tai kuntien
yhteisen sote-tuottajaorganisaation toimintaa ohjaamaan perustettaneen päätöksentekoelimeksi
sote-tuottaja -lautakunta ja mahdollisesti sen alaisuuteen yksilöasioita
käsittelevä viranomaisjaosto.
Päätöksentekoelimen tehtävänä on laatia mm.
Päätöksentekoelimen tehtävänä on laatia mm.
·
kunnan
tai kuntien yhteisen väestöalueen hyvinvointisuunnitelma ja -kertomus
esitettäväksi sote-alueelle (ja tiedoksi kunkin kunnan valtuustoille),
·
vastata
myös muista eri lakien edellyttämistä suunnitelmista, esim. lastensuojelulain mukainen
suunnitelma,
·
ohjata
ja kehittää palveluntuotantoa siten kuin sote-järjestäjäalueen kanssa on sovittu,
·
tuottaa
tietoa väestönsä hyvinvoinnin tilasta, tarpeista ja palvelujen toimviuudesta,
·
vastata
henkilöstöstä sekä
·
asiakasta
koskevista yksilöpäätöksistä.
Keskeinen tehtävä
on huolehtia yhteistyöstä ja toimintamalleista niiden toimintojen kanssa,
joista jatkossakin vastaavat kunnat. Kunnan tehtäväksihän jää edelleen varhaiskasvatus,
päivähoito, peruskoulu, nuorisotyö, liikunta, vapaa-ajan ja kulttuurin toiminta.
Käytännön yhteistyö myös järjestöjen, seurakuntien, muiden yhteisöjen ja
yritysten kanssa on järjestettävä.
Jatkossa kunnat voivat
toki organisoida toimintansa myös ns. elämänkaarimallin mukaan, jossa
esimerkiksi lasten, nuorten ja perheiden palveluista, mukaan lukien
sote-palvelujen tuottaminen, vastaakin lasten ja nuorten hyvinvointilautakunnat.
Näin tämän väestöryhmän palveluja voidaan edelleen johtaa ja kehittää
kokonaisuutena.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti