Eerikan tapauksesta syytettynä olevien ammattilaisten oikeuskäsittelyn yhteydessä on oltu huolissaan myös lastensuojelutyöntekijöiden virassa toimivien pätevyydestä sekä suuresta vaihtuvuudesta ja sosiaalityön työvoimapulasta. Monia parannustoimia tarvitaan kunnissa, mutta yksi liittyy lainsäädäntöön.
Meillä on edelleen siis suuri sosiaalityön työvoimapula mutta silti sosiaalityöhön ammattikorkeakoulussa koulutetut maisteritason osaajat eivät saisi vieläkään pätevyyttä Suomessa - jos hallituksen ammattihenkilölaki-esitykseen ei tehdä nyt muutosta.
Käytännön sosiaalityössä voidaan hyödyntää molemmista koulutusputkista valmistuneiden ylemmän korkeakoulututkinnon
suorittaneiden osaamista. Tavallaan verrannollinen tilanne on päivähoidossa:
Lastentarhanopettajan tehtävissä toimii sekä kasvatustieteen kandeja että LTO-opinnot
tutkinnossaan suorittaneita sosionomeja -monipuolisesta tutkinto-osaamisesta
hyötyvät lapset ja perheet, ja työvoimapula olisi melkoinen ilman
sosionomi-taustaisia lastentarhanopettajia.
Sosiaalialan
AMK-verkosto oli perjantaina 13.2.2015 kuultavana eduskunnassa (linkki lausuntoon on blogin lopussa).
Sosiaalityöhön suuntaavan sosionomi (ylempi AMK) tutkinnon tuottaman osaamisen ja työmarkkina-aseman kuvaamiseksi
laadimme myös esitteen, joka löytyy myös Valtakunnallisen sosiaalialan AMK-verkoston nettisivuilta (ks. linkki lopussa).
——————————————————————-
Hyvä kansanedustaja
Käsittelyssänne
on sosiaalihuollon ammattihenkilölaki (HE 354/2014 vp), johon tulisi tehdä
muutos koskien oikeutta toimia laillistettuna sosiaalityöntekijänä.
Jo vuosien ajan
käydyssä keskustelussa virheellisesti väitetään, että hyväksymällä sosiaalityöhön
suuntautuvalle sosionomi ylempi AMK-tutkinnolle kelpoisuus
sosiaalityöntekijän tehtäviin, madallettaisiin koulutusvaatimuksia - tästähän
ei ole lainkaan siis kyse. Yliopiston sosiaalityön maisteritutkinto ja
sosionomi ylempi AMK-tutkinto ovat molemmat ylempiä korkeakoulututkintoja
sosiaalityön alalla ja tuottavat osaamisen sosiaalityön tehtäviin. Tämän
perustelen alla olevasti.
Virkamiestyönä
valmisteltu lakiesitys sivuuttaa nyt täysin sosiaalityöhön suuntaavan
ammattikorkeakoulussa ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneiden osaamisen
hyödyntämisen työmarkkinoilla. On
erikoista, että tässä taloudellisessa tilanteessa on varaa edelleen jättää
huomioimatta useiden satojen jo sosiaalityöhön koulutettujen osaaminen,
varsinkin kun sosiaalityön työvoimapula on suuri.
Sen sijaan 7 §:n yksityiskohtaisissa perusteluissa
(s. 30) kuvataan sosiaalityön yliopistokoulutuksen kehittämistä, joka perustuu
vuosittaisiin eduskunnan myöntämiin ylimääräisiin joululahjamäärärahoihin,
joilla koulutetaan muiden yhteiskuntatieteiden aineiden opiskelijoita
sosiaalityöhön.
Kuten tiedätte,
ylempi AMK -tutkinto on kaksiportaisessa korkeakoulujärjestelmässämme
samantasoinen (EQF 7) ylempi korkeakoulututkinto kuin yliopistojen maisterin
tutkinnot. Lakiesitys ei kuitenkaan ota lainkaan huomioon, että jo vuodesta
2005 lähtien on myös ammattikorkea-kouluissa voinut suorittaa sosiaalityöhön
suuntaavan ylemmän korkeakoulututkinnon. Täydellisestä sivuuttamisesta kertoo
sekin, että hallituksen esityksessä ei edes kuvata sosiaalialan ylempi
AMK -tutkinnon laajuutta ja sen tuottamaa osaamista. Lakiesitys siirtää uuteen
lakiin sosiaalihuollon henkilöstön vanhan kelpoisuuslain sisällön, joka ei vastaa
tämän ajan eikä tulevaisuuden tarpeisiin.
Muutos
tulisi tehdä lakiesityksen 7 §:n säännökseen sosiaalityöntekijän tehtävään
laillistamisesta:
….harjoittaa
sosiaalityöntekijän ammattia laillistettuna ammattihenkilönä henkilölle, joka
on suorittanut Suomessa sosiaalityöhön suuntaavan ylemmän korkeakoulututkinnon
yliopistossa tai ammattikorkeakoulussa.
Sosiaalityön tehtävissä tarvittava osaaminen
Sosiaalityöhön
suuntaava ylempi AMK -tutkinto tuottaa uudessa sosiaalihuoltolaissa (1301/2014
tarkoitetun sosiaalityön (15 §) osaamisen sekä osaamisen ammatillisiin ja
hallinnollisiin johtotehtäviin (HE sosiaalihuollon ammattihenkilöistä 9 §).
Sosiaalityön
osaaminen kertyy kahdeksan vuoden ajanjaksolla:
-
sosiaalityöhön
suuntaavat opinnot AMK-tutkinnossa (3,5 vuoden opinnot ja niihin kuuluvat
työelämäharjoittelut, 210 op),
-
tutkinnon
suorittamisen jälkeen karttunut vähintään kolmen vuoden sosiaalialan työkokemus
sekä
-
sosiaalityöhön
suuntaavat opinnot ylempi AMK-tutkinnossa (1,5 - 2 vuotta, 90 op).
Ylemmän
korkeakoulututkinnon opintojen laajuus on siten ammattikorkeakouluissa ja
yliopistoissa sama eli 300 op. Sosionomi ylempi AMK -tutkinto tuottaa
osaamista niin asiakastyöhön ja sen koordinointiin ja organisointiin,
hallintoon ja johtamiseen kuin myös suurten sosiaalityön rakenteiden ja
ilmiöiden kokonaisuuksien hallintaan ja tutkimukselliseen kehittämiseen. Tämän
esitämme sosiaalialan valtakunnallisessa AMK-verkostossa valmisteilla olevassa
tutkinnon osaamisen ja työmarkkinoille sijoittumisen kuvauksessa (valmistuu
vielä helmikuussa -15).
Sisäinen ristiriita lakiesityksessä: sijaiseksi kelpaa lähes millä osaamisella tahansa
Esityksessä
sijaisuussäännös (12 §) ja säännös oikeudesta harjoittaa sosiaalityöntekijän
ammattia (7 §) ovat keskenään ristiriitaisia.
Lakiesitys avaa
mahdollisuuden toimia tilapäisesti sosiaalityöntekijänä muille soveltuvan
(ei siis edes sosiaalialalle suuntaavan) korkeakoulututkinnon suorittaneille
(12§), mutta ei mahdollista laillistamisen hakemista sosiaalityön osaamisen
tosiasiassa hallitseville sosiaalityöhön suuntaavan ylempi AMK – tutkinnon
suorittaneille sosionomeille (7 §).
Tällaista
ristiriitaa on vaikea hyväksyä tilanteessa, jossa sosiaalityöntekijöinä
työskentelee runsaasti epäpäteviä henkilöitä muulla kuin sosiaalialan
koulutuksella.
Muussa maassa suoritetulla tutkinnolla kuitenkin mahdollisuus hakea laillistamista - suomalaisella tutkinnolla ei!
Kuten
lakiesityksen taustoituksesta ilmenee monissa Euroopan maissa
sosiaalityöntekijän tutkinto sijoittuu EQF 6 -tasolle ja on bachelor -tutkinto
kuten sosionomien (AMK) tutkinnot Suomessa. Näin suomalaisen
sosionomi (AMK) tai sosionomi (ylempi AMK) -tutkintonimikkeen haltija voi
hakeutua johonkin muuhun EU- tai ETA -valtioon sosiaalityöntekijäksi. Samoin
vastaavalla ulkomailla suoritetulla tutkinnolla kuin mitä ovat suomalaisten
sosionomien (AMK) suorittamat tutkinnot, voi hakea Suomesta laillistamista
sosiaalityöntekijän ammattiin.
Miksi Suomessa suoritetulla sosiaalityöhön
suuntautuneella ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneella ei ole
mahdollisuutta toimia sosiaalityötekijänä?
Ylempi AMK-tutkinnon suorittaneilla on hyvä osaaminen ammatillisiin ja hallinnollisiin johtotehtäviin (sosiaalityöntekijän erityiset velvollisuudet, HE 8 §)
Minimissään kahdeksan
vuoden sosiaalityöhön suuntaava AMK-opintopolku sisältää johtamisopintoja sekä
hallinnollisiin ja esimiestehtäviin liittyvää käytännön harjoittelua.
Sosiaalityöhön suuntaavassa sosionomi ylempi AMK-tutkinnossa johtamisopintojen
määrä vaihtelee eri ammattikorkeakouluissa. Tavallisimmin niitä karttuu 15 - 30
op, jonka lisäksi opiskelijan master-opinnäytetyö (30 op) voi kohdentua
johtamiseen.
Tämän lisäksi
heillä on jo AMK-tutkinnossa suoritettuja johtamisopintoja. Useilla on myös jo
työelämän esimiestyökokemus. Toisin kuin yliopistojen sosiaalityön maisterin
opinnoissa, on sosionomi ylempi AMK-tutkinnon suorittaneella hyvä osaamispohja
johtamis- ja hallintotehtäviin.
Työelämä ja asiakkaat hyötyvät
Muutosesitys tukee hallituksen
rakennepoliittisen ohjelman tavoitteiden toteutumista ja mahdollistaa
työmarkkinoille korkeakoulutuksen duaalimallin tuottaman osaamisen
täysimääräisen hyödyntämisen. Yliopistojen tieteellisen ja
ammattikorkeakoulujen soveltavan tutkimuksen ja työelämälähtöisen
kehittämistoiminnan orientaatioiden yhdistäminen sosiaalityössä toisi
työnantajien ja asiakkaiden tarpeisiin toisiaan täydentävää osaamista. Laillistamisasiakirjojen
liitteistä käy ilmi tutkinnon tarkempi sisältö.
Ehdotettu ratkaisu lisäisi
mahdollisuuksia ratkaista sosiaalityön työtehtävän kannalta joustavasti mikä on
tarkoituksenmukainen koulutustausta kulloinkin kyseessä olevaan
sosiaalityöntekijän tehtävään kyseisessä työyhteisössä tai organisaatiossa.
Tosiasiassa moniin eri organisaatioihin sosiaalityöntekijän tehtäviin
rekrytoidaan jo nyt sosiaalityöntekijöiksi sosionomeja (ylempi AMK), joilla on
sosiaalityöhön suuntautuneet opinnot.
Sosiaalityöhön suuntaava sosionomi ylempi AMK- tutkinto tuottaa sosiaalityön osaamisen
Lakiesitys on
valmisteltu ministeriössä virkamiehen toimesta ilman riittävää avointa
keskustelua lainsisällöstä ja kiireellä, mm. lausunnon antamiseen annettiin
viikko aikaa (24.11.-2.12.). Vasta tuolloin 24.11.2014 oli ensimmäistä kertaa
edes saatavilla lain valmisteluaineisto. Kuulemistilaisuutta (ma 10.11.) varten
oli käytettävissä muutamaa päivää aiemmin toimitettu puutteellinen raakaversio
lakiesityksestä, mm. tuolloin vielä kokonaan ilman vaikutusarviointeja.
Tätä
kuvaan Uudistuva sosiaalialan osaaminen -blogissa http://blogit.metropolia.fi/uudistuva-sosiaalialan-osaaminen/2014/12/14/sosiaalityohon-vahvaa-osaamista-sosionomi-ylempi-amk-tutkinnolla-ratkaisuja-myos-sosiaalityontekijapulaan/
Ammattihenkilölakiesitys
ei siis vielä kymmenen vuoden jälkeenkään (tutkinto on ollut virallinen osa
koulutusjärjestelmää v.2005 lähtien) tunnusta sosionomi ylempi AMK-tutkinnon
tuottamaa osaamista eikä käytännössä tutkinnon olemassa oloakaan.
Tämä ei voi olla
järkevää koulutuspolitiikkaa ja yhteiskunnan resurssien käyttöä.
Toivon, että lakiesitystä muutetaan 7 §:n osalta.
Annan
mielelläni asiassa lisätietoja, helmikuussa 2015
Sirkka
Rousu
yliopettaja,
Metropolia ammattikorkeakoulu
sirkka.rousu@metropolia.fi, p.
040 714 5157
Katso: Valtakunnallisen sosiaalialan AMK-verkoston lausunto 13.2.2015 asiaan.
Katso: Esite "Sosionomi (ylempi AMK) -maisteritason tutkinto. Käytännöllistä viisautta ja ammatillista sosiaalityön asiantuntijuutta". Esite tästä.
Katso: Valtakunnallisen sosiaalialan AMK-verkoston lausunto 13.2.2015 asiaan.
Katso: Esite "Sosionomi (ylempi AMK) -maisteritason tutkinto. Käytännöllistä viisautta ja ammatillista sosiaalityön asiantuntijuutta". Esite tästä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti