Vietin 5.3.2016 lauantaipäivän
kuntapäättäjien sote-seminaarissa. Kuten tiedämme, hallitus aikoo siirtää
kaikki sosiaalihuollon ja terveydenhuollon palvelut 18 itsehallinnolliselle maakunnalle.
Näin kuntien järjestämisvastuun piiristä irtaantuisi perheiden palveluista mm. äitiys-
ja lastenneuvolat, kouluterveydenhuolto, terveyskeskuspsykologit ja koulun
sosiaalityö, kotipalvelu, perhetyö, lastensuojelu, mielenterveys- ja
päihdepalvelut niin nuorille kuin aikuisillekin.
Kuntien
järjestettäväksi jää mm. varhaiskasvatus, peruskoulu, nuorisotyö, liikunta ja
vapaa-aika sekä kulttuuri, eli lapsen ja nuoren kehityksen kannalta tärkeimmät
asiat.
Vaikka meillä on
erinomaisia esimerkkejä toimivasta palvelujen uudenlaisesta työnjaosta maakuntakohtaisesta
sote-palvelujen järjestäjästä ja em. tehtävien hoitamisesta kunnissa (mm.
Eksote -Etelä-Karjalan sote-kuntayhtymä), on tilanne aivan toinen kun puhutaan
koko Uudenmaan maakunnan kattavasta väestöpohjasta -1,6 miljoonaa asukasta.
Meillä on myös hyviä
esimerkkejä ns. elämänkaarimallin mukaan järjestetyistä palveluista (esim.
Tampere, Hämeenlinna ja moni muu), jossa palvelut on koottu ihmisten kannalta mielekkäiksi
toiminnallisiksi kokonaisuuksiksi väestölähtöisesti: esimerkiksi kaikki lapsia,
nuoria ja perheitä koskevat palvelut saman johdon ja päätöksenteon piirissä.
Tällainen toimintamalli lisää niiden toimijoiden yhteistyötä, jotka työskentelevät
saman väestöryhmän kanssa.
Tästä kuvasta (Pöystin
esityksestä) näkyy 18 maakunnan väestöpohja: pienimmät maakunnat eivät ole
riittävän suuria järjestääkseen kaikki sote-palvelut. Moni maakunta ei myöskään
tule pärjäämään palvelujen tuottamisesta ilman Uudenmaan maakunnan väestön taloudellista
tukea.
Kun maakuntien tila
on näin erilainen, tulisi maakuntien (ollakseen itsahallinnollisia) pystyä
järjestämään asukkaiden palvelut sopimallaan tavalla.
Niinpä sote-uudistuksen
johtaja Tuomas Pöystiltä asiaa kysyttiin (diaesityksen linkki alla). Hän
vastasi kysymykseen: Missä päätetään se, miten ja kuka palvelut tuottaa
maakunnissa? …”maakunta itse päättää… lainsäädännöllä mahdollistetaan
maakuntien erilaisuus, maakunnat ovat itsehallinnollisia organisaatioita, eivät
ole valtion hallintoa, mutta valtiolla on ohjaava rooli”.
Peruspalvelut kuntien tuottamina jatkossakin?
Kun kuntien
tehtäväksi jää hyvinvoinnin ja terveyden tehtävät, voisiko siis kukin maakunta sopia
kuntien kanssa työnjaosta, että osa sote-palveluista (kuten yllä kuvatut
sote-lähipalvelut) olisikin kuntien hyvinvoinnin ja terveyden palveluja.
Edelleenkin ne olisivat juridisesti sote-lakien mukaisia palveluja, mutta ne
tuotettaisiin kuntien toimesta. Valtio ja kunnat ovat sopineet iät ja ajat
erilaisia työnjakoja. Tässä olisi yksi hyvä tehtävien työnjako: Uudenmaan
kaupungit hoitaisivat edelleen peruspalvelut lähipalveluna. Tällainen olisi järkevää työnjakoa
nimenomaan 1,6 miljoonan asukkaan maakunnassa.
Pöysti kertoi myös,
että parhaillaan keskustellaan mahdollisuudesta LEX Metropoliin, jossa
Helsinki, Espoo+ Kauniainen ja Vantaa (ja mahdollisesti HSL:n Helsingin seudun
liikennekuntayhtymään kuuluvia kuntia), muodostaisikin oman erityisalueensa. Tällainen
PKS-seudun irrottautuminen erilleen muusta Uudestamaasta, ei ole mielekäs
ratkaisu. Toivon todella, ettei tällaista ratkaisua tehdä.
Sen sijaan
mielekäs ratkaisu olisi se, että maakunta itse päättää miten palvelut tuotetaan
ja kuka ne tuottaa. Näin
esim. peruspalvelut voitaisiin edelleenkin tuottaa niiden kuntien toimesta,
jotka siihen ovat halukkaita.
Keski-Uudenmaan kuntien sote-tuotanto
Rolf Paqvalin
esitteli seminaarissa mm. Keski-Uudenmaan kuntien (kuusi kuntaa, 200 000 asukasta)
oman sote-tuotantomallin kehittämistä. Tämä yhteinen tuotanto-organisaatio olisi
juuri se, joka jatkossakin tuottaisi sote:n peruspalvelut lähipalveluna, sopien
siitä maakunnan kanssa (ns. inhouse-periaatteella: julkinen valta sopii toisen
julkisen vallan toimielimen kanssa palvelujen tuottamisesta, jolloin
hankintalakia ei tarvitse noudattaa).
Kuten tiedätte, asun Nurmijärvellä, ja
olemme mukana tässä Keski-Uudenmaan sote-hankkeessa. Ja vaikka emme itse enää
olisi yksittäisenä kuntana järjestämisvastuussa, voisimme kuuden kunnan yhteistuottajana
vastata edelleen lähipalveluista. Uskon, että 200 000 asukkaan väestö
olisi oivallinen pohja kustannusten ja myös vaikuttavien palvelujen
näkökulmasta.
Mihin nyt?
Seminaarin jälkeen
tuli taas yllättävä käänne sote-valmistelussa: nyt Sipilän hallitus
suunnitteleekin maahan viittä erityisaluetta (nykyiset yliopistosairaaloiden
väestöalueet), jotka ohjaisivat alueellaan sote-palvelujen järjestämistä. Tämä
kuulostaa nyt taas siltä, mihin edellinen hallitus joutui päättämään valmistelunsa.
Olen ollut työni puolesta sote-uudistuksen valmistelussa jo vuodesta 2006 - nyt
jo turhauttaa, jos mitään ei lopulta taaskaan saada aikaan.
Sirkka Rousu
Lue lisää Pöystinesityksestä
Lue lisää
5.3.2016 seminaarin muista esityksistä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti