On jonkin aikaa kulunut siitä
kun olen kirjoittanut Lastensuojelija-blogiini. Aktiivisemmin olen nyt
blogannut kuntavaalien johdosta valtuutetun blogiini ja paikallislehtien
palstoille.
Lisäksi käynnistynyt valtakunnallinen
kehittämishanke, jossa kehitämme henkilökohtaista budjetointia yhdeksi sote-palvelujen
järjestämismalliksi, tahtoo viedä aikaa vapaaltakin. Toki seuraan aktiivisesti
lastensuojelua ja sen kehittämistä - tietoa tarvitsen sekä opettajan työssäni
että hallinto-oikeuden lastensuojelun asiantuntijana.
Sote-uudistusta ja
lakiehdotuksia on perustellusti kritisoitu - ehdotettu malli on sekava,
pirstaloi nykyisestäänkin jo pirstoutunutta palvelutuotantoa entisestään, yhdenvertaisuus
ei kohene eikä eriarvoisuus parane (oikeastaan päinvastoin), kustannukset eivät
vähene, vaan uhkana on kasvu. Olen ollut puhumassa sote-uudistuksesta monille
kohderyhmille ja valmistelemassa lausuntoa mm.valinnanvapauslaki-ehdotuksesta,
ja tietenkin päättämässä myös kotikuntani lausunnosta.
Valinnanvapauslain
vaikutusarvioinnissa ja myös oikeudellisessa tarkastelussa (erillinen STM:n
muistio 15.2.2017) nostetaan esille hyvin monia riskejä ja uhkia, joihin
lakiehdotus johtaisi.
Minä, moni
asiantuntija ja alan tutkija, on kysynyt, mihin analyysiin perustuen Suomessa
tarvitaan totaalisesti uusi sote-malli, joka ulkoistaa ja yksityistää julkiset
sote-palvelut meidän veronmaksajien rahoilla. Se, mikä toimii hyvin, sitä ei
kannata rikkoa. Se, missä on parantamisen varaa, se muutettakoon. Suomi tuottaa
kansainvälisten vertailujen mukaan maailman korkeatasoisinta hoitoa, hoivaa ja
palveluja erittäin kustannustehokkaasti. Ja EVA:n tuoreen arvo- ja asennekyselyn
mukaan julkisten palvelujen laaja ulkoistaminen ei saa kannatusta.
Kansalaisen valinnanvapauden
lisääminen ei ole huono asia! Tapa millä vapautta laajennetaan on oltava
järkevä ja sen pitää aidosti lisätä asiakkaan valinnanvapautta, ei palveluntuottajan
- tiedän, tiedän …laki on kirjoitettu tietenkin niin, että asiakas valitsee,
mutta millaisella prosessilla tämä valinta tosiasiallisesti toteutuu! Yksi relevantti tapa laajentaa asiakkaan
tosiasiallista vapautta oman elämänsä kannalta tarvittavien palvelujen ja tuen valintaan,
on henkilökohtainen budjetointi, ja erityisesti sosiaalialan asiakkaille, mutta
toki esimerkiksi jotain pitkäaikaisairautta potevallekin. Kuten kansainväliset
esimerkit osoittavat.
Suunniteltu
sote-uudistus tulee nykyisestäänkin hajauttamaan sosiaalialan työn: suoran
valinnan sote-keskuksessa ei nimestään huolimatta ole saatavilla sosiaalialalta
juuri muuta kuin neuvonta ja ohjaus, ja senkin osalta on pelkoa, että tehtävää
ei hoitaisi sosiaalialan ammattilainen.
Pääosa sosiaalialan
palveluista tultaisiin siirtämään maakunnan (valtion) palveluliikelaitokseen.
Siellä otettaisiin käyttöön sisäinen tilaaja-tuottaja-malli. Se tarkoittaa, että
maakunnan pitää (pakko)yhtiöittää kaikkien niiden palvelujen tuottaminen
perustamilleen yhtiöille, jos näissä palveluissa on markkinoilla jo olemassa olevaa
tarjontaa. Esimerkiksi kotipalvelu, kotihoito, perhetyö, sijaishuolto jne. palvelut
pitää yhtiöittää. Näin maakunnan (valtion) yhtiöt ovat markkinoilla samassa
asemassa kuin muutkin, kuten Attendo, Mehiläinen, Terveystalo ja muut yritykset.
Kunnat eivät kuitenkaan saa oikeutta perustaa sote-yhtiötä! Esimerkiksi me
olemme valmistelleet kuuden Keski-Uudenmaan sote:a, mutta me emme saa perustaa kuntien
omistamaa yhtiötä - lakiin perustuvia esteitä tälle ei ole, kyse tahdosta ”siivota”
kunnat pois sote-palveluista. Suomen kunnat ja kuntayhtymät ovat kuitenkin
pääosin onnistuneet sote-tehtävissäään.
Viranomaistehtävät
ja päätökset hoidetaan maakunnan palveluliikelaitoksen työnä. Näin esimerkiksi
lastensuojelun perustyö jakaantuu kahteen organisaatioon: palveluliikelaitos
tekee viranomaistyötä ja tilaa palveluja erilaisilta yhtiöiltä - toki nytkin ostetaan
paljon lastensuojelun tukipalveluja ja sijaishuoltoa.
Uudellamaalla on 1,6
miljoonaa asukasta ja tulevan maakunnan palvelukseen siirtyisi töihin reilut 50 000
työntekijää. He työskentelisivät varmaankin edelleen kunnissa toimivissa yhtiön/yhtiöiden
toimipisteissä, mutta päätöksenteko, resurssien kohdentaminen ja
palveluverkosta päättäminen siirtyvät valtion maakunnalle. Maakunnan valtuusto
valittaisiin meilläkin yhdellä vaalipiirillä, mikä merkitsee sitä, että suurin
osa maakuntavaltuutetuista on Helsingistä, Espoosta ja Vantaalta. Vaikuttaminen
sosiaali- ja terveydenhuoltoon jää olemattomaksi.
Sosiaalihuolto on
koko sote-uudistuksen ajan ollut marginaalissa, sitä se on uudistuksen jälkeenkin.
Esimerkiksi Sitra julkaisi 2015 tutkimuksen, jonka mukaan 10 % käyttää noin 80
% sote-kustanuksista, ja noista 10 %:sta oli 64 %:a sosiaalihuollon asiakkaita.
Ja lastensuojelu
erkaantuu kokonaan kunnista. Kuitenkin lasten ja nuorten hyvinvointi rakentuu
kunnallisilla areenoilla, päivähoidossa, koulussa, nuorisotyössä ja ihmisten
arjessa. Toiminta irtaantuu myös järjestöjen ja yhteisöjen paikallisesta lasten
hyvinvointitoiminnasta. Hallituksen LAPE-hanke yrittää rakentaa siltaa kuntien
ja maakuntien lasten ja perheiden hyvinvointityölle. Olen skeptinen, ainakin
Uudellamaalla tämä on todellinen haaste. Muissa maakunnissa onnistumisen
todennäköisyys on parempi.
Vaihtoehtoisempi
sote-uudistus:
- pystytetään
maakunnat (joita on tulossa kyllä liian monta pieneen Suomeen),
- kehitetään palvelujen
tuottamista erilaisin kokeiluin (kuten nyt esim. tämä HB-malli), otetaan opiksi
kokeiluista ja laajennetaan kokemusten myötä koko maahan
- lisätään
hallitusti yksityisten palvelujen hyödyntämistä, kuitenkin aina niin että
yksityinen täydentää julkista sote-tuotantoa, tässäkin kokeilut on paikallaan
ja niiden kokemusten myötä laajennetaan. Yksityiset palveluntuottajat
listataan kelpoiseksi palveluntuottajaksi, kun täyttää ehdot. Tämä vähentää
typerää kilpailuttamista, ja parantaa myös tuottajien asemaa.
- kehitetään
järjestöjen kanssa yhteistyötä: arjen hyvinvointi kun syntyy usein
lähiyhteisöissä.
Lue lisää LAPE-hankkeesta.
Lue lisää Pääkaupunkiseudun LAPE-hankkeesta Lapsen paras -yhdessä enemmän.
Lue lisää Uudenmaan LAPE-hankkeesta Yhdessä olemme enemmän.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti