Julkaisen blogissani ehdotuksen lastensuojelun kansalliseksi pitkäkestoiseksi reformiksi.
Olen luonnostellut tekstiä artikkeliksi kevään aikana yhdessä parin kollegan kanssa.
Ehdotus on siis vielä kehitteillä. Annoin aiheesta haastattelun 22.5.2013 Demokraatti-lehdelle. Toimittaja oli hyvin koonnut keskeiset asiat kansantajuisesti.
Vaikka teksti on blogiksi pitkä, on se samalla hyvin tiiviisti kirjoitettu näkemys lastensuojelun kehittämisestä.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Uuden aikakauden alku lastensuojeluun
Lienee selvää, että lastensuojelu
tarvitsee pitkäkestoisen kehittämisohjelman resursseineen. Muutoksia tarvitaan
paitsi käytännön asiakastyöhön, myös lastensuojelun kansalliseen ja
paikalliseen ohjaukseen, johtamiseen, tiedontuotantoon sekä osaamiseen ja palveluihin.
Tämä edellyttää laajaa sitoutumista
yhteiseen uutta toimintakulttuuria synnyttävään kehittämisprosessiin, kansalliseen
reformiin. Kehittämiskumppanuuteen tarvitaan myös asiakkaat, heidän
kokemuksensa ja näkemyksensä. Reformista ja sen toimeenpanosuunnitelmasta
päättäisi valtioneuvosto, ja päätös olisi kuntia velvoittava. Reformin sisällön
valmistelu tulisi tehdä yhteistyöverkostona joukkoistamisen
toimintamallilla.
Artikkelissa hahmotellaan
linjauksia ja ohjelmaa, joka perustuu sekä valtakunnalliseen tutkimus- ja
kehittämiskokemuksiin että kunnalliseen kokemukseen. Kymmenvuotisen
systemaattisen kehittämisen myötä aikaansaatu toimintakulttuuri Nurmijärvellä
puhuu puolestaan. Lasten, nuorten ja lapsiperheiden hyvinvoinnin tukemisen
kunnallinen strategia perustuu moniammatilliseen yhteistyöhön sekä asiakkaita
kunnioittavaan varhaiseen tukeen. Kunta on hyötynyt siitä, että se on
sitoutunut ja päässyt mukaan THL:n vetämään verkostodialogiseen
kehittämisprosessiin. Siinä on myös haettu välineitä seurata toiminnan
vaikuttavuutta ja kustannuksia. Käsityksemme on, että uutta toimintakulttuuria
vahvistamaan tarvitaan kansallinen lastensuojelureformi.
Lapsille palvelut ovat ensisijassa välittäviä ihmisiä
Ensinnäkin päätöksenteko ja
käytännön toiminta perustuu tietoon siitä, mitä lapsi, nuori ja hänen perheensä
tarvitsevat. Jorma Sipilä ja Eva Österbacka summaavat huhtikuussa
valtionvarainministeriölle jätetyssä selvityksessä sen, kuinka olemattoman
vähän tiedetään lastensuojelun asiakkaista, mm. siitä miksi he tarvitsevat
tukitoimia.
Palvelut ovat lapsille ja
nuorille ensisijassa ihmisiä, kuulluksi tulemista, hyvää kohtaamista ja
vuorovaikutusta omaa elämää koskevissa ratkaisuissa. Tämä on tärkein lastensuojelun
laatutekijä esimerkiksi sijoitettujen nuorten Selviytyjät -ryhmän kokoaman
palautteen sekä huostaan otettujen lasten vanhempien vertaisverkoston palautteen
mukaan. Lastensuojelutyö on vaikuttavaa silloin kun lastensuojelutyö perustuu avoimeen
yhteistyöhön ja vuoropuheluun kaikkien niiden henkilöiden kanssa, jotka ovat lapselle
ja nuorelle tärkeitä.
Lastensuojelutyö onnistuu yhteistoiminnassa
Uudessa toimintakulttuurissa on selkeät valtakunnalliset ja kunnalliset tukirakenteet sekä yhdessä tekemisen meininki. Lastensuojeluasioiden kehittämiseen ja toiminnan ohjaamiseen perustetaan moniammatillinen tiimi sosiaali- ja terveysministeriön (STM) ja opetus- ja kulttuuriministeriön (OKM) vastuuviranhaltijoista. Nyt yhteistyö on vähäistä, ja työntekijäresurssit aivan minimaaliset. STM:n vähäinen kehittämisrahoitus kohdennetaan lastensuojelun perustyössä todettujen ongelmien vähentämiseen lukuisiin hankkeisiin syydetyn rahoituksen sijaan. Esimerkiksi OKM jakaa tänä vuonna 80 miljoonaa euroa peruskoulujen oppilasryhmien pienentämiseen ja raha menee juuri siihen.
Terveyden ja
hyvinvoinninlaitos koordinoi kaikille avoimia lastensuojelun oppimisverkostoja,
jotka kokoontuvat vertaiskehittämisen tapaamisiin maakunnissa sekä aika ajoin
valtakunnallisesti. Kokemusasiantuntijoiden mahdollisuudet osallistua turvataan
kulukorvauksin ja asiantuntijapalkkioin. Tapaamisissa tieto jalostuu yhteisiksi
lastensuojelun toimintaperiaatteiksi kokemusten, tutkitun tiedon ja omien
oivallusten sekä hyviksi koettujen toimintakäytänteiden pohjalta. Vuosittain
palkitaan lastensuojelun laatua parantava teko.
Tutkittua tietoa lastensuojelun vaikuttavuudesta
Sosiaalialan
osaamiskeskukset ja lastensuojelun ammattilaisia kouluttavat tiede- ja
ammattikorkeakoulut sekä tutkijat tapaavat säännöllisesti. Lastensuojelun
tutkimusverkostolla on pysyvä rahoitus ja vakiintunut yhteistyörakenne. Asiakastutkimus
tuottaa tietoa lastensuojeluasiakkaiden tuen ja avun tarpeista, niiden
taustoista ja toteutuneista tukimuodoista sekä asiakastyössä onnistumisesta. Asiakastietojärjestelmiin
tallennetuista tiedoista saadaan jatkuvaluonteista seurantatietoa asiakastyön
kehittämiseen.
Turhista lastensuojelun asiakkuuksista eroon
Lasten ja perheiden
palvelutarjonta on kehittynyt niin, että tarpeellisia tukipalveluja voi saada
ilman lastensuojelun asiakkaaksi hankkiutumista. Suurimmat voimavarat ovat
lapsen ja perheen lähellä arjessa toimivissa ihmisissä ja yhteisöissä: neuvola,
päivähoito ja koulu sekä nuorisotyö muodostavat ikäryhmänsä lapsille ja
vanhemmille voimaverkoston ja ehkäisevän lastensuojelun perustan.
Kun tarvitaan lastensuojelun
tukitoimia, on lapsella ja hänen perheellään aina mahdollisuus pyytää kutsumaan
koolle neuvonpito, jossa läheisten ja muiden lapselle tärkeiden henkilöiden
kanssa sovitaan tukitoimista. Tukimuodot ovat konkreettisia ja toimivat
arjessa. Viranomaistiimien sijasta jokaiselle lapselle muodostetaan oma tiimi,
joka huolehtii tukitoimista ja seuraa niiden toimivuutta. Perhe ja lapsi tahi
nuori voi saada tarpeidensa mukaan tukea vaikka täysi-ikäisyyteen asti, jos
tällä tuella pystytään ehkäisemään lapsen sijoitus.
Lastensuojelun avopalvelut
rakentuvat kunkin lapsen ja perheen yksilöllisten tarpeiden mukaan. Perheillä
on mahdollisuus saada tukipalveluja myös palvelusetelinä tai perhe voi
määrittää itse käyttämänsä tukipalvelut henkilökohtaisen budjetin mukaan, jossa
tukena voi toimia tukihenkilö. Päihde- ja mielenterveyspalveluissa perheen
kuntoutus sekä lapsen ja nuoren hoito ja terapia järjestyvät viivytyksettä.
Erilaisia perheen tarvitsemia palveluja tuottavat yhteisöt ja yritykset, mikä
monipuolistaa palvelujen tarjontaa.
Pitkäjänteisyyttä
edellyttävä sijaishuolto tuotetaan pääosin kuntien omana palveluna, jota
yksityiset ja yleishyödylliset palveluntuottajat täydentävät. Yhteistyö
palveluntuottajien kanssa on pitkäkestoista kehittämiskumppanuutta ilman
jatkuvaa kilpailuttamista.
Kun sijoitus on lapsen tai
nuoren edun mukainen, on lapsen koti perheessä, perheenomaisesti toimivassa
yksikössä, tai kuntouttavassa laitoksessa, jos lapsen ja nuoren tarve sitä
edellyttää. Lapsen tai nuoren vanhempia ei jätetä vaille tukea ja
kuntoutumismahdollisuuksia. Mikäli vanhempien kuntoutumisessa ei edistytä, eikä
lapsi voi palata vanhempiensa huoltoon, lapsella on oikeus pysyviin kasvuolosuhteisiin
esimerkiksi sijais- tai adoptioperheessä.
Lastensuojelun resurssi on aikaa lapselle ja perheelle
Lastensuojelutyö on
erityisesti aikaa asiakkaalle sekä osaamista, ja molemmista on tällä hetkellä
suuri puute. Jokaisen lapsen ja perheen asiaan paneudutaan heidän
elämäntilanteensa edellyttämällä tavalla ja intensiteetillä. Ammatillisen
peruskoulutuksen jälkeen työntekijä tarvitsee ja on saanut erikoistumiskoulutuksen
lastensuojelutyöhön. Ihmisen kehityspsykologia, lainsäädäntö, vuorovaikutustaidot,
lastensuojelun toimintakäytännöt ja yhteistyömuodot, dokumentaatio, oman työn
tutkiminen ja kehittäminen ovat erityisosaamisen ydintä.
Jokaiselle lapselle,
nuorelle ja perheelle sovitaan vastuutyöntekijä ja asiakastiimi, jolla on paras
mahdollinen osaaminen juuri tälle asiakkaalle. Moniammatillinen yhteistoiminta
varmistaa lapsen ja perheen tuen toimivuuden. Vaikuttavuutta arvioidaan
jokaisen asiakkaan kanssa. Toimintaa kehitetään vaikuttavuustiedon perusteella.
Lapsiperheiden ja
lastensuojelun palveluja johdetaan ja yhteen sovitetaan monialaisessa
johtoryhmässä. Kunnan valtuuston hyväksymä lastensuojelulain edellyttämä
suunnitelma ohjaa lasten ja perheiden palveluja ja lastensuojelutyötä sekä
niiden kehittämistä. Lastensuojelutyön tarpeet, tavoitteet ja resurssit
mitoitetaan pitkäkestoisina sosiaalisina investointeina.
Valvonta edistää oikeusturvaa ja laatua
Asiakasturvallisuus-ajattelu
ja kansalliset valvontaohjelmat ohjaavat lastensuojelun valvontaa. Valvonta
perustuu yhteisiin lastensuojelun laatukriteereihin. Valvontajärjestelmä toimii
kuten autojen katsastus säännöllisin ja pakollisin määräaikaistarkastuksin.
Valvonta koskee kaikkia toimijoita, myös kunnan omaa toimintaa ja
lastensuojelun avohuoltoa. Omavalvontaa ja toiminnan kehittämistä tukee
toimijoiden vertaisarviointi, koulutus ja yhteistyöverkostojen keskustelut.
Lastensuojelun laatu ja
ihmisten oikeusturvan parantaminen vaatii tekoja ja resurssien kohdentamista. Joka
vuosi käytetään noin yksi miljardi lasten ja perheiden tukipalveluihin ja
lastensuojeluun. Ehkäisevillä toimilla voidaan estää ongelmien kasautumista ja säästää
inhimillisten kustannusten lisäksi useiden miljardien syrjäytymiskehityksen
kustannukset.
Reformi on investointi
lasten ja yhteiskunnan yhteiseen tulevaisuuteen. Toteuttaminen on vain valtion,
kuntien sekä meidän kaikkien tahdosta kiinni.
Kirjoittajatiimin puolesta, Sirkka Rousu
Kuulostaa erittäin hyvältä lähestymistavalta. Uudistaminen on varmasti tarpeen. Täytyy pysyä kuulolla näissä asioissa.
VastaaPoistaedelliseen lainaten, kyllä kuulostaa valvovalta ja laadukkaalta jos/kun on "hyvä lähestymistapa" ja lapsen asiasta on syystäkin, oltava tarkka- sekä huostan määräaikaisuuden purkamisen , toiminnan määritelmissä asiakkuuksissa tavoitteiksi, että yleisemminkin sijoitukseen johtavien syiden ennalta auttamiseksi kuinka avohuollosta ei ole mitään tehty konkreettisesti, monesti eprheen asuminen, talous, velta, kasvatus ja hoito ja kuntoutus, lääkitys ja tukeminen tarvitsee voimavaroja ja alttiutta kurkistaa perheeseen prosessissa, unohtamatta vastuu henkilön sanoja kirjallisessa tuotoksessa että on tehty voitava " yhteiskunnan varoihin ja henkisesti tukeen on oikeus lapsesta, perheeseensä" laillisesti.
VastaaPoista