Professorit Jorma
Sipilä ja Eva Österbacka arvioivat, että varhaiskasvatus ja lasten kouluvalmiuksien
tukeminen, ovat parhaimpia keinoja edistää lapsen ja nuoren hyvinvointia ja
ehkäistä ongelmien syntymistä. Oikeilla ja oikea-aikaisilla palveluilla ja
tukitoimilla edistetään lasten ja nuorten tasavertaisia mahdollisuuksia hyvään
elämään.
Varhaiskasvatus on
erityisesti huono-osaisten perheiden osalta hyvin kustannusvaikuttavaa
perhepolitiikkaa. Tutkijat toteavat, että investointi varhaiskasvatukseen ei
ainoastaan tasoita lasten välisiä eroja mahdollisuuksissa, vaan myös varhaiskasvatuksen tuotto
arvioidaan korkeaksi. Parhaillaan Suomessa keskustellaan päivähoito-oikeuden
rajaamista sellaisilta lapsilta, joiden vanhempi on syystä tai toisesta kotona.
Näin ei kannattaisi menetellä, sillä korkealaatuinen päivähoitomme on yksi
lasten hyvinvoinnin kulmakivi.
Myös kotihoidon piirissä oleville lapsille kannattaa
järjestää mahdollisuus hyvin toteutettuun varhaiskasvatukseen ja vertaisryhmään
osallistumiseen. Sipilä ja Österbacka muistuttavat, että lapsen kotihoito voi olla sekä hyvää että myös huonoa. Ja kun lasten kotiolot ovat huonot, lapselle on erityisen tärkeää päästä päivähoitoon, ja myös kokopäiväisesti vaikka vanhempi olisi kotona. Toki näiden lasten perheet tarvitsevat myös muuta tukea ja tukea vanhemmuuteen. Päivähoito ei voi olla ainut tukikeino, mutta lapselle se on tärkeä. Kun lapsi on vain kotihoidossa, voi olla ettei lapsen ja perheen huono tilanne tule kenenkään tietoon.
Kouluyhteisö on
lasten kasvun ja kehittymisen kannalta myös erityisen merkityksellinen. Monissa
tutkimuksissa on osoitettu, millaisiin elämänkulkuihin - ja kustannuksiin - päädytään,
mikäli lapsi on jäänyt ilman riittävää tukea koulunkäyntiin. Heikoista
kasvuoloista koulua käyvien lasten tuki on erityisen tärkeää. Nykykouluissa työskentelee
terveydenhoitajia, kuraattoreita ja psykologeja. Useissa kunnissa on saatu
erinomaisia tuloksia kouluissa toimivista merkkareista, jotka ovat
mielenterveyden ja tunnetaitojen ammattilaisia. He työskentelevät koko
kouluyhteisön hyväksi. Monen lapsen ongelmien taustalla löytyy tunne-elämän vaikeuksia.
Tutkijat pohtivat selvityksessään
sitä, millaisia lapsia, nuoria ja perheitä tukevia palveluita voidaan pitää
sosiaalisina investointeja. Niihin panostamalla ehkäistään lasten, nuorten ja
perheiden ongelmia. Näin voidaan välttää suurempia kustannuksia korjaavista
toimenpiteistä, kuten lastensuojelusta, lasten ja nuorten
mielenterveyspalveluista ja erityisopetuksesta. Lastensuojelun asiakasmäärät
ovat kasvaneet monista syistä johtuen, mutta myös siksi että lapsen ja perheen
arjessa ei ole saatavilla oikea-aikaista ja oikeanlaista tukea peruspalveluissa.
Lapset joutuvat hakeutumaan lastensuojelun asiakkaiksi saadakseen tukipalveluja.
Tämä ei ole kustannusvaikuttavaa politiikkaa.
Viime viikolla
(8.4.2013) jätetty selvitys tehtiin valtionvarainministeri Urpilaisen (SDP)
toimeksiannosta. Satsaukset varhaislapsuuteen ja koulunkäyntiin on julkisen
talouden kestävyyden kannalta kannattavaa myös kansainvälisen tutkimuksen
mukaan. Tutkijat peräänkuuluttavat politiikkaa, joka perustuu nykyistä
parempaan tietoon eri palvelujen vaikuttavuudesta lasten ja nuorten sekä
perheiden elämään. Tällaista tietoa tarvitaan myös kuntien päätöksenteossa. Hyvin
perustellun politiikan tueksi tarvittaisiin kansallinen tutkimusohjelma, jossa
tuotetaan tietoa myös toiminnan kustannusvaikuttavuudesta.
Sipilän ja Österbackan selvityksessä pohditaan erityisesti sitä, miksi lastensuojelun tarve on lisääntynyt. Lastensuojelusta ei ole saatavilla tutkimus- ja tilastotietoa, eikä nykyisen tiedon perusteella voida syistä tehdä muuta kuin yleisiä päätelmiä. Siksi he nostavatkin vahvasti esille tarpeen saada lisää erilaista ja monesta näkökulmasta tuotettua tietoa sekä tutkimusta. Tiedon puute pitää korjata, sanovat tutkijat.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti