Valmisteluprosessi on toteutunut hyvin virkamiesvetoisesti eikä tietoa valmisteluteksteistä ole ollut saatavilla, muutamia kuulemisia on ollut. Valmistelutyössä ei ole ollut monipuolista työryhmätyöskentelyä. Näin ei kannattaisi lakeja enää nykymaailmassa laatia.
Kuten aiemmissa blogikirjoituksissani olen kertonut, sosiaalihuoltolaista siirrettiin asioita säädettäväksi tällä ammattihenkilölailla.
Sosiaalialan ammattikorkeakoulujen verkostoa kuultiin STM:n tilaisuudessa 10.11.2014. Julkaisen verkoston kannanoton tekstin myös tässä - lausunto on lähetetty eri tahoille huomioonotettavaksi mm. eri työnantajaorganisaatioille. Teksti on siis julkinen ja mieluusti sitä saa levittää.
Julkaisen tässä lyhennelmän, johon koottiin kehittämisehdotukset. Koko lausunto löytyy verkoston sivuilta. Kansiosta dokumentit.
Oman päätyöni näkökulmasta keskeistä on, että sosionomi ylempi AMK-tutkinnon tuottama sosiaalityön sekä johtamisen osaaminen vihdoin tunnustetaan - tätä ei lakiluonnoksessa ole. Siksi on taisteltava.
Sosiaalialan
AMK–verkosto 11.11.2014
SOSIAALIALAN
AMMATTIKORKEAKOULUVERKOSTON KEHITTÄMISEHDOTUKSET HALLITUKSEN ESITYSLUONNOKSEEN
LAIKSI SOSIAALIHUOLLON AMMATTI-HENKILÖISTÄ JA ERÄIDEN SIIHEN LIITTYVIEN LAKIEN
MUUTTAMISEKSI
Laillistamisesta säätäminen on
tarpeen
Sosionomien ammatinharjoittamisoikeuden periaatteista
(laillistetut ammattihenkilöt) sekä sosiaalihuollon ammattihenkilöiden
ohjauksesta ja valvonnasta ja ammattieettisistä velvoitteista säätäminen
ehdotetulla tavalla on kannatettavaa. Samoin pidämme tärkeänä ammattieettisistä
velvollisuuksista säätämistä laki-luonnoksen mukaisesti.
Sosionomikoulutusten vetovoima ja läpäisyaste ovat
erinomaisia. Sosionomit (AMK) ja (ylempi AMK) myös työllistyvät
valtakunnallisesti hyvin koulutustaan vastaaviin sosiaalihuollon tehtäviin ja
työelämän palaute heidän osaamisestaan on positiivista. Sosionomikoulutuksen
valtakunnallisuus, laatu ja volyymi vastaavat hyvin myös tulevaisuuden
työelämän tarpeisiin.
Sosiaalityöntekijäpula ja kelpoisuus
sosiaalityöntekijäksi myös ammattikorkeakoulun ylemmällä korkeakoulututkinnolla
Ammattihenkilölailla
on taattava tasavertaiset mahdollisuudet hakea laillistamispäätöstä sekä
ammattikorkeakoulussa ylemmän korkeakoulututkinnon suorittanut (sosionomi
ylempi AMK) että yliopistosta ylemmän korkeakoulututkinnon suorittanut (ks.
lakiluonnoksen 7 §), silloin kun korkeakoulututkinnon painopiste on ollut
sosiaalityön opinnoissa. Kuten lakiluonnoksen 13 §:ssä ehdotetaan
säädettäväksi, niin laillistamishakemuksen liitteistä ilmenisi hakijan
mahdollinen pätevyys sosiaalityöntekijäksi.
Ammattikorkeakouluverkosto
ei esitä tätä mahdollisuutta niille ylemmän AMK-tutkinnon suorittaneille, joilla
tutkinnon sisältö on painottunut esimerkiksi johtamiseen ja kehittämiseen tai
terveyden edistämiseen
Perustelut:
1. Menettely
on hallituksen rakennepoliittisen ohjelman tavoitteiden suuntainen ja
mahdollistaa työmarkkinoille korkeakoulutuksen duaalimallin tuottaman osaamisen
täysimääräisen hyödyntämisen. Se tuo työmarkkinoille samantasoista (EQF 7)
osaamista sosiaalityön viitekehyksestä kuin yliopistojen sosiaalityön
maisteritutkinnot, mutta soveltavan tutkimuksen sekä työelämälähtöisen
kehittämistyön orientaatioilla. Tieteellisen ja soveltavan tutkimuksen
orientaatioiden yhdistäminen sosiaalityössä toisi työnantajien ja asiakkaiden
tarpeisiin toisiaan täydentävää osaamista. Sosionomin (ylempi AMK) osaaminen
kohdentuu esimerkiksi juuri sellaisiin osaamistarpeisiin, joita tulevan
sosiaalihuoltolain (HE 164/2014 vp) sosiaalityön säännöksessä (15 §)
sosiaalityöntekijöiltä edellytetään.
2. Menettelyn käyttöönotto edustaisi
proaktiivista ja joustavaa tarkoituksenmukaisuusharkintaan pohjautuvaa asiakas-
ja työmarkkina-keskeistä toimintaa sote-alan tuleviin suuriin
työvoimatarpeisiin vastaamisessa alan ammattilaisten eläköityessä, resurssien
niukentuessa ja palvelutarpeiden kasvaessa. Ratkaisu lisäisi työnantajien
mahdollisuuksia päättää siitä, mikä on tarkoituksenmukainen koulutustausta
kulloinkin kyseessä olevaan sosiaalityöntekijän tehtävään kyseisessä
työyhteisössä tai organisaatiossa. Tosiasiassa moniin eri organisaatioihin
sosiaalityöntekijän tehtäviin rekrytoidaan jo nyt sosiaalityöntekijöiksi
sosionomeja (ylempi AMK), joilla on sosiaalityöhön suuntautuneet opinnot. Koska
tällä hetkellä jo palkataan sosiaalityöhön myös ammattikorkeakouluista
valmistuneita, niin on välttämätöntä, että uusi lainsäädäntö reagoi
positiivisesti näihin rekrytointitarpeisiin. Henkilöstö- ja tehtävärakenteiden
kehittämisen tueksi tarvitaan lainsäädännön ohjausta myös tässä asiassa.
3. Monissa
Euroopan maissa sosiaalityöntekijän tutkinto on EQF 6 -tasolle sijoittuva
bachelor -tutkinto kuten sosionomien (AMK) tutkinnot Suomessa. Näin suomalaisen sosionomi (AMK) tai
sosionomi (ylempi AMK) -tutkintonimikkeen haltija voi hakeutua johonkin muuhun
EU- tai ETA -valtioon sosiaalityöntekijäksi. Samoin vastaavalla ulkomailla
suoritetulla tutkinnolla kuin mitä ovat suomalaisten sosionomien (AMK)
suorittamat tutkinnot voi hakea Suomesta laillistamista sosiaalityöntekijän
ammattiin. Yhdenvertaisesti myös
suomalaisten em. sosiaalityöhön soveltuvien ylempien AMK-tutkintojen
suorittaneiden henkilöiden tulee voida hakea Suomessa oikeutta toimia laillistettuna
sosiaalityöntekijänä. Näin ollen ei myöskään yliopistoille
opetus- ja kulttuuriministeriön asetuksella (1040/2013) säädetty velvollisuus
järjestää sosiaalityön koulutusta voi sulkea pois mahdollisuutta säätää
sosiaalityön teorialle ja tutkimukselle pohjautuvien ja sosiaalityöhön
menetelmiin painottuvien suomalaisten sosiaalialan ylempi AMK-tutkintonimikkeen
haltijoille oikeutta hakea laillistamispäätöstä sosiaalityöntekijän ammattiin.
4. Ammattihenkilölakiluonnoksen 12 §:ssä
ehdotetaan sosionomeille mahdollisuutta toimia määräaikaisena
sosiaalityöntekijän sijaisena. Jos tämän katsotaan olevan mahdollista, niin
silloin myös ne sosionomi (ylempi AMK) -tutkintonimikkeen haltijat, joiden
opintojen sisällöt ovat tosiasiassa sosiaalityön opintoja ja joilla on myös
runsaasti alan työkokemukseen perustavaa osaamista, tulisi luonnollisesti
oikeuttaa hakemaan laillistamispäätöstä sosiaalityöntekijän ammattiin.
Sosiaalityöntekijäpula ja
muodollisesti pätevän ammattihenkilön sijaistaminen
Lakiluonnoksessa ehdotetun sijaan esitämme, että
sosiaalityöntekijäksi opiskelevat sekä sosiaalityöhön soveltuvaa ylempää
AMK-tutkintoa opiskelevat henkilöt voivat tiettyjen opintojen suorittamisen
jälkeen toimia sosiaalityöntekijän sijaisina ja sosionomiopiskelijat sosionomin
sijaisina. Näin ollen 12 §:n säännös on kirjoitettava uudelleen tämän selkeän
myös terveydenhuollon ammattihenkilölakiin (559/1994 2 §) sisältyvän mallin mukaisesti.
Hallinnolliset
ja ammatilliset johtotehtävät
Sosiaalihuollon kelpoisuuslain 10 §:n 1, 2 ja 4 momentin
säännösten mahdollisen kumoamisen vuoksi ammattihenkilölakiin tarvitaan oma
säännös sosionomien ja geronomien (AMK ja ylempi AMK) erityisistä oikeuksista
ja velvollisuuksista. Säännöksen tulee sisältää ylempi AMK-tutkintojen
soveltuvuus sekä hallinnollisiin että ammatillisiin johtotehtäviin ja lisäksi
sekä AMK- että ylempi AMK-tutkinnon suorittaneiden soveltuvuus vastata
asiakastyön ohjausta sisältävistä johtotehtävistä. Mikäli nämä muutokset eivät
ole mahdollisia, niin tällöin nykyisen kelpoisuuslain 10 §:n 1, 2 ja 4 momentit
on säilytettävä voimassa.
Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
Kuntoutuksen ohjaaja
(AMK) -tutkintonimikkeen jättäminen pois sosiaalihuollon ammattihenkilölaista
asettaa tutkinnon suorittaneiden korkeakoulutettujen ammatti-henkilöiden suuren
joukon ja sitä parhaillaan suorittavat opiskelijat hyvin epäselvään asemaan
sosiaali- ja terveysalan työmarkkinoilla. Huolimatta siitä että parhaillaan on
käynnissä STM:n ja OKM:n kuntoutukseen liittyvä selvityshanke, niin kuntoutuksen
ohjaaja (AMK) -tutkintonimikkeen laillistamisesta olisi säädettävä osana
sosiaalihuollon ammattihenkilölakia. Mikäli myöhemmin ilmenee tarve
laillistamisen säätämisestä jonkun muun lain yhteydessä, voitaneen tällainen
muutos lainsäädäntöön tehdä tulevaisuudessa.
Jaana Manssila Päivi Niiranen-Linkama puheenjohtaja varapuheenjohtaja
Metropolia Ammattikorkeakoulu Mikkelin Ammattikorkeakoulu jaana.manssila@metropolia.fi paivi.niiranen-linkama@mamk.fi
Puh. 0400 578 274 Puh. 040 848 6905
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti