Sosiaali- ja
terveysministeriössä on valmisteltu virkamiestyönä ammattihenkilölakia.
Sen keskeinen tehtävä on
säädellä sosiaalihuollon henkilöstön oikeutta toimia laillistettuna työntekijänä
alan tehtävissä, vastaavasti kuten terveydenhuollossa. Lailla säädellään myös
mm. oikeudesta toimia sijaisena sekä joidenkin tehtävien erityisistä
oikeuksista, kuten sosiaalityöntekijän.
Sosiaalihuollon alalla ei
ole aiemmin vastaavaa lakia ollut. Sosiaalialan AMK-verkosto kannattaa
laillistamista. Lailla on tarkoitus kumota v.2005 voimaantullut laki sosiaalihuollon
henkilöstön kelpoisuudesta, tosin kumoamisesta aiotaan säätää vasta erikseen
vuoden 2015 aikana.
Tässä kelpoisuuslaissa ei
huomioitu ammattikorkeakouluista valmistuvien ylempien AMK-tutkintojen
tuottamaa sosiaalityön osaamista, vaikka AMK-laki oli säädetty samana vuonna
2005: sosionomi ylempi AMK-tutkinto on ylempi korkeakoulututkinto. Tässä
uudessa ammattihenkilölaki-luonnoksessa tilannetta ei edelleenkään aiota
korjata.
Lakivalmistelun
aikataulutus on tehokkaasti estänyt julkisen ja avoimen keskustelun asiasta ja
rajoittanut vaikuttamistyötä.
Lakiesitys-luonnos ei ole
ottanut huomioon sosiaalialan AMK-verkoston eikä ARENEn ehdotuksia erityisesti
sosiaalityöhön suuntaavan ylemmän AMK-tutkinnon tuottamasta osaamisesta myös
sosiaalityöntekijän tehtäviin sekä alan hallinnollisiin ja johtotehtäviin.
Osaaminen syntyy noin kahdeksanvuoden kuluessa: AMK-tutkinto 3.5 vuotta sisältäen useita työharjoitteluja, kolmen vuoden alan työkokemuksen sekä 1,5-2vuoden ylempi AMk-tutkinnon. Olen nyt itse kouluttanut heitä neljä vuotta, ja olen täysin vakuuttunut heidän osaamisestaan. Osa heistä on työskennellyt koko ajan lastensuojelussa.
Lakiesityksen
valmisteluprosessi ja aikataulutus:
-
STM:n
sivuilla ei ole ollut mitään lain valmisteluaineistoa, ei muistioita tai
luonnoksia.
-
Kuulemistilaisuudet
ovat olleet suljettuja ja kutsu kuulemiseen on tullut muutamaa päivää aiemmin: kutsu
ja lakiluonnosteksti 3.11. ja Sosiaalialan AMK-verkoston edustajat olivat
kutsuttu kuulemistilaisuuteen 10.11.2014. Lakiluonnoksesta puuttui tuolloin mm.
kokonaan vaikutusarviointitekstit.
-
Avointa
kuulemismahdollisuutta ei ole ollut, esim. Ota Kantaa -sivustolla.
-
Lakiesitys
lähetettiin viralliselle lausuntokierrokselle 24.11. ja lausuntoaika päättyi jo
2.12.2014, aikaa lausunnolle oli siis VIIKKO. Tällainen aikataulutus ei
mahdollista keskustelua edes lausunnonantaja-organisaatioiden sisällä,
puhumattakaan julkista keskustelua.
-
Lakiesitysaineisto
oli siis vasta 24.11. ensimmäistä kertaa nähtävillä STM:n sivuilla.
-
Yhdeltäkään
ammattikorkeakoululta ei pyydetty lausuntoa, toisin kuin useilta yliopistoilta.
Lausuntoa pyydettiin vain Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvostolta ARENElta,
jolle toki sosiaalialan verkosto toimitti näkemyksensä. Sosiaalialan
ammattikorkeakouluverkostolta ei lausuntoa pyydetty.
-
Lausunto
piti antaa webrobol-kyselynä, mikä myös hankaloittaa/estää oman lausunnon
julkistamista esim.kotisivuilla. Ja kyselyssähän vastataan siihen mitä
kysytään, mikä rajaa lausunnonantajan mahdollisuuksia kannan esittämiseen.
-
Lakiesitys
on ollut valtion ja Kuntaliiton yhteistyöelimen Kuthanek:in käsittelyssä
lausuntokierrosta seuraavalla viikolla, mikä kertoo siitä, että lausunnot on STM:ssä
pika-analysoitu.
-
Kovin
suuria muutoksia lausuntojen perusteella ei lakiesitykseen ole voinut tulla
tällä aikataululla, esim. vaikutusarviointien laatua on kritisoitu.
Kansainvälisen katsauksen perusteella tehdyt johtopäätökset ovat heikkoja.
Lakiesitys ei vastaa hallituksen rakennepoliittisen ohjelman vaatimuksia.
- lakiesitys lienee kuitenkin menossa hallituksen esityksenä eduskunnalle ensi viikolla?
Sosiaalialan AMK-verkosto on laatinut jälleen uuden kannanoton ja toimittaa sen lakiesitystä käsitteleville ministereille ja eduskunnan valiokunnille. Ja
luonnollisesti myös medialle sekä erilaisissa verkostoissa ja some:ssa.
Julkaisin kannanoton myös Metropolian Uudistuva sosiaalialan osaaminen-blogissa.
Klikkaa tästä blogiin.
Klikkaa tästä STM.n sivuilla olevaan laki-esitysluonnokseen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti