Tarjosin alla olevaa kommenttia HS mielipidepalstalle, jossa se ei ole ilmestynyt.
Uudistuva hankintalaki ei tuo ratkaisua Kortesalmen ja Röykän (HS
30.12.2015) kuvaamiin hankinnan ongelmiin olipa kyse
mielenterveyskuntoutujien, kehitysvammaisten tai lastensuojelun palveluista,
varsinkin silloin kun palvelu on käytännössä heidän kotinsa. Kodistaan ei
pitäisi joutua muuttamaan kilpailutuksen johdosta.
Palvelut kilpailutetaan kirjavin kriteerein, kilpailutusprosessi
vie runsaasti resursseja ja on lyhytjänteistä, asiakkaan vastuutyöntekijän
rooli palvelunhankinnassa on heikko. Tärkein mittari palvelussa onnistumiselle
on asiakkaan hyvinvointi, mikä tieto ei kuitenkaan ohjaa markkinoiden toimintaa.
Miksi emme siirtyisi hankintamalliin, jossa jokainen palveluntuottaja
pääsee palveluntoimittaja-rekisteriin, kun täyttää vaatimukset tuottajana ja ko.
palvelun osalta. Kaikille maksetaan sama maksu samasta palvelusta - laatu
ratkaisee. Jatkuvia kilpailutuksia ei enää tarvittaisi. Asiakkaan
vastuutyöntekijä etsii toimittaja-rekisteristä asiakkaan tarpeisiin soveltuvan
palvelun. Lisätarpeista neuvotellaan. Toiminta ohjautuu kansallisten laatu- ja vaikuttavuusvaatimusten
mukaan. Palvelua kehitetään asiakastyön vaatimusten mukaan pitkäjänteisessä
kumppanuudessa.
Yksi varteenotettava palvelun järjestämisen tapa on myös henkilökohtainen
budjetointi-malli, jossa asiakas on palveluvalintojen tekijänä (ks. HS
30.11.2015 Rousu, Hakoma).
Sirkka Rousu, HT, yliopettaja Metropolia ammattikorkeakoulu
Sirkka Rousu, HT, yliopettaja Metropolia ammattikorkeakoulu
Tässä linkki 30.12.2015 HS vieraskynäartikkeliin: Sosiaalialan hankinnoissa keskityttävä tavoitteisiin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti