Ajankohtaiseen
lastensuojelukeskusteluun ei ole voitu tuoda tietoa lastensuojelutyön
vaikuttavuudesta, koska koottua asiakastietoa ei ole – ei vaikka kaikki
keskeiset asiat kirjataan asiakasrekisteriin. Lastensuojelun kehittämisen tulisi
kuitenkin perustua tietoon siitä, miten hyvin asiakkaita on onnistuttu
auttamaan.
Mäntsälän
ja Pornaisen yhteisen perusturvan, Mustijoen
perusturvan Futuriikki-hankkeessa
on kehitetty lastensuojelun vaikuttavuuden seuranta- ja arviointimalli. Se soveltuu
mille tahansa kunnalle tai kuntien yhteistoiminta-alueelle, sillä lastensuojelun
perustehtävä on kaikilla sama: lapsen tai
nuoren kehityksen ja terveyden turvaaminen silloin, kun se on vaarantunut. Tämä
on tärkein asiakasvaikuttavuuden tulostavoite.
Kunnissa
seurataan erilaisia suoritteita ja asiakasmäärän kehitystä. Asiakastyössä syntyy
kuitenkin koko ajan myös tuloksista kertovaa tietoa, kun arvioidaan sitä, miten
asiakassuunnitelman tavoitteissa ja tukitoimissa on onnistuttu. Arvioijina ovat
yleensä lapsi tai nuori, hänen vanhempansa, sosiaalityöntekijä ja muut
keskeiset toimijat.
Futuriikki-hankkeessa
kehitettiin asiakassuunnitelmalomakkeita ja tehtiin niiden lisäksi erilliset arviointilomakkeet.
Kun tietoa ei saatu asiakastietojärjestelmästä, työ tehtiin ”käsin”, paperilomakkeilla
ja excel-tilastoilla.
Ydinkysymysten
äärellä
Asiakastulosten
arvioinnissa on kyse siitä, mitä lapsi- ja perhekohtaisessa lastensuojelutyössä
tulisi saada aikaan. Keskiössä ovat lapsen, nuoren ja perheen kokemukset tuen
ja avun hyödyllisyydestä, arviot siitä, onko yhdessä asetetut tavoitteet
saavutettu, onko lapsen tai nuoren kehitys edistynyt ja terveys turvattu ja
elämäntilanne muuttunut. Nämä tiedot kootaan asiakassuunnitelmien
arvioinneista.
Asiakastulosten
tavoitteet on tehty erikseen ehkäisevälle lastensuojelulle sekä
lastensuojelutarpeen selvitystyölle, avohuollolle, sijaishuollolle ja
jälkihuollolle. Mittareina käytetään sekä määrällisiä että laatua tai
asiakaskokemusta kuvaavia tietoja.
Tavoitteet
ja mittarit pohjautuvat lastensuojelulakiin, lastensuojelun kansalliseen
laatusuositusluonnokseen sekä kuntien
valtuuston hyväksymän lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelman vaatimuksiin ja
tavoitteisiin.
Futuriikki-kehittämistyö
tuotti idean ns. dynaamisesta asiakassuunnitelmasta ja sen arvioinnista.
Asiakassuunnitelman staattisempi osa sisältäisi pitemmän aikavälin
muutostavoitteet ja seurantatiedot ja toinen dynaaminen osa lähiajan
muutostavoitteet ja niiden seurantatiedot. Tällainen suunnitelma toimii
paremmin asiakastyössä, jossa arki ja lähitavoitteet voivat muuttua nopeasti
ilman, että perustavoitteita on kuitenkaan tarpeen muuttaa.
Tiedonkeruuta osana
asiakastyötä
Seurannassa
tarvittava tieto syntyy osana asiakastyötä, jossa jo nyt kirjataan asiakkaan
perustiedot, asiakassuunnitelman tavoitteet ja tukimuodot sekä suunnitelman
toteutumisen arvioinnit. Tällainen tiedontuotanto on yksinkertaista eikä siitä
synny lisäkustannuksia.
Perustavoitteiden
seurannan tulisi olla vakiintunutta, jotta useamman vuoden kehitystä voidaan
arvioida. Tietoa tarvitaan myös asiakasprofiilista ja sen muuttumisesta. Ilman sitä on vaikea kehittää
osaamista ja palveluja lasten, nuorten ja perheiden muuttuvien tarpeiden
mukaan.
Asiakasprofiilin
tietoja ovat esimerkiksi asiakkaan perus- ja taustatiedot, kuten lapsen ikä,
perherakenne, asuinalue ja vanhempien työllisyys tai pääasiallinen
toimeentulolähde. Profiilitietoja ovat myös palvelun tarvetta ja käyttöä
kuvaavat tiedot, kuten asiakkuuden syyt, aiempi asiakkuus sekä lapsen ja vanhempien
muiden palvelujen käyttö.
Päättäjille
tietoa tuloksista
Vaikuttavuuden
seuranta- ja arviointimalli sisältää asiakastuloksia koskevien tavoitteiden ja
mittareiden lisäksi lastensuojelutyön edellytyksiä ja prosessin toimivuutta
kuvaavia tavoitteita.
Rakennetavoitteet
liittyvät muun muassa resursseihin ja henkilöstön määrään.
Esimerkiksi
asiakastyön prosessin toimivuutta arvioidaan asiakkailta
asiakassuunnitelma-arvioinneissa kerätyn palautteen pohjalta. Lapsilta ja vanhemmilta kysytään muun muassa,
millaista vuorovaikutus ja yhteistyö ovat olleet ja millainen tuki ja apu on
toiminut.
Myös
lapsen sijoitusten tai sijaishuoltopaikkojen lukumäärä -mittari ja jonotiedot kertovat
prosessin toimivuudesta.
Kunta
ja sen lastensuojelutehtävistä vastaava toimielin tarvitsevat monipuolista lastensuojelua
koskevien päätösten pohjaksi. Aiemmin työn tuloksista on kyetty kertomaan kuntapäättäjille
hyvin vähän. Nyt niistä raportoidaan säännöllisesti valtuustolle ja
lautakunnalle.
Lastensuojelun
työyhteisö arvioi puolivuosittain edellisen kauden asiakasprofiilitietojen sekä
asiakassuunnitelma-arviointien antamaa tietoa ja tekee johtopäätöksiä sekä
ehdotuksia osaamisen, palvelujen ja yhteistyön kehittämiseksi. Futuriikki-hankkeessa oli tavoitteena,
että jokaiselle lapselle, nuorelle ja perheelle kyetään tarjoamaan paras
mahdollinen tuki ja erityisosaaminen. Tavoite toimii myös arviointikriteerinä,
jota vasten johtopäätöksiä tehdään.
Kansallisia
ratkaisuja
Kehitetyllä
mallilla saadaan entistä tarkempaa tietoa kunnan tai yhteistoiminta-alueen
lastensuojelusta, mutta valtakunnallinen tiedonkeruu on edelleen retuperällä.
Perustiedot
tulisi kirjata kansallisesti yhtenäisten luokitusten mukaan, jotta niistä
saadaan myös valtakunnallista tilastotietoa. Vaikka tällainen perustieto on
välttämätöntä, ei sitä ole käytettävissä. Elina
Pekkarisen lastensuojelututkimusta koskeneessa selvityksessä (2011)
perustietojen puutetta pidettiin hälyttävänä ongelmana.
Asiakassuunnitelma
on keskeisin asiakastyön väline. Sen tulee olla osa jokaista asiakastietojärjestelmää
eikä erillinen lomake, jonka tietosisältö vaihtelee kunnittain. Asiakassuunnitelman
ja sen arvioinnin laatimisessa käytettävät lomakkeet pitää kehittää
valtakunnallisiksi. Tämä on tarpeen jo kansalaisten oikeusturvan vuoksi.
Sosiaalihuollon
tietoteknologiahankkeessa laadittiin asiakastietojärjestelmän määrityksiä
asiakkaan perustiedoille, asiakassuunnitelmalle ja sen arvioinnille, mutta mikään
ei velvoita ohjelmistotaloja viemään niitä ohjelmistoihinsa.
Myös
yhtenäinen tutkimukseen perustuva luokittelu ja kooditus tarvitaan
lastensuojelun asiakkuuden syille. Ilman tällaista tietoa on vaikea kehittää lastensuojelun
lainsäädäntöä, palvelujärjestelmää ja työntekijöiden osaamista.
Lähdeluettelo ja Lastensuojelun vaikuttavuuden seurannantavoitteet ja mittarit-kuntamalli Sosiaalitieto-lehden verkkosivuilta.
Jos olet kiinnostunut kuulemaan lisää, ota yhteys. Olen kirjoittanut ja puhunut aiheesta monilla foorumeilla. Väitöskirjani pohjalta Kuntalehti julkaisi kuntapäättäjille kohdennetun asiaa tarkastellun artikkelini 2008. Sen sanoma on edelleen mitä ajankohtaisin. Julkaisen nyt myös nettisivuillani.
Jos olet kiinnostunut kuulemaan lisää, ota yhteys. Olen kirjoittanut ja puhunut aiheesta monilla foorumeilla. Väitöskirjani pohjalta Kuntalehti julkaisi kuntapäättäjille kohdennetun asiaa tarkastellun artikkelini 2008. Sen sanoma on edelleen mitä ajankohtaisin. Julkaisen nyt myös nettisivuillani.
--------------------------------------------------------------------------
Futuriikki-hanke 2009–2011 Mustijoen perusturvassa eli Mäntsälän ja Pornaisen
yhteistoiminta-alueella
·
Päämääränä
paras mahdollinen tuki ja erityisosaaminen juuri tälle lapselle, nuorelle ja
perheelle.
·
Neljä
osiota:
o Dokumentointi ja lastensuojelun seuranta ja arviointijärjestelmä
o Dokumentointi ja lastensuojelun seuranta ja arviointijärjestelmä
o
Tehtävien
ja vastuiden uudelleen jäsentäminen
o
Henkilöstön
osaamisen ohjelma ja työmenetelmien kehittäminen
o
Työyhteisön
laatusertifikaatin perusteiden luominen
·
Rahoittaja
Työelämän kehittämisohjelma, Tykes.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti