----------------------------------------------------------------------------------
Tarvitaan oikein kohdennettuja panostuksia - Väitöskirja
lastensuojelun tuloksellisuuden arvioinnista
Lastensuojelun
sosiaalityön työoloja ja työn määrää on käsitelty laajasti päivälehdissä. Lastensuojelutyötä
tehdään kunnissa suurissa työpaineissa ja usein myös lastensuojelulain vaatima
ammatillinen pätevyys puuttuu päätöksiä tekeviltä tai valmistelevilta sosiaalityöntekijöiltä.
Työntekijöiden vaihtuvuus on suuri tai vakanssit ovat kokonaan vailla hoitajaa,
mikä heijastuu kielteisesti juuri sellaiseen työhön, jonka tulisi olla
paneutuvaa ja pitkäjänteistä.
Joulukuussa tarkastetussa
lastensuojelun tuloksellisuuden arviointiin liittyneessä hallintotieteen väitöstutkimuksessani
nostan esille ne kriittiset menestystekijät, joihin voimavarat tulisi kuntien
lastensuojelutyössä kohdentaa. Oikeisiin paikkoihin tehdyt panostukset koituvat
viimekädessä kuntien taloudelliseksi säästöksi. Lastensuojelussa avaintoimija
on lapsen palveluprosessista vastaava sosiaalityöntekijä, jonka työ vaikuttaa sekä
lapsen ja perheen elämään, mutta myös muiden auttamisenketjussa mukana olevien mahdollisuuksiin
onnistua lapsen auttamisessa. Sosiaalityöntekijän työn laatu on siten koko
asiakasprosessin toimivuuden, tuen vaikuttavuuden ja myös syntyvien
kustannusten kannalta aivan keskeinen kriittinen menestystekijä.
Siksi kunta käytännössä oikeastaan
tuhlaa rahaa kun sosiaalityöntekijän vakansseja on työmäärään ja työn
vaativuuteen nähden liian vähän, eikä lapsen vastuutyöntekijällä ole
mahdollisuus käyttää työaikaa ja tehokkaiksi osoitettuja tukitoimia juuri
kyseisen lapsen ja perheen ongelmien edellyttämällä tavalla. Nykyiset
työolosuhteet ja alan palkkaus eivät houkuttele sitoutumaan työhön,
joka kuitenkin tutkimuksissa koetaan hyvin antoisaksi ja
merkitykselliseksi työksi. Useissa kunnissa ei ole tällä hetkellä yhtäkään
pätevää sosiaalityöntekijää. Samankaltainen hätätilanne on nähtävissä
lääkärijohtoisissa prosesseissa, jossa avaintoimija eli lääkäri puuttuu
kokonaan, tai työkuorma on suuri ja työolosuhteet eivät kannusta pysymään kunnassa.
Lääkärien työolosuhteisiin on jo herätty etsimään ratkaisuja. Entäpä
sosiaalityön työolosuhteet, joissa tilanne on paikoin kestämätön?
Kustannustehokkaita
päätöksiä kunnissa olisivat siten sellaiset, joilla lastensuojelun asiakasprosessin
avaintoiminnon eli sosiaalityön työskentelymahdollisuudet korjataan ja
palvelujen saatavuus varmistetaan. Tällaiset kriisipäätökset tarvittaisiin
monissa kunnissa heti.
Suurimmat voimavarat lasten ja perheiden varhaiseen ja
kuntouttavaan tukeen
Lastensuojelun asiakasmäärät
ovat kasvaneet reilussa kymmenessä vuodessa yli 100 %, eikä kasvu ole
kääntymässä laskuun. Tehokkaasti toimivan lastensuojelun tulisi käyttää
suurimmat voimavarat lasten ja perheiden varhaiseen ja kuntouttavaan tukeen.
Hyvää lastensuojelua olisi toimivat lasten ja perheiden peruspalvelut ja
vanhemmuuden tuki sekä räätälöity tuki erityistarpeisiin. Toinen perusteltu
panostus onkin lasten palvelujärjestelmän kehittäminen tähän suuntaan.
Kunnissa on kuitenkin ajauduttu
tilanteeseen, jossa lastensuojelun suurimmat panostukset käytetään vasta kun lapsen
kasvuolosuhteet vaativat jo kalliita korjaavia toimia – pelkästään
kuntien sijaishuollon vuosimenot ovat jo noin 500 miljoonaa euroa. Usein lapsi
ja perhe olisivat tarvinneet jo avohuollollisia kuntouttavia tukitoimia. Sijaishuollossamme
on myös toteutunut kehitys, jonka seurauksena suurin osa sijoitetuista lapsista
hoidetaan ammattimaisessa hoidossa ja vain 35 % lapsista on enää
sijaisperheissä. Muissa pohjoismaissa luvut ovat aivan päinvastaisia. Lapsi
kuitenkin tutkimusten mukaan hyötyy sijaisperheessä kasvamisesta, ja myös
kustannukset kunnalle ovat 3-4 kertaa edullisemmat kuin laitoshoito. Suomalaiset
lapset eivät liene erilaisia kuin pohjoismaiden lapset, vaan kyse on
palvelujärjestelmän ongelmista. Suomen kunnissa ei ole panostettu
sijaisperhehoidon kehittämiseen ja perhehoitajien saatavuuteen.
Muutamissa kunnissa on
lisätty voimavaroja avohuollon kuntouttaviin palveluihin ja erityisesti
perheiden kotona tapahtuvaan intensiiviseen tukemiseen ja jo lyhyelläkin
aikajänteellä on havaittu myönteisiä vaikutuksia lastensuojelutarpeen kasvun
hillitsemisessä. Perheet ovat saaneet apua eikä raskasta lastensuojelua samassa
määrin tarvita. Nuorten huostaanottojen määrä on erityisen suuresti
lisääntynyt, mikä ei ole lainkaan yllättävää yhteiskunnallisen todellisuuden
kehittymisen näkökulmasta – kuntien palvelujärjestelmälle tämä tuntuu olevan
yllätys, sillä nuorten auttamiseen ei tunnu olevan hyviä keinoja. Tutkimukseeni sisältyy
kuvaus niistä tuen muodoista, joista näyttää lastensuojelun kannalta olevan
hyötyä.
Lastensuojelun
tuloksellisuuden kriittiset menestystekijät
Kokosin lastensuojelun tuloksellisuuden keskeiset tekijät
tutkimustulosten ja laajan lastensuojelukuvauksen pohjalta kriittisiksi
menetystekijöiksi, jotka ovat merkityksellisiä kaikissa lastensuojelutehtäviä
toteuttavissa organisaatiossa. Nämä muodostavat eräänlaisen lastensuojelun
kehittämisen strategisen kartan. Tutkimuksessa nousi esille viisi
lastensuojelun tuloksellisuuden kannalta kriittistä menestystekijäryhmää.
Kussakin ryhmässä on 3-4 tekijää. Menestystekijäryhmistä kolme on perusedellytyksiä
ylipäätään sille, että lastensuojelussa voitaisiin onnistua – olla
tuloksellisia. Kuten sanotaan ”ei voi kauhalla ammentaa, jos lusikalla
annetaan”, niinpä kohtuulliset edellytykset lastensuojelutyölle on vain
yksinkertaisesti varmistettava. Ensiksi organisaation toiminnan tulee olla aidosti
asiakaslähtöistä. Toiseksi osaamisen ja tukitoimien tulee vastata lasten ja
perheiden ajankohtaisia vaatimuksia ja kolmanneksi toimintaprosessien tulee edistää
asiakkaan voimavaraistumista.
Vaikuttavuuden kriittiset menestystekijät
korostavat asiakkaan oman kokemuksen merkitystä elämänlaadun kohentumisessa
sekä sitä, miten tärkeää on pyrkiä vaikuttamaan lapsen ja nuoren kasvun
riskiolosuhteiden vähenemiseen ja usein ylisukupolvisesti siirtyvän erilaisen
osattomuuden ja köyhyydenketjun katkaisemiin, ja näin lastensuojelun pitkän
aikavälin toiminta voi olla kustannusvaikuttavaa.
Tuloksellisuuden kannalta keskeisiin tekijöihin
tulisi siten organisaatioissa kiinnittää erityistä huomiota voimavaroja
käytettäessä ja toisaalta voimavaroilla saatavia tuloksia arvioitaessa.
Kuitenkin nämä lastensuojelun kannalta keskeiset tekijät usein puuttuvat niiden
seurantatietojen ja mittareiden joukosta, joiden perusteella organisaatioissa
arvioidaan tuloksellisuutta.
Ilman
relevanttia tietoa on lastensuojelua vaikea ohjata, johtaa ja kehittää
Organisaatio – kuten lastensuojelusta vastaava
kunta – ei voi ohjata, johtaa eikä kehittää lastensuojelua ilman asianmukaista
tietoa ja työvälineitä. Lasten ja nuorten hyvinvoinnin/pahoinvoinnin seurantaan
ja palvelujen toimivuuden kehittämiseen ei riitä tieto esimerkiksi siitä,
montako lasta on asiakkaana lastensuojelussa.
Monissa kunnissa tämä on kuitenkin se ainoa lastensuojelusta
kerättävä tieto - sen tiedon ohella kuinka paljon rahaa kuluu sijoitettujen
lasten hoitovuorokausiin. Organisaatiossa tarvitaan eri näkökulmista tuotettua
tietoa tuloksellisuuden arvioimiseksi, kuten tietoa miksi asiakkaat ovat
asiakkaina, tietoa niistä vaikutuksista, joita asiakkaiden elämässä on
muutoksina nähtävissä, tietoa henkilöstön osaamisesta ja jaksamisesta sekä
tietoa asiakasprosesseista ja niiden toimivuudesta. Lastensuojelun keskeisin
tehtävä on tuottaa sellaisia vaikutuksia, jotka edistävät lasten kasvua ja
kehitystä ja tukevat ja korjaavat kasvuolosuhteita.
Kun myönteisten vaikutusten aikaansaaminen lasten
hyvinvointiin on vahvasti riippuvainen siitä, miten lasten, nuorten ja
perheiden muissa palveluissa onnistutaan, tarvittava arvioinnin tietopohja
onkin jo laaja. Tuloksellisuuden arvioinnilla tutkimuksessani tarkoitetaan sitä
kokonaisjärjestelmää, jolla organisaatiossa tuotetaan tällaista monipuolista
tietoa, analysoidaan ja tulkitaan sitä sekä tehdään päätelmiä toiminnasta. Tämä
keskusteluprosessi on vähintään yhtä tärkeä kuin kerättävän tiedon laatu.
Sosiaalinen vaisto organisaation tuloksellisuuden
arviointimenetelmänä
Tutkimuksessani nimesin organisaatioiden tuloksellisuuden
arviointiprosessin ”sosiaalisen vaiston menetelmäksi”. Sosiaalisella vaistolla
kuvaan kokemustiedon ohjaamaa informaalista toimintatapaa, jolla organisaatio
paikantaa omaa tilannettaan, asiakaspalvelutyössä onnistumista,
tunnistelee/haistelee tulossa olevia haasteita, odotuksia ja tarpeita työlle,
ja näin pyrkii korjaamaan ja kehittämään toimintaa vaistottujen
kehitystarpeiden suuntaisesti. Sosiaalisen vaiston mukainen tuloksellisuuden
arviointi on käsitykseni mukaan merkityksellinen myös muilla tehtäväalueilla,
ei vain lastensuojelussa.
Toimintatapa on vahvasti sidoksissa kokemustietoon,
jota organisaatiossa on sekä hitaana historiatietona että nopeana
ajankohtaistietona, jota käsitellään pääosin vuorovaikutteisilla foorumeilla.
Tämänkaltainen sosiaalisen vaiston mukainen organisaation tuloksellisuuden
arviointi ja toiminnan ohjaus on vahvuus, sillä parhaimmillaan sen avulla kyetään
suuresti muuttuvassa toimintaympäristössä luotsaamaan organisaation toimintaa
tuloksellisesti.
Sosiaalinen vaisto vaatisi kuitenkin tuekseen myös
systemaattisesti koottua ja jäsennettyä tietoa. Tietoa tarvitaan erityisesti lastensuojelun
asiakkuutta aiheuttavista tekijöistä eli siitä minkälaiset kasvuolot ja tarpeet
käynnistävät asiakkuuden sekä niistä vaikutuksista, joita lasten ja nuorten
parissa tehtävällä työllä on syntynyt. Tällä hetkellä organisaatioissa
tiedetään vähiten juuri näistä lastensuojelun tuloksellisuuteen liittyvistä
tekijöistä.
Lastensuojelun
vaikutuksia kuvaava tavoite ja mittari
Ilman tietoa, kunnan on vaikea asettaa lastensuojelutyölle
edes relevantteja tavoitteita, joiden saavuttamista voitaisiin mitata ja mitattu
tieto koota aika ajoin. Kuvaan tutkimuksessani yksinkertaisen esimerkin, miten kunta
voi asettaa lastensuojelulle vaikutustavoitteen, joka kuvaisi juuri sitä, mitä
varten lastensuojelu on olemassa: ”Lastensuojelun avopalvelujen asiakkaana
olevien lasten elämäntilanne paranee lastensuojelun tukitoimin siitä, missä
tilanteessa lapsen asiakkuus alkoi”.
Asiakaskohtainen mittari kuvaa suuntaa, mihin
asiakkaan osalta on edetty: Jokaisen asiakkaan osalta vähintään kerran
vuodessa, tai ainakin aina asiakkuuden päättyessä, dokumentoidaan arvio, missä
määrin lapsen elämäntilanne on muuttunut verrattuna alkutilanteeseen tai asetettuihin
tavoitteisiin nähden: onko lapsen elämäntilanne muuttunut erittäin hyvään
suuntaan (4), hyvään suuntaan (3), edennyt jonkin verran (2), tilanne pysynyt
ennallaan (1), tilanne huonontunut (0).
Samaan dokumentaatioon voidaan liittää yhteistyössä
asiakkaan kanssa myös arvioivia mainintoja siitä, mitkä tekijät ovat olleet
vaikuttamassa edistymiseen tai tilanteen huonontumiseen. Sekä vaikuttaviksi
arvioiduista että huonosti vaikuttaviksi arvioiduista tekijöistä voidaan oppia.
Näin saadaan myös esille jopa haitalliset tukimenetelmät.
Muutokset lapsen elämässä syntyvät usein monien tekijöiden
yhteisvaikutuksesta, jossa asiakkaan oma panos on merkittävä. Paitsi
käytettyjen tuen menetelmien tehosta, on organisaatiossa järkevää olla selvillä
myös erilaisten menetelmien kustannuksista niin, että käytettäisiin hyviä mutta
myös valittavista vaihtoehdoista esimerkiksi taloudellisimpia menetelmiä. Lastensuojelun
asiakastyöhön on kehittynyt paljon uudenlaisia työotteita ja -menetelmiä,
joiden toimivuutta ja vaikutuksia kuvaava seurantatieto on välttämätöntä
toiminnan kehittämiseksi ja toisaalta turhien ”ihmiskokeiden” välttämiseksi tai
minimoimiseksi.
Päätöksenteko ja johtaminen tarvitsee työvälineet
Kuntien päättäjien tulee
ohjata ja johtaa pitkäjänteisesti ja tavoitteellisesti lastensuojelua sekä
lasten ja nuorten hyvinvointityötä. Vuoden 2008 alussa voimaan tulleen
lastensuojelulain mukaan kunnanvaltuusto hyväksyy ja tarkistaa vähintään neljän
vuoden välein kunnan tai kuntien yhteisen suunnitelman siitä, miten kunta
huolehtii lasten ja nuorten hyvinvoinnista ja lastensuojelun järjestämisestä ja
kehittämisestä. Suunnitelman ohjausvaikutusta korostaa se, että suunnitelmassa
esitettävät asiat on otettava huomioon kunnan talousarviota ja -suunnitelmaa
laadittaessa.
Suunnitelma onkin uusi lakisääteinen kunnan lasten
hyvinvointi- ja lastensuojelutyön ohjaamisen, johtamisen ja kehittämisen
väline. Suunnitelman tulee sisältää tiedot kunnan lasten
ja nuorten kasvuoloista ja hyvinvoinnin tilasta, lasten ja nuorten hyvinvointia
edistävistä sekä ongelmia ehkäisevistä toimista ja palveluista, lastensuojelun
tarpeesta kunnassa, lastensuojeluun varattavista voimavaroista, käytettävissä
olevasta lastensuojelun palvelujärjestelmästä, yhteistyön järjestämisestä eri
viranomaisten sekä palveluja tuottavien yhteisöjen ja laitosten välillä sekä
suunnitelman toteuttamisesta ja seurannasta.
Lastensuojelu on lain
mukaan koko kunnan laaja-alainen tehtävä, joka velvoittaa huolehtimaan lasten
kasvuolojen turvallisuudesta ja ongelmien ehkäisemistä, vanhemmuuden ja
kasvatuksen tukemisesta sekä ehkäisevästä lastensuojelusta ja lapsi- ja
perhekohtaisista tukitoimista. Lain määräämät tehtävät ovat siten huomattavasti
laajemmat kuin vain ns.viimesijainen lastensuojelu. Niinpä kunnanhallitusten päättäessä
lastensuojelun suunnitelman valmistelusta, tulee jo valmisteluprosessiin kytkeä
eri hallintokunnat ja toimijat, joiden tehtävät liittyvät lasten ja nuorten
hyvinvointiin.
Lastensuojelun on uuden lain mukaan oltava laadultaan sellaista, että se takaa lastensuojelun tarpeessa oleville lapsille ja nuorille sekä heidän perheilleen heidän tarvitsemansa avun ja tuen. Tämä edellyttää, että kunta määrittää lastensuojelun laadun sekä varmistaa lastensuojelupalvelujen toimivuuden ja räätälöinnin tarpeiden mukaan. Lastensuojelun tulee näin ollen olla vaikuttavaa. Laki edellyttää, että lastensuojelun suunnitelman toteutumista ja vaikutuksia seurataan. Tutkimukseeni sisältyy laaja liite, johon on koottu niitä seurantatietoja, joita suunnitelman seurannassa voidaan hyödyntää.
Palvelujen toimivuuden kehittäminen – elämänkaarimalleista
yksi ratkaisu
Lasten ja nuorten
hyvinvointityötä hoidetaan monissa kunnissa hyvin hajaantuneesti eri
toimialoille sektoroituneilla palveluilla ja toiminnan kokonaisuustoimivuudesta
on vaikea ottaa selkoa. Viimesijaisen lastensuojelun palvelut vaatisivat myös riittävän
laajan väestöpohjan, jotta ne kyettäisiin rahoittamaan ja erityisosaaminen
voitaisiin varmistaa. Uudenlaisia ratkaisuja on kunta- ja palvelurakenneuudistuksen
yhteydessä kunnissa tarpeen juuri nyt tehdä.
Monissa kunnissa on
käynnistetty kehittämistyö, joka kokoaa saman ohjauksen ja johtamisen
alaisuuteen ns. elämänkaarimallin mukaisesti lasten ja perheiden palvelut.
Vaikka toimintamallien vaikutuksista ei vielä olekaan seurantatietoa, on tutkimuksenikin
näkökulmasta oletettavaa, että lapset ja perheet hyötyvät ja työntekijöiden
yhteistyö tiivistyy sekä kustannusvaikuttavuus paranee kun voimavaroista
päättäminen ja lasten ja perheiden palvelujärjestelmän kehittäminen on koottu
samaan toimielimeen. Elämänkaarimalli soveltuu myös hyvin kuntien
yhteistoiminta-alueiden sekä laajan väestöpohjan kuntayhtymän toimintamalliksi –
muutama kuntayhtymä onkin jo toteuttanut organisaatiouudistuksen elämänkaarimalliin
perustuvaksi.
Lastensuojelutyön
kehittämisestä tulisi myös kantaa kansallista huolta. Julkisella vallalla on
vastuu lasten perusoikeuksista koko maassa. Sosiaali- ja terveydenhuollon
kansallinen kehittämisohjelma KASTE hyväksyttiin 31.1.2008 Valtioneuvostossa.
Kaste-ohjelma lupaa valtion jatkavan kansallista lastensuojelun kehittämistä
mm. laatimalla lastensuojelun laatusuositukset. Näiden valmistelun tueksi
löytyy tutkimuksestani runsaasti tietoa. Kuntaliitolla on myös jo pitkät
perinteet lastensuojelun laadun kehittämisessä. Hyvää yhteistyötä kuntien ja
valtion kesken tarvitaan jatkossakin.
Sirkka Rousu, HT,
projektipäällikkö
Kirjoittaja työskentelee Kuntaliiton sosiaali- ja
terveysyksikössä vastuualueenaan hyvinvointipalvelujen kehittäminen, lapsipolitiikka
ja lastensuojelu. Hallintotieteiden tohtorin tutkinnon lisäksi hänellä on
sosiaalityöntekijän tutkinto Tampereen yliopistosta.
Rousu Sirkka 2007. Lastensuojelun tuloksellisuuden arviointi
organisaatiossa. Näkymätön tuloksellisuus näkyväksi. Tampereen Yliopisto ja
Suomen Kuntaliitto, Acta-sarja 197/2007
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti