Hallituksen kehysriihessä
yritys- ja sijoittajaveropolitiikan vaikutusten syntymistä arvioitiin kahdella
tavalla: ensiksi laskemalla euromääräisiä vaikutuksia. Tällaisessa laskennassa hyödynnetään
mm. tietoa vastaavantyyppisten muutosten vaikutuksista muissa maissa sekä arvioidaan
reaalisesti syntyviä vaikutuksia muuhun toimintaan. Toiseksi hallitus arvioi syntyvän
lähes yhtä suuren eurosumman dynaamisina vaikutuksina. Kyse on vajaa miljardin
veron alennuksista, samaan aikaan kun esimerkiksi hyvinvointipalveluista
vastaavien kuntien valtionosuuksia leikataan monella sadalla miljoonalla.
Hallitus siis oletti,
että yritysten ja sijoittajien käyttäytyminen muuttuu ja käytösmuutosten vaikutuksena
lisätään investointeja ja synnytetään lisää työpaikkoja. Syntyykö tämänkaltaista
käyttäytymisen muutosta, on nyt tosi mielenkiintoista seurata. Ja ellei synny,
niin vaikutukset taitavat vain vakavaraistaa yrityksiä ja jo ennestäänkin vauraita
sijoittajia, sillä piensijoittajia ja suursijoittajia kohdellaan nyt ja
jatkossakin epätasa-arvoisesti.
Samanlaista dynaamisten vaikutusten
perustelua voisi jatkossa hyödyntää myös lasten suojelua koskevassa
päätöksenteossa.
Tällä hetkellä
lapsiperheiden tukipalveluihin ja lastensuojeluun kunnat käyttävät vuodessa
noin yhden miljardin. Tiedämme, että jokaisen ylisukupolvisesti syrjäytyneen
lapsen elämänkaari aiheuttaa reilun miljoonan suuruiset kustannukset. Tiedämme
myös, että syrjäytymisen kierteessä Suomessa on joka vuosi vähintään 15 000
lasta. Arviot vaihtelevat 15 000-60 000 henkilön välillä: pelkästään sijoitettuja
lapsia ja nuoriahan on lastensuojelussa noin 17 000, ja avohuollossa noin
80 000 lasta - tosin kaikki heistä eivät tietenkään ole syrjäytyneitä.
Joka tapauksessa jo näistä luvuista voi päätellä, että 15 000 syrjäytyneeksi
laskettavan lapsen/nuoren määrä ei ole liioiteltu.
Reaalilaskelman
mukaan nämä 15 000 syrjäytynyttä lasta/nuorta aiheuttaa 15 miljardin
suuruiset kokonaiskustannukset. Voisimmeko ajatella, että ehkäisevään lapsiperhetyöhön
ja lastensuojeluun käytettäisiin edes yksi miljardi lisää rahaa, niin
voisimme saada dynaamisina vaikutuksina suoranaista säästöä yhteiskunnan kassaan
- veikkaan, että summa on satoja miljoonia ellei miljardeja.
Tällä yhden
miljardin lisärahalla voisimme pienentää päiväkotien ja koulujen
lapsiryhmiä, panna kuntoon oppilas- ja lapsihuollon työn, tukea Ice Hearts ja
vastaavatyyppistä ehkäisevää toimintaa lapsille ja perheille, tehostaa
lastensuojelun avohuoltoa ja perhetyötä. Nämä toimet aikaansaavat sen, että yhä
harvempi lapsi tai nuori on tarpeen sijoittaa omien vanhempiensa hoidosta pois.
Ja tämän reaalivaikutuksena syntyy vuosittain arvioisin, että ainakin noin 400 miljoonan
euron säästöt lastensuojelun sijaishuollon kustannuksiin - jokunen lapsi ja nuori varmasti jatkossakin tarvitsee
sijaishuoltoa, mutta näiden lasten määrä vähenee ainakin puoleen nykyisestä.
Näihin laskelmiin
minä voin uskoa. Sen sijaan en usko hallituksen arvioon yritysten ja
sijoittajien käyttäytymisen seurauksena syntyviin dynaamisiin vaikutuksiin.
Vaikutusten arvioinnissa kannattaa lasten suojelussakin ottaa käyttöön dynaamisten vaikutusten arviointimittari.
Vaikutusten arvioinnissa kannattaa lasten suojelussakin ottaa käyttöön dynaamisten vaikutusten arviointimittari.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti