Toimiva
lastensuojelu ja lastensuojelun laatusuositus 2013
Sirkka
Rousun arvioita ja ehdotuksia
Kanaojan työryhmä on laatinut laajan
kokoelman perusteltuja kehittämisehdotuksia, joiden määrä ja kirjo jo sinänsä
viestittää lastensuojelun tilasta:
-
työryhmä
ei ole järjestänyt ehdotuksia minkäänlaisen prioriteetin, esimerkiksi kiireellisyysjärjestyksen
mukaan, asiat jotka nykytilanteessa vaatisivat välittömiä
kehittämistoimenpiteitä ja/tai sen mukaan mitkä ehdotukset saisivat nopeimmin
aikaan tavoiteltuja vaikutuksia lastensuojelutyöhön, tai sen mukaan
mitkä toimet edistävät uutta lastensuojelutyön toimintakulttuuria
-
Kananojan
raportista puuttuu selkeä kannanotto ja visio siitä, millainen ns. uuden
aikakauden lapsi- ja perhekohtaisen lastensuojelutyön
toimintakulttuurin tulisi olla (viranomaislähtöisyyden, juridisoitumisen,
organisaatiolähtöisyyden sijaan avoimeen yhteistyökulttuuriin perustuva, lapsi-
ja perhelähtöisin palveluin ja toimintatavoin toimivaa jne…).
-
Lastensuojelun
laatusuosituksen perusteella sellaista visio-hahmotelmaa on nähtävissä, mutta tarvittaisiin
selkeästi ja lyhyesti tiivistetty visio, tahtotila jota kohti lähdetään
etenemään: Esimerkiksi
o
mitkä
ovat ne keskeisimmät muutokset, joita toimintakäytänteissä ja
toimintaperiaatteissa tulisi tapahtua koko maassa kaikilla tasoilla ja kaikkien
toimijoiden työssä.
o
millaisten
yhteistyökäytäntöjen tulee ohjata toimintaa, miten lapsen ja perheen osallistuminen
ja kuulluksi tulemista voidaan vahvistaa,
o
mitä
lapsilähtöinen työskentelytapa merkitsee paitsi toimintakäytännöissä ja
osaamisessa, mutta myös palvelurakenteissa ja palvelujen tarjonnassa,
o
miten
lapsen ja perheen oikeus esimerkiksi läheisneuvonpitomenettelyyn tai vastaaviin
lapsilähtöisiin ja läheiset mukaan kutsuviin osallistaviin
yhteistyöprosesseihin varmistetaan laintasoisesti.
o
miten
turvataan lapsen oikeus pysyvyyteen ja jatkuvuuteen. Lapsen oikeus pysyvään
huostaanottoon pitää voida toteuttaa, mutta palvelurakenteissamme pitää monen muunkin
asian muuttua (sijaishuoltoprosessi panee lapsen kiertämään eri sijaishuoltopaikoissa
- näin ei pitäisi olla).
o
miten
turvataan lapsen vanhempien ja koko perheen tukitoimet. Tässä vanhemmille/perheelle
laadittava erityisen asiakassuunnitelma yhteistyössä esim. mielenterveys- tai
päihdepalvelujen kanssa on tärkeää heti lastensuojelun asiakkuuden alusta alkaen
ei vasta kun lapsen sijoitus jo uhkaa. Kriisityön tuki on aina järjestettävä
perheelle.
-
Kehittämisehdotusten
vaikutusten arvioinnit puuttuvat kokonaan: asiakas- ja yhteiskunnalliset
vaikutukset sekä kustannusvaikutukset.
Pääosa Kananojan raportin ehdotuksista on kokonaisuudessaan
perusteltuja ja kannatettavia.
Lisäisin
yhden ehdotuksen:
Lapsella ja perheellä tulee olla
lakisääteinen oikeus saada asiassaan toteutettavaksi läheisneuvonpito.
Sellainen tulee järjestää missä vaiheessa tahansa prosessia, ei vasta kun
vaihtoehtona on huostaanotto.
Muutamaan ehdotukseen kommentti:
Ehdotus 4. Kaikille lasten parissa
työskenteleville tarkoitettu koulutus tulee toteuttaa yhtenäisen opetussisällön
mukaisesti koko maassa. Maakunnissa tällainen eri toimijoille pakollinen
täydennyskoulutus voitaisiin järjestää pakollisena täydennyskoulutuksena alueen
ammattikorkeakoulun toimesta.
Nykytilanteen kuvauksessa vaietaan kokonaan,
että sosiaalialan ylemmän korkeakoulututkinnon on voinut suorittaa
ammattikorkeakoulussa jo 10 vuotta, mutta heidän osaamistaan ei lainkaan
tunnisteta lastensuojelun työtehtävissä.
Ehdotus 14.
Lastensuojelun sosiaalityön
erikoistumiskoulutus tulee olla mahdollinen sekä tiedekorkeakoulusta että
ammattikorkeakoulusta valmistuville (saman 7.tason koulutus: sosiaalityön
maisteri ja sosionomi Ylempi amk -tutkinnot). Täydennyskoulutus ja mahdollisuus
erikoistua myös AMK-tutkinnon (6.taso) suorittaneille.
Ehdotus 21.
Jälkihuollon ikärajaksi ehdotettu 25 vuotta.
Olisiko riittävää 23 vuoden ikäraja?
Luku 8.
Lastensuojelun kansallinen ohjaus ja
johtaminen sekä tietoperustan luominen vaatii huomattavia henkilöstöresursseja
ja määrärahaa.
Tarvitaan
lastensuojelun kansallinen reformi ja etenemissuunnitelma
Näistä tulee tehdä selkeä Valtioneuvoston
etenemissuunnitelma ja sen resursointi. Aikaperspektiiviksi tarvitaan noin 10-15
vuotta: kansallinen laaja lastensuojelun reformi ja sen käytännön toimeenpano
rahoituksineen jokaisessa maakunnassa ja kunnissa alueellisten sosiaalialan
osaamiskeskusten ja Aluehallintovirastojen AVI:en verkoston tukemana.
Laatusuositukset
tulee saattaa eri toimijoita sitoviksi.
Sinänsä laatusuositusten sisältöön ei juuri
kommentoitavaa, mutta niiden toimeenpano edellyttäisi RAKENTEITA. Samoin niiden
seuranta ja edelleen kehittäminen - Ei laatu parane sillä, että laatusuositukset
laatinut työryhmä kokoontuu jälkipalavereihin.
Nyt suosituspaperin lopussa s.19 esitetään,
että suosituksen valmistellut työryhmä kokoontuu ja pyytävät mukaan…. Minusta
asiassa tarvitaan selkeitä rakenteita ja tiedonkeruuta siitä, miten asiat ovat
toteutuneet ja miten lastensuojelun laatu on kehittynyt.
Lastensuojelutyö onnistuu
yhteistoiminnassa - resurssit eivät auta, ellei myös lastensuojelun
toimintakulttuurissa tapahdu muutosta
Jotta toiminta muuttuisi tarvitaan yhteistä
oppimista edistävät foorumit, ne tukevat toimintakulttuurin muutosta.
Uudessa
toimintakulttuurissa on selkeät valtakunnalliset ja kunnalliset tukirakenteet
sekä yhdessä tekemisen meininki. Lastensuojeluasioiden kehittämiseen ja
toiminnan ohjaamiseen pitäisi perustaa moniammatillinen tiimi sosiaali- ja
terveysministeriön (STM) ja opetus- ja kulttuuriministeriön (OKM)
vastuuviranhaltijoista. Nyt yhteistyö on vähäistä, ja työntekijäresurssit aivan
minimaaliset.
STM:n vähäinen
kehittämisrahoitus tulisi kohdentaa lastensuojelun perustyössä todettujen
ongelmien vähentämiseen lukuisiin hankkeisiin syydetyn rahoituksen sijaan.
Esimerkiksi OKM jakaa tänä vuonna 80 miljoonaa euroa peruskoulujen
oppilasryhmien pienentämiseen ja raha menee juuri siihen.
Terveyden
ja hyvinvoinninlaitos koordinoi kaikille avoimia lastensuojelun
oppimisverkostoja, jotka kokoontuvat vertaiskehittämisen tapaamisiin
maakunnissa sekä aika ajoin valtakunnallisesti. Kokemusasiantuntijoiden
mahdollisuudet osallistua tulee turvata kulukorvauksin ja
asiantuntijapalkkioin. Tapaamisissa tieto jalostuu yhteisiksi lastensuojelun toimintaperiaatteiksi
kokemusten, tutkitun tiedon ja omien oivallusten sekä hyviksi koettujen
toimintakäytänteiden pohjalta. Vuosittain tulisi palkita lastensuojelun laatua
parantava teko. - tällaiset rakenteet vahvistavat uudenlaista tekemisen
toimintakulttuuria.
Lisäksi tarvitaan täydennyskoulutusta! Samoin
oppilaitosten tulee antaa ammattiin opiskeleville vankka eettinen perusta ja laadukkaan
lastensuojelutyön toimintamallit.
Tutkittua tietoa lastensuojelun
vaikuttavuudesta
Sosiaalialan osaamiskeskukset ja lastensuojelun
ammattilaisia kouluttavat tiede- ja ammattikorkeakoulut sekä tutkijat tulee tavata
säännöllisesti. Lastensuojelun tutkimusverkostolla on oltava pysyvä rahoitus ja
vakiintunut yhteistyörakenne. Asiakastutkimusta tarvitaan tiedontuottamiseksi lastensuojeluasiakkaiden
tuen ja avun tarpeista, niiden taustoista ja toteutuneista tukimuodoista sekä
asiakastyössä onnistumisesta. Asiakastietojärjestelmiin tallennetuista
tiedoista on vihdoin saatava jatkuvaluonteista seurantatietoa asiakastyön
kehittämiseen.
Henkilöstömäärä
ja sen mitoitus asiakkaiden tarpeiden mukaan
Kun arvioidaan tarvittavaa henkilöstömäärää esimerkiksi
lastensuojelun avohuollossa, hyvä lähestymistapa on asiakkaiden tarve ja heidän
tarpeidensa mukaisen tuen toteuttamiseksi tarvittava työaika.
Myös toimintarakenteet vaikuttavat tarvittaviin
resursseihin, millaista muuta henkilöstöä ja tukea on asiakkailla saatavilla. Samoin
työn organisointi ja työnjaot, pari ja tiimityömallit vaikuttavat henkilöstötarpeeseen.
Ajatteluna pitäisi olla, että jokaisella asiakkaalla on hänen tarpeidensa
mukainen tiimi, jossa on useampia kohtaavaa lähityötä tekevää työntekijää. Sosiaalityöntekijäresurssi
ei voi olla lastensuojelun ainoa resurssi.
Jos työviikon työtuntien määrä on 37 t 25 min,
josta ajasta osa menee välttämättömään välilliseen työhön, ei yhdellä
vastuutyöntekijällä kertakaikkiaan voi olla kuin 15-20 asiakaslasta tai
perhettä. Ja kun tämän mukaan laskee, niin henkilöstöä tarvitaan huomattavasti
nykyistä enemmän, mutta ei niiden kaikkien tarvitse olla yliopiston maisteri-sosiaalityöntekijöitä.
Kustannuksista
Maalaisjärjelläkin
ajatellen oikealla intensiteetillä ja oikea-aikaisesti tehty paneutuva työ
tulee sekä lyhyellä että pidemmällä aikajänteellä taloudellisesti
edullisemmaksi kuin niukka ja viimesijainen auttaminen kun asiat on jo kovin
ongelmallisia. Tämän myös tutkimukset vahvistavat (siltä osin kuin niitä tutkimuksia
ylipäätään on olemassa).
Jos
halutaan vähentää lastensuojelun kustannuksia niin maahan on saatava aikaan
aikataulutettu lastensuojelun reformi, joka muuttaa toimintakäytäntöjä ja
-kulttuuria.
Tämä
reformi-investointi lastensuojelun kehittämiseen kannattaa toteuttaa valtion ja
kuntien yhteispanostuksella.
Sirkka Rousu, sosiaalityöntekijä, HT, yliopettaja
Toimiva lastensuojelu -työryhmän raportti
Lastensuojelun laatusuositus -työehmän raportti
Toimiva lastensuojelu -työryhmän raportti
Lastensuojelun laatusuositus -työehmän raportti
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti