Lapsen
tapaaminen
Lastensuojelua
toteutettaessa lapsen asioista vastaavan sosiaalityöntekijän tai muun
lastensuojelun työntekijän
tulee tavata lapsi asiakassuunnitelmaan tarkemmin kirjattavalla tavalla riittävän
usein henkilökohtaisesti. (muutos on tuo tummennettu kohta).
Pykälän
täsmennyksellä halutaan selkeyttää nykytilannetta. Sosiaalityöntekijän tulee
jatkossa siis kirjata lapsen asiakassuunnitelmaan, kuinka usein hän tai muu
lapsen olosuhteita hyvin tunteva lastensuojelun työntekijä ja lapsi tapaavat
henkilökohtaisesti.
Hallituksen
esityksen perusteluissa viitataan vielä lausunnolla 30.9.2013 asti olevaan lastensuojelun
laatusuositusluonnokseen, jossa suositellaan, että:
- lastensuojelun
sosiaalityöntekijän työajasta vähintään puolet tulee käyttää lasten ja
perheiden kohtaamiseen
- jokaisella
asiakkaana olevalla lapsella tulee olla mahdollisuus saada aktiivisessa
työskentelyvaiheessa vähintään kaksi tuntia kuukaudessa henkilökohtaista
aikaa työntekijältään.
Pykälän muutosvoima
jää nähtäväksi, sillä esityksen taloudellisten vaikutusten arvioinnissa
todetaan, että ”Uudistus tulisi
toteuttaa pääosin nykyisten taloudellisten voimavarojen puitteissa”. Perusteluissa todetaan, että osassa kuntia työntekijämäärää on lisättävä.
Ehdotetulla
lakimuutoksella ja siihen varatulla määrärahalla halutaan myös edistää
sosiaalityön ja sosiaaliohjauksen tehtävänjaon toteutumista kunnissa, sillä
selvitysten mukaan erityisesti sosiaaliohjaajan koulutuksen saaneella henkilöllä
on hyvää ammattitaitoa toimia sosiaalityöntekijän työparina
lastensuojeluprosessin eri vaiheissa.
Hienoa kun sosionomi koulutuksen saaneiden osaaminen tunnustetaan ja sitä arvostetaan.
Jos halutaan
saada aikaan vaikuttavaa lastensuojelutyötä, tulisi yhdellä lapsen asioista vastaavalla työntekijällä olla
asiakkaanaan samaan aikaan ehkäpä korkeintaan 15-20 lasta ja hänen perhettään, jotta lapsella ja
hänen perheellään olisi oikeasti mahdollisuus saada tukea myös
vastuutyöntekijältä ja työntekijällä mahdollisuus paneutua jokaisen lapsen ja
perheen tilanteeseen. Viikkotyöaika on kuitenkin vain 37,5 tuntia.
Laissa ei ole
tarkemmin määritelty, missä laajuudessa tapaamisia ja lapsen kanssa käytäviä
henkilökohtaisia keskusteluja on järjestettävä. Perusteluissa puhutaan tarpeesta
aktiivisen työvaiheen aikaisiin tapaamisiin,
joka lisäisi työntekijänmahdollisuuksia perehtyä lapsen tarpeiden ja hyvinvoinnin
kartoittamiseen. Asiakassuunnitelmaa tarkistettaessa pitäisi arvioida, onko
tapaamistiheys ollut riittävä.
Hallituksen
esityksen tarkoituksena on edistää lastensuojelussa lapsikeskeistä työskentelytapaa,
jossa vanhempien ja huoltajien kanssa työskentelyn ohella huomiota kiinnitetään
nimenomaan lapsen näkökulmaan ja suoraan lapsen kanssa työskentelyyn.
·
Lapsen
henkilökohtainen tapaaminen on toteutettava lapsen ehdoilla, edellyttäen, että
lapsi itse tällaista henkilökohtaista tapaamista tai keskustelua haluaa tai
siihen suostuu.
Perusteluissa
todetaan, että sosiaalityöntekijöillä ei liian suuren työtaakan vuoksi ole
riittävästi aikaa tutustua lapseen ja luoda luottamuksellista suhdetta häneen.
Velvoite lasten tapaamiseen sekä heidän
mielipiteidensä selvittämiseen lain tarkoittamalla tavalla ei toteudu, mikä
heikentää lastensuojelun
laatua ja vaikuttavuutta.
Vaikka tämänkin pykälän muutoksen tarkoitus
on hyvä ja tärkeä, olen
kuitenkin sitä mieltä, ettei hallituksen kannattaisi jatkaa lastensuojelulain yksittäisten
pykälien fiilauksella, vaan arvioida lain toimivuutta laajemmin ja valmistella eri toimijoiden kanssa yhteistyössä uudistamista
edellyttävät lainkohdat. Vuoden 2008 lakia valmisteltaessa ei saanut puhua lapsen
oikeudesta pysyviin kasvuolosuhteisiin esim. pysyvällä huostaanotolla, sikiön suojelusta, vanhempien
kuntoutumisesta ja siihen sitoutumisesta jne. Näistä pitäisi myös puhua. Lastensuojelunlain 2008 jälkeiset pykälämuutokset on valmisteltu virkamiestyönä ministeriössä.
Tässä linkki hallituksen esitykseen (STM-sivuille)
Tässä linkki hallituksen esitykseen (STM-sivuille)
Tämä lapsen kuuleminen on siltä osin hankala, että sosiaalityöntekijä voi painostaa lasta, ja yrittää manipuloida lasta sanomaan niinkuin hän haluaa. Kun sosiaalityöntekijällä on tietty kanta ennen kuulemista, niin toimii niin, että lapsi varmasti saadaan tukemaan tätä kantaa. Vanhempi tai muu sukulainen ei saa olla paikalla, ettei vaan manipuloi, mutta sosiaalityöntekijä saa näin tehdä. Kukaan ei voi todistaa, että näin toimittu. Sosku sanoo, se on lapsen sana hänen sanaa vastaan, jos lapsi sanoo jälkeenpäin, että painostettiin. Kokemusta on. Myös se, että kuka lapsi välttämättä uskaltaa oudolle ihmiselle sanoa oikeasti oman mielipiteensä. Kuulemisessa lapsella pitäisi saada aina olla mukana joku läheinen, jos se ei saa olla vanhempi.
VastaaPoistaHei, nostat tärkeä osaamisalueen esille: lapsen ns. virallisessa kuulemistilaisuudessa pitäisi olla länsä joku lapsen luotto-aikuinen ja yleensä kuuleminen pitäisi tehdä todisteellisesti, esim. kaksi työntekijää on paikalla. Lapsen mielipide pitää myös kirjata. Tällainen protokolla varmistaa sen, että mahdollisimman aito lapsen näkemys tulee kirjatuksi, ja lapsi uskaltaisi sanoa niin kuin kokee asian. ...sosiaalityöntekijöillä pitäisi olla erityisosaaminen lapsen kuulemiseen, aivan kuten koulutetaan poliiseja lapsen kuulemiseksi, samoin koulutetaan esim. niiden yksiköiden työntekijöitä jotka tekevät lapsiin kohdistuvissa rikosprosesseissa lapsen kuulemisen. Aivan yhtä tärkeää olisi, että sosiaalityöntekijöillä on tällainen osaaminen. Valitettavasti sellaista ei juurikaan opeteta yliopistoissa, ehkä parempi tällainen vuorovaikutus ja kohtaamisosaaminen on sosionomi-tutkinnon suorittaneillaoa. Ainakin heidän koulutukseensa paljon tällaista opetusta ja harjoittelua sisältyy.
VastaaPoista