Julkaisen pitkän
tekstin useassa blogi-postauksessa:
Sirkka Rousun
Lastensuojelija-blogi: Lastensuojelun menneisyys-raportti: 1.osa
-henkilökohtainen työhistoria osana lastensuojelun menneisyyttä ja kehitystyötä
Sirkka Rousun
Lastensuojelija-blogi: Lastensuojelun menneisyys-raportti: 2.osa - millaista kehitystyötä olemme tehneet
Sirkka Rousun
Lastensuojelija-blogi: Lastensuojelun menneisyys-raportti: 3.osa: mitä pitäisi edelleen tehdä.
————————————————————————
Olin saanut kutsun
osallistua keskusteluun Lastensuojelun menneisyys-tutkimuksen (1937-1983)
seminaarissa. Menneisyys-raportti puhutti minua kovasti myös oman työhistoriani
johdosta.
Kun olin valmistunut sosiaalityöntekijäksi, sovelsin v. 1936 lastensuojelulakia
mm. Helsingin lastensuojeluvirastossa turvattomien lasten sekä YH-äitien
huollon tarkastajana. Lakihan erotteli pahantapaiset ja turvattomat lapset ja
yksihuoltajia haluttiin tukea/valvoa.
1970-luvun alussa
perustettu Vantaan kaupunki käynnisti ennaltaehkäisevän lastensuojelun
sosiaalityöntekijän tehtävän jo 1970-80-lukujen taitteessa -jonka ensimmäinen
viranhaltija olin. Vantaa ylläpiti tuolloin myös omaa lasten kesäsiirtolaa,
johon moni lapsi pääsi sosiaalisin perustein -toimin kesäsiirtolan johtajana
yhden kesäkauden. Parivuotisen ajanjakson toimin myös Vantaalla
erityislastenkodin johtajana. Erittäin surullinen muisto tuolta ajalta oli
sijoitetun lapsen, jonka omahoitajana toimin, itsemurha nuorena aikuisena. Olin
hänen elämässään yksi vaihtuvista aikuisista. Lastenkotimme arjessa ei ollut
kaltoinkohtelua. Pyrimme elämään mahdollisimman tavallista lasten ja nuorten
arkea yhteisöllisillä toimintatavoilla.
Vastavalmistuneen
ensimmäiset työvuodet olivat hyvin opettavaisia: huoltotarkastajana,
kasvatusneuvolan sossuna, ehkäisevää lastensuojelua ja erityislastenkotia sekä
myöhemmin vielä erilaisissa sosiaalihuollon asiakastyön esimiestehtävissä ja
pitkä ajanjakso myös sosiaalipäivystyksen esimiehenä, jossa lasten hätä ja
kaltoinkohtelu oli läsnä joka päivä. Lasten hyvinvoinnin edistämisestä tulikin
minulle elämänmittainen suuri tehtävä.
Asiakastyön vuosien jälkeen toiminkin
pitkään lastensuojelun ja myös lapsipolitiikan kehittäjänä Kuntaliitossa, aiheina
mm. laadun jäsentäminen, arvioinnin ja valvonnan kehittäminen, työmenetelmien
parantaminen, mm. vanhemmuuden roolikartta, dokumentaatio, asiakasprosessit,
hankinta ja tuottaminen (osto/myyntikoulut, hyvän hankinnan kriteerit),
perusvaatimukset lastensuojelun laadun arvioinnille julkaistiin LapsiARVI-kriteereinä
2009.
Väitöstutkimukseni hallintotieteessä käsitteli teemaa: mistä ja miten
organisaatio päättelee sen, kuinka lastensuojelu on onnistunut
perustehtävässään ja miten arviointitieto ohjaa toiminnan johtamista ja
kehittämistä. Väitöstutkimuksen liitteenä on laaja lista niistä tietoista,
joita tarvittaisiin kun arvioidaan lastensuojelutyössä onnistumista sekä
seurataan asiakasprofiilia ja sen muutosta.
Nykyisin toimin yliopettajana sosiaalialan
ammattilaisten kouluttajana, henkilöstön täydennyskoulutuksessa sekä
hallinto-oikeuden lastensuojelun asiantuntijajäsenenä - ratkaisemassa yhdessä
tuomarien kanssa lastensuojeluun liittyviä asioita. Koen, että minulla on ”kielitaito”
asiakastyön kielen lisäksi ymmärtää hallinnon, johtamisen ja päätöksenteon kieltä,
siksi olen yleensä ”joutunut” lastensuojelussakin kehittämään asioita, jossa
tällaisia ”rakenteita tarkastelevia silmälaseja” on tarvittu.
Muistan hyvin kuinka murroksellinen harppaus
oli siirtyä v.36 laista vuoden 1983 lastensuojelulakiin, joka oli
aikakaudellaan erittäin moderni ja lapsilähtöinen. Toimin lain voimaantullessa 1984
kotikuntani sosiaalihuolto-osaston esimiehenä ja vastasin mm. lastensuojelusta.
Pidimme opintopiiriä henkilöstön kanssa opiskellen uusien lakien tarkoitusta. Kun
nyt koulutamme erilaisia henkilöstöryhmiä uudistettuun sosiaalihuoltolakiin ja
muihin lakeihin, korostamme kuinka tärkeää on lain soveltamisessa ymmärtää lain
keskeinen ideologinen perusta ja tavoitteet eli lain henki.
On tärkeää
kouluttaa uusiin säädöksiin henkilöstön lisäksi, johto, päätöksentekijät ja
myös asiakkaat. …epäilen, että kuntien päättäjät ja asiakkaat eivät ole tulleet
riittävästi koulutetuiksi myöskään aikoinaan, kuten ei ehkä nytkään. Näin on
vaara, että toimintakäytännöt eivät kehity lain vaatimusten mukaisesti.
Menneisyys-tutkimus
Nyt 6.4.2016 julkaistu tutkimus vuosien 1937-1983
ajanjakson sijaishuollosta on raskasta luettavaa.
Siksi haluan ensin tuoda esille sen, kuinka noista ajoista kuitenkin on
lastensuojelua kehitetty. Me tosin tuotamme edelleen erityisen vähän tietoa
siitä, miten monen lapsen ja nuoren elämä on lastensuojelutyön johdosta
muuttunut paremmaksi -säännöllisesti tuotettua vaikuttavuustietoa kuinka hyvin
onnistumme työssämme ei edelleenkään tuoteta kuten pitäisi. Tiedän mm. tämän
hallinto-oikeuden työn kautta, että lastensuojelu myös onnistuu suojelutehtävässään.
Kaikki ei silti ole Suomen lastensuojelussa vielä kunnossa. Tästä olemme
saaneet lukea kun viimeksi 11.4.2016 uutisoitiin Vantaan lastensuojelun
työntekijöiden yhdessä esille nostamista epäkohdista.
Yhteiskunnan,
valtion ja kuntien tulisi pyytää kaltoin kohdelluilta anteeksi. Samalla tulee tarjota kaikille
mahdollisuutta käsitellä kokemuksiaan asiantuntijan kanssa. Kaltoin
kohdelluille tulee voida luvata, että lastensuojelua kehitetään niin, että
tällaisia kokemuksia on mahdollisimman vähän tai ei ollenkaan.
Lue lisää osa 3. mitä pitäisi edelleen tehdä
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti