Julkaisen pitkän tekstin useassa blogi-postauksessa (kolme osaa), olin Lastensuojelun menneisyys-tutkimuksen paneelissa 7.4.2016.
Lastensuojelun menneisyys-tutkimus
Nyt 6.4.2016 julkaistu tutkimus vuosien 1937-1983 ajanjakson sijaishuollosta on raskasta luettavaa.
Siksi haluan ensin tuoda esille sen, kuinka noista ajoista kuitenkin on lastensuojelua kehitetty.
Me tosin tuotamme edelleen erityisen vähän tietoa siitä, miten monen lapsen ja nuoren elämä on lastensuojelutyön johdosta muuttunut paremmaksi -säännöllisesti tuotettua vaikuttavuustietoa kuinka hyvin onnistumme työssämme ei edelleenkään tuoteta kuten pitäisi. Tiedän mm. tämän hallinto-oikeuden työn kautta, että lastensuojelu myös onnistuu suojelutehtävässään. Kaikki ei silti ole Suomen lastensuojelussa vielä kunnossa. Tästä olemme saaneet lukea kun viimeksi 11.4.2016 uutisoitiin Vantaan lastensuojelun työntekijöiden yhdessä esille nostamista epäkohdista.
Yhteiskunnan, valtion ja kuntien tulisi pyytää kaltoin kohdelluilta anteeksi. Samalla tulee tarjota kaikille mahdollisuutta käsitellä kokemuksiaan asiantuntijan kanssa. Kaltoin kohdelluille tulee voida luvata, että lastensuojelua kehitetään niin, että tällaisia kokemuksia on mahdollisimman vähän tai ei ollenkaan.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Osa 2. Lastensuojelussa edelleen kehittämisen tarpeita
Lastensuojelussa on myös edelleen puutteita
1) osaamisessa ja yhteistyömalleissa,
asiakastyön standardeissa ja protokollissa siitä miten asiat tulee valmistella
ja ratkaista,
2) palvelujen tuottamisessa ja
hankintatavoissa, erityisesti hankintalain soveltamisen kotikutoiset
suomalaiset ongelmat,
3) laadun ja asianmukaisuuden valvonnassa -
omavalvontahan tuli vasta v.2015 julkisiin organisaatioihin, ja epäkohtien
ilmoittamisvelvollisuus v.2016 alusta, ja toimintajärjestelmästä riippumaton
valvontahan puuttuu kokonaan (katsastuskonttori-idean päivittäminen ja
jalostaminen),
4) tarvitaan edelleen myös
lainsäädäntö-muutoksia lapsen ja hänen vanhempiensa oikeuksien ja osallisuuden
parantamiseksi, kuten pysyvä huostaanotto, vanhempain oikeudet ja
velvollisuudet kuntoutumiseen, 14§ moniammatillisten as.tuntijaryhmien
toiminta.
Miten kaltoinkohtelu ja väkivalta olivat mahdollisia?
- muutama ajatus Menneisyys-selvityksen pohjalta
Moniin jo vuosien ajan tiedossa olleisiin ongelmiin
on saatu esim. lainsäädännölliset muutokset vasta 2015, ja monet asiat vaativat
lastensuojelussa edelleen parantamista.
§
arvioin,
että lastensuojelu oli (ja on) yhteiskunnassa marginalisoitunutta palvelua, kuten asiakkaatkin joita
lastensuojelussa yritettiin auttaa - vähin mahdollinen tehtiin. Se, että
tällaista kaltoinkohtelua oli ja siihen ei puututtu, kuvastaa yhteiskunnallista rakenteellista
laiminlyöntiä ja välinpitämättömyyttä.
§
vaikka
asiakasprofilissa on menneisyys-tarkastelussa olleen ajanjakson jälkeen tapahtunut
erilaistumista, on asiakkaiden tarpeiden taustalla edelleen ylisukupolvista huono-osaisuutta
ja osattomuutta synnyttäviä tekijöitä, joiden vähentämiseksi ei ole yhteiskunnassa
edelleenkään tehty riittävästi, kuten lasten köyhyyden kasvu, erityisesti
yksinhuoltajien asema, kaltoinkohtelun ehkäiseminen.
§
Vasta
v.2015 lisättiin moniin eri lakeihin säännös: lapseen kohdistuva väkivalta voidaan ilmoittaa suoraan poliisille,
kun aiemmin tästä ilmoitettiin yleensä vain lastensuojeluun, joka toimi sitten
portinvartijana ja arvioijana tehdäänkö asiassa rikosilmoitus poliisille.
Rikoksen tekijä pitää aina saattaa vastuuseen, ja tietenkin lapselle ja
perheelle pitää olla tarjolla kaikki tuki ja suojelu mitä tilanteessa
tarvitaan.
§
Turvaa
tarvitseva voi mennä turvakotiin ilman kunnan maksusitoumusta, kun turvakotipalvelun rahoitus siirtyi 2015
valtion vastuulle. Turvakotipaikkoja on Suomessa liian vähän ja
matkaetäisyydet niihin ovat pitkiä turvaa tarvitseville.
§
henkilöstön ammattikoulutuksen puutteet joka
tasolla: kuten osaaminen
tunnistaa kaltoinkohtelua ja keinoja sen vähentämiseen tai poistamiseen
(yhteiskunnan, yhteisöjen ja lähiyhteisöjen tasolla
§
edelleenkään lastensuojelutyöhön ei ole erikoistumisen pakkoa,
eikä tarjolla yhteiskunnan maksamaa erikoistumiskoulututusta - turvakodin
henkilöstöltä edellytetään v. 2015 alkaen erityiskoulutusta ja työkokemusta
nimenomaan turvakodeissa tehtävään työhön.
§
henkilökunnan vaihtuvuus oli ja on edelleen suuri ! -millaisia keinoja tulisi
käyttää, jotta työolosuhteet ja esim.
johtaminen paranisivat, ja henkilöstö voisi olla kehittämässä omaa
asiakastyötään.
·
suuret asiakasmäärät oli silloin ja on edelleenkin erityisesti sosiaalityössä,
myös sijoitettuna olevien lasten sosiaalityössä. Yhdellä työntekijällä ei
pitäisi olla asiakkaita enempää kuin 15-20, jolloin työntekijä voi tavata
asiakkaita tarpeiden mukaan. Lastensuojelun laatusuosituksen mukaan asiakkaiden
kohtuullisena määränä pidetään kaksikertaista määrä.
o
kunnallinen päätöksenteko oli kovin
ongelmallista: poliittiset
luottamushenkilöt päättivät sekä kunnan resursseista että yksilöiden oikeudesta
palveluihin. Vasta vuonna
2008 lastensuojelun yksilöpäätösten tekeminen siirrettiin pois
poliittiselta maallikoista koostuvalta luottamushenkilötoimielimeltä.
§
lastensuojelun
järjestelmässä alueellisen (lääninhalllitukset) ja kansallisen tason (sosiaali- ja
terveysministeriö ja sosiaalihallitus) ohjausvoima oli vähäinen. Ohjauskeinoja toki
jonkin verran käytetään nykyisin, mutta informaatio-ohjauksen ohjausvoima toiminnan
muuttamiseksi on liian heikko. Suomessa ei ole toisaalta myöskään ollut
kannusteita, porkkanoita lastensuojelun laadun tunnustamisessa: ”Kunnallinen
lastensuojelun teko-palkintoa -on ryhdytty jakamaan vasta v.2013 alkaen”.
Uhkasakkojakin on ryhdytty määräämään vasta 2000-luvulla.
§
valvonnan resurssien olivat ja ovat edelleen
hyvin vähäiset, ja kyky
käyttää lain sallimia keinoja oli heikko. Valvonta on hajautunut monille ja
tehotonta myös resurssien vähäisyyden näkökulmasta, sekä riippumattoman
ulkopuolisen valvonnan puuttuminen kokonaan - kaikki valvonta on edelleenkin järjestelmän
sisäistä, yhteisiä valvontakriteereitä on Valvira ohjeistanut omissa
valvonta-ohjelmissaan vasta 2012 lähtien.
§
lapsen terveyden ja kehityksen tarpeisiin ei
tuolloin vastattu: mutta
esimerkiksi vasta v.2015
lisättiin terveydenhuoltolakiin 69 §, jonka mukaan lapsella ja hänen perheellään
on oikeus viipymättä saada välttämättömät lapsen terveyden ja kehityksen
kannalta tarvittavat terveydenhuollon palvelut, jos lastensuojelun tarve johtuu
riittämättömistä terveydenhuollon palveluista (ikuinen pallottelu esim.
psykiatrian ja lastensuojellun välillä on tuttua- tämä on hoitotakuun ylittävä
oikeus). Ja vasta vastaavasti v.2015 (ja pari vuotta ennen sitä jo ls.lakiin), on vastaava oikeus
kirjattu SH-laissa: erityisen tuen asiakaslapsella on oikeus saada hoidon ja
huolenpidon edellyttämät välttämättömät sosiaalipalvelut.
§
lapsen vastuutyöntekijän velvollisuus tavata
lasta, jonka elämää koskevista asioista vastuussa lisättiin vasta vuonna 2015 SH-lakiin: työntekijän pitää
henkilökohtaisesti tavata lasta riittävän usein asiakassuunnitelmaan
merkittävällä tavalla, ja kun hoidetaan esim. lapsen vanhemman/huoltajan
palvelua, tulee varmistaa tämän aikuisen hoitovastuulla olevan lapsen mahdollinen
tuen tarve tarvittaessa tapaamalla lasta.
·
asiakkaita
ei palvelujärjestelmästä johtuen voida kohdata kokonaisena ihmisenä, näin asiakastyön eri palveluista puuttuu kokonaisnäkemys
asiakkaana olevan lapsen ja hänen perheensä tilanteesta !
Meillä on vieläkin kuntia, joissa ei ole - asianmukaista määrää osaavaa henkilöstöä
tekemään yksilöä koskevia päätöksiä ja kunnat joutuvat turvautumaan
naapurikuntien virka-apuun: esimerkiksi huostaanoton valmistelussa tarvitaan
lain mukaisen koulutuksen saanut pätevä sosiaalityöntekijä ja huostaanoton
valmistelusta vastaamassa tulee olla työpari, samoin kunnassa pitää olla johtava
viranhaltija, kun tehdään hakemus esim. hallinto-oikeudelle.
Ja toisaalta meillä on kuntia, joissa palvelut on organisoitu esim. elämänkaarimallin
mukaan asiakas- ja väestölähtöisesti, ja kehitetty toimintaa LEAN-ajattelun
mukaan (työntekijät kehittävät, korjataan, muutetaan toimintaa havaittujen
puutteiden ja ongelmien vuoksi jatkuvaluontoisesti. On kuntia, joissa toimitaan
ajatuksella, että on ”fiksua tarjota apua kun sitä tarvitaan ja viestittää myös
kuntalaisille, että on fiksua pyytää apua -asenteet muuttuvat hitaasti.
Ja toisaalta meillä on kuntia,
joissa työt on organisoitu fordistisesti palveluputkiin ja niiden sisälläkin
vielä ammattikohtaisiin työputkiin - eli lapsen ja perheen tarpeita ei ole
järjestelmästä johtuen mahdollista kohdata kokonaisvaltaisesti.
·
lastensuojelun palveluja ostetaan ja myydään
varsinkin sijaishuollon markkinoilla! - suurin
osa palveluista tuotetaan muiden kuin julkisen hallinnon toimesta,
hankintaosaamista on liian vähän, ja muutoinkin toiminnassa on paljon
kotikutoisia nykyongelmia. Ylipäätään hankintalaki ei sovellu yksilökohtaista
räätälöintiä edellyttäviin palveluihin
o
kaikkia
hankintamenettelyjä tulisi hyödyntää: suorahankintaa lapsen ja perheen
tarpeiden mukaan, neuvottelumenettelyllä hankittavia palveluja, pitkiä
kumppanuuksia.
o
palvelutarpeita
voisi myös hankkia ns. innovatiivisesti: on tarve -> pyydetään ratkaisuja
-> neuvottelumenettelyllä haetaan yhdessä ratkaisut.
o
tai
muodostaa palvelujen toimittajarekisteri, johon pääsee kaikki tuottajat, jotka
täyttää asetetut vaatimukset tuottajana ja palvelun sisällön ja laadun osalta.
o
hinta
(myös halvin) pitää aina sisällään myös ko.tuotteen laadun: aina pitäisi hinnan
muodostua lapsen tarpeiden mukaan ja tätä ei voi ennalta tietää.
Lastensuojelu oppii menneisyydestään?
- mistä tiedämme miten asiat ovat muuttuneet?
-
lastensuojelun
on tarjottava enemmän kuin mihin oma koti on pystynyt: mahdollisuutta tavalliseen arkeen ja lapsuuteen
/ nuoruuteen, rauhaa kasvaa ja kehittyä, turvallisuutta,
ennustettavuutta tulevaan, perushoivaa ja luottamusta siihen, että ne joihin on
muodostanut kiintymyssuhteen, säilyvät lapsen elämässä ja ovat lasta varten
olemassa -> jokaisella
lapsella on luotto-aikuinen.
-
tämä on
lastensuojelun perustehtävä:
miten siinä lastensuojelu onnistuu? - se on keskeinen vaikuttavuustavoite koko
lastensuojelulle, ja varsinkin niille, jotka on otettu yhteiskunnan huostaan.
o
mitä tietoa olemme tuottaneet Suomen lastensuojelussa sijoitettujen
lasten hyvinvoinnista? -
opinnäytetöitä, tutkimushankkeissa tuotettua tietoa, mutta ei säännöllisesti ja
jatkuvaluontoisesti kertyvää vaikuttavuustietoa, asiakasprosessin toimivuudesta
kertovaa tietoa…yhä monella lapsella on monta vaihtuvaa sijoituspaikkaa.
o
millaisia resursseja lastensuojelun eri tehtävissä tarvitaan: jos tavoitteena on että esim. sijoitetun
lapsen tapaaminen on mahdollista 4 x vuodessa, mitä se tarkoittaa ko.kunnan
resurssitarpeessa (sijaishuollon perhetyössä/sosiaalityössä) -> esimerkin
voisi ottaa vaikka pelastustoimesta: jos pitää päästä 6 minuutissa
kohteeseen -> mitä se tarkoittaa resurssien kannalta, ympäristön olosuhteet
huomioon ottaen. Lastensuojelun asiakkaiden määrää työntekijää kohden, ei voi
kuitenkaan määrätä laissa, sillä lapsen ja perheen tarpeet ja olosuhteet ovat
erilaisia ja nämä tulee ottaa huomioon mitoituksessa.
-
kunnallisen päätöksentekijän tietopohja, jolla hän muodostaa kantaa lastensuojelun tarpeista!
o
julkaisin
väitöstutkimukseni liitteessä listan asioista, joista päättäjän tulisi tietää:
kuten asiakasprofiilista, palvelujen toimivuudesta, laadusta, vaikuttavuudesta
jne.
-
kunnallisen päätöksentekijän ohjaus ja
johtamisen osaaminen ja yhteistyön välineet ovat kehittyneet, mutta lastensuojelupolitiikka on lyhytjänteistä:
o
lasten
ja nuorten hyvinvointisuunnitelman (12§) ohjausvoima ohjata kunnan
lastensuojelua tavoitteellisesti ja pitkäjänteisesti?
o
monialaisten
horisontaalisten johtamisrakenteiden puute, eli lasten, nuorten ja perheiden
palveluista vastaavien tulee arvioida hyvinvoinnin tilaa ja palvelujen
toimivuutta sekä kehitystarpeita yhdessä. Tämä toteutuu paremmin ns. elämänkaarimallin
mukaisessa yhteensovittavassa johtamistavassa.
Palvelujen ja tukimuotojen kehittäminen myös vanhemmille
§
tietoa toimia
vanhempana sekä vanhemmuuden osaamisen parantamismahdollisuudet tulee olla kaikkien
perheiden saatavilla Suomessa esim. samasta netttiportaalista
-
vanhemmuuden
taidot ”Voimavaraperheet” - 5.4.2016 HS-uutinen miten vanhemmuustaitoja
parantamalla lapsi hyötyy, vastaava uutinen oli aiemmin Nuorten Ystävien Vanhempain
Akatemian onnistumisista vanhempain ohjauksessa.
-
Nykyajan
tekniikka tulisi ottaa käyttöön: meillä on loistava konsepti Mielenterveystalo.fi
- jossa on tietoa, voi parantaa omia taitoja, löytyy vertaisuutta, ja saa lääkärin
lähetteellä ”etäterapiaa”
-
vastaavaa
kehitystyötä tehdään laajasti nyt myös HUS:ssa -> erilaisiin tarpeisiin on
rakennettu terveyskylät.fi -tietoa ja osaamista sekä tukea omahoitoon.
Missä on lasten ja perheiden / lastensuojelun palvelukylä.fi ?
Sijoitetun lapsen ja perheen oikeudet
-
sijoitetun
lapsen omat vanhemmat ja perheenjäsenet tarvitsevat tukea sijoituksen
yhteydessä ja sen jälkeen - tähän tulee olla subjektiivinen oikeus kunkin perheen
tarpeiden mukaisesti (toisaalta tarvitaan myös velvoitetta vanhemmille lapsen
kasvuolosuhteiden muuttamiseksi ja riittävän hyvän vanhemmuuden varmistamiseksi)
-
sijaishuoltopalvelussa
pitäisi aina edellyttää valmiutta tarjota samaan paketiin myös jälkihuolto (on
fiksua myydä sijaishuolto joka sisältää aina jälkihuollon mahdollisuuden … ja
on fiksua aina ostaa/järjestää sijaishuolto, joka sisältää mahdollisuuden jälkihuoltoon)
- Sijoituspaikan
tulee aina vastata juuri
tämän lapsen tarpeisiin -
ei siis vain sinne, missä on tilaa, tai kotiutetaan omaan kunnalliseen
laitokseen, kun siellä paikka vapautuu (oli se lapsen edun mukaista tai ei) -
tällaistakin on edelleen. Järjestelmä
tuottaa tarvetta vaihtaa lapsen sijoituspaikkaa!
-
lapsen oikeus pysyviin
kasvuolosuhteisiin, kiintymykseen, ennustettavaa tulevaisuuteen:
o
ensisijaista
on lapsen oheishuoltajan tuki
(tuki kuten perhehoitolaissa perhehoitajalle),
o
jos
lapsi ei voi palata lainkaan omien vanhempiensa hoitoon, lapsella tulee olla
oikeus adoptioon (ja
perheen saada lapsen kasvatukseen tukea)
o
viime
kädessä lapsella oltava oikeus myös pysyvään huostaanottoon kun vanhempien
kuntoutuminen ei onnistu esim. sovitun ajan (vuosia) sisällä, tai se ei ole
lainkaan mahdollista.
-
LS.lain 14 § moniammatillinen
as.tuntijaryhmä:
sosiaalityöntekijän käytössä oltava erilaista asiantuntemusta …asiantuntijaryhmä
käsittelee yksilöiden asioita ilman asiakkaita ja ilman että ovat juuri tämän
lapsen asian hoidossa mukana.
o
toimintatapa
on osallisuuden ja kuulemisen kannalta hyvin ongelmallinen, josta myös eduskunnan oikeusasiamies on
huomauttanut: vrt. oppilashuoltolaki: OH-ryhmä ei käsittele enää yksilön
asioita, vaan ne käsitellään kunkin lapsen kannalta tarvittavista asiantuntijoista
kootussa neuvonpidossa, jossa on läsnä myös lapsi ja vanhempi.
o
14 §
pykälä ei vastaa
käsitystäni avoimuudesta asiakkaan asian käsittelyssä - avoimuus nimenomaan
asiakkaan suuntaan.
-
sijoitetun
lapsen palvelujen polku ja omatyöntekijän työpanos:
o
aina on
varmistettava omatyöntekijän tosiasiallinen
käytettävissä oleva resurssi lapsen asioiden hoitamiseen ja lapsen
tapaamisiin, joka on lapsen
oikeus: -> se, että lapsi pystyy tavoittamaan omantyöntekijän aina kun
tarpeen.
Osaaminen: tarvitaan erikoistuminen lastensuojelutyöhön
-
erikoistumispakko
lastensuojelutyöhön:
o
vaaditaan
alan ammatillinen tutkinto, jonka jälkeen hankitaan työkokemusta ainakin vuosi
tai kaksi, jonka jälkeen voidaan ryhtyä erikoistumaan: opiskelu toteutuu työssä
ollen ns. monimuotokoulutuksena -> sekä 6.taso (kandi / AMK) että 7.tason
maisteritutkintojen jälkeen tarvitaan erikoistuminen.
o
Ammattikorkeakoulujen
opetuksessa työelämä on keskeinen oppimisympäristö työtaitojen oppimisessa
teorian ja käytännön vuoropuheluna, samoin kohtaamisen ja vuorovaikutuksen
osaaminen on keskiössä, toki myös lainsäädäntö, osallistavien, toiminnallisten
ymv. menetelmäosaaminen, eettinen osaaminen, yhteisötyö, osallistava
dokumentaatio, palvelujärjestelmäosaaminen (asiakas omistaa tietonsa)
… …. vertaa
turvakotihenkilöstöltä v.2015 lähtien vaadittava erityisosaaminen, työkokemus
ja koulutus.
-
täydennyskoulutusvelvoite
työantajilla, sekä vastaavasti työntekijöillä on velvoite pitää ammattitaito
yllä ja kehittää sitä (ammatinharjoittamislaki 1.3.2016)
Lastensuojelun laatu ja valvonta
-tuloksellisuusvelvollisuus lapsille, tilivelvollisuus rahoittajille, vastuu omasta ammattitaidosta ja sen kehittämisestä
-
Suomen
lastensuojelussa pitäisi olla yhdenmukaiset perusstandardit, joiden mukaisesti asiakasprosesseissa
tulee toimia - tämä tukee hyvän
ammattikäytännön mukaista tietoon perustuvaa toimintaa. Tällä varmistetaan
esim. että työntekijä tapaa asiakkaanaan olevaa lasta…). Nämä voisi löytyä
Lastensuojelun käsikirjasta.
o Lastensuojelussa tarvittaisiin myös kansallinen
näkemys ”lastensuojelun toimintatavoista erilaisissa tarpeissa ”Hyvä asiakastyön
toimintakäytäntö” parhaaseen tietoon perustuvana. Suomen Itsenäisyyden
lastenrahasto ITLA pyrkii tekemään jotain tämän suuntaista - tulokset pitäisi
sitten viedä käytäntöön asti.
- valvonnan nykytilanne: kaikki valvonta on
järjestelmän sisäistä! …puuttuu ulkoinen riippumaton valvonta, valvonta on hajautunut
- valvonnan resurssit niin ennakollisessa kuin jatkuvassakin valvonnassa ovat
hyvin vähäiset: palveluyksikön sijaintikunnan tulisi valvoa alueellaan
sijaitsevia yksiköitä, lapsen sijoittaja(ostaja)kunta valvoo sijoittamiensa ja
ostamiensa palvelujen laatua ja Aluehallintovirasto AVI valvoo luvan
myöntämisessä ja jälkikäteen epäkohtien ilmetessä.
-
Suomessa
tarvitaan yhteiset laadun arvioinnin mittapuut, joiden toteutumista valvotaan: tarvitaan
siis kansalliset laatukriteerit - LapsiARVI-hanke tuotti v.2009 perusvaatimukset
lastensuojelun laadun arvioinnille.
-
Valvira
tekee hyvää työtä, mutta se ei ole riittävää ennakollista ohjausta
o
omavalvonnan
määräys 1.1.2015 yksityisille sosiaalipalveluntuottajille (soveltuvin osin
1.1.2015 myös vastaavassa julkisessa toiminnassa)
o lastensuojelun
valvontaa ohjaavia ohjelmia on laadittu myös julkiselle toiminnalle:
§
Lastensuojelun
ympärivuorokautinen hoito ja kasvatus, valtakunnallinen valvontaohjelma 2012 -
2014, ja
§
Kunnalliset
lastensuojelupalvelut, valtakunnallinen valvontaohjelma 2013 - 2014.
-
valvonnan
käytännön toteutus: sijaishuoltopaikan lapsia tulee aina kuulla
valvontakäynneillä, millaiset kuulemisen taidot on valvojilla, ja onko valvoja
se, jolle lapsi kertoo: jokaisella lapsella tulee olla oma luottoaikuinen, johon
lapsi luottaa.
-
Lastensuojelun
riippumattoman laadun arvioinnin ja valvonnan tarpeisiin kuvasimme ”katsastuskonttori-idean v.2009
julkaistussa LapsiARVI-oppaassa: katsastusmaksuilla toimiva osaava instituutio,
joka tekee toiminnan alkaessa ensikatsastukset, määräaikaiskatsastukset,
yllätystarkastukset ja antaa korjauskehotukset ja valvoo niiden toteutumista
uusintatarkastuksessa.
Parhaimmillaan lastensuojelua kehitetään (ja
valvotaan) yhteiseen vuoropuheluun perustuen.
Lue lisää Lastensuojelun menneisyys -osa 1.
Lue lisää Lastensuojelun menneisyys -osa 2.
Lue lisää lastensuojelun menneisyys -tutkimus
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti