Lastensuojelusta on jälleen käyty laajaa keskusteltua. Teemat eivät ole vuosien myötä vaihtuneet. Myös parantamisehdotukset on toistettu. Jotain tarttis tehdä: Valtion tulisi kantaa vastuu ehdotusten toimeenpanosta ja niiden resursoinnista koko maassa - vaikka kunnat lastensuojelusta käytännössä vastaavat ja niidenkin toimenpiteitä tarvitaan.
Aulikki Kananoja on Eerika-lapsen kuoleman (2012) johdosta
laaditun Toimiva lastensuojelu (2013) kehittämisraportin jälkeen valjastettu
tekemään lisää ehdotuksia - taustalla uuteen toimeksiantoon oli lastensuojelun sosiaalityöntekijöiden
suuret asiakasmäärät (2017) ja työvoimapula. Ainakin julkisuudessa esillä
olleissa kunnissa tehtiin tuolloin päätöksiä mm. henkilöstölisäyksistä, palkkatasosta
ja työssä tarvittavasta tuesta sekä lisättiin henkilöstöä myös palveluihin,
joilla voitaisiin ehkäistä lastensuojelun tarvetta.
Tuore väitöstutkimus (väitöstilaisuus tulossa 28.9.) kertoo työhyvinvoinnista: ”Lastensuojelun sosiaalityöntekijöillä
esiintyi merkittävästi enemmän työuupumusta ja sekundääritraumatisoitumista
verrattuna niihin sosiaalityöntekijöihin, joiden työhön ei kuulunut
lastensuojelutehtäviä, osoittaa Itä-Suomen yliopistossa tarkastettava YTM Andreas Baldschunin väitöstutkimus. Eri
sosiaalityöntekijäryhmien kokonaistyöhyvinvointi, yleinen terveydentila ja
myötätuntotyytyväisyys olivat kuitenkin samaa tasoa. Tutkimuksen perusteella
korkean työhyvinvoinnin merkittävimmät tekijät liittyvät työpaikan muutosten
hyväksymiseen, oman työajan hallinnointiin, hyvään yhteishenkeen sekä
mahdollisuuteen osallistua työhön liittyviin päätöksiin. Esimiehet toimivat
näiden tekijöiden tärkeänä välittäjänä organisaation ja työntekijän välillä.”
Linkki
tutkimukseen.
Kananoja on
laatinut jo kaksi väliraporttia, ja kolmas on vielä tulossa. Tuoreimmassa raportissa
hän laati tiekartan lastensuojelusta osana valtion maakuntaa, jonka vastuulle
siirrettäisiin myös lastensuojelu. Lakeja ei vielä ole maakunnista eikä
sote:sta, eduskunta päättänee asiasta vuoden lopulla. (ks. Rousu 2018
AATOS-julkaisu). Linkki ensimmäiseen
raporttiin. Linkki Tiekarttaan.
Lasten ja perheiden
muutosohjelmassa (LAPE) on paneuduttu ansiokkaasti myös lastensuojelun
kysymyksiin monissa raporteissa (ks. Rousu 2018). Myös ns.
yhdyspintateemaan on tuotettu yhteistyössä sivistystoimen kanssa ehdotus - sillä
vaikka sote-tehtävät ja lastensuojelutyö siirtyisikin maakuntiin, on lapsen
arki kuitenkin kotikunnassaan. Siksi maakunnan lastensuojelun yhteistyö kunnan päivähoidon,
koulun, liikunnan, nuorisotyön, kulttuurin ja järjestöjen toimijoiden kanssa pitää
rakentaa tavallaan uudelleen tällä kunnan ja maakunnan yhteisellä
työskentelyalueella - yhdyspinnalla. Linkki yhdyspintaraporttiin.
Sijaishuollossa olevien nuorten kokemukset kohtelustaan
Tuorein
lastensuojelun iso keskustelu (syyskuu 2018) on liittynyt sijoitettujen koulukodissa
asuvien nuorten kokemaan kohteluun, joka tuli ilmi Eduskunnan apulaisoikeusasiamiehen
Maija Sakslinin yllätystarkastuskäyntien
raporteista (julkaistu 6.8.2018). Myös Lapsiasiavaltuutettu Kurttila on
toistuvasti vaatinut toimenpiteitä ja jokaisen sijoitetun lapsen ja nuoren kuulemisen
ja osallisuuden parantamista. Lastensuojelulain rajoitustoimenpiteiden käyttö vaatii
kussakin tilanteessa aina perustellun yksilöidyn esim. laitoksen johtajan hallinnollisen
päätöksen, jolla esim. rajoitetaan nuoren liikkumista tai puhelimenkäyttöä. Nuorten
kokemukset koulukodin arjesta ja rajoitusten toteuttamisesta vaativat
puuttumista käytössä olleisiin toimintatapoihin. Kasvatuksellisten rajojen ja lain
tarkoittamien rajoitustoimenpiteiden raja on vaikea. Linkki apulaisoikeusasiamiehen
määräykseen yllätystarkastuksista
ja niiden tarkastusraportit.
Elina Pekkarinen ja Susanna Hoikkala kirjoittivat sijaishuollon
kehittämistarpeista Helsingin Sanomien Vieraskynässä 19.9.2018: ”
Epäkohdat paljastavat useita ohjaukseen, valvontaan, kilpailutukseen,
työkulttuuriin ja lasten kohtaamisen liittyviä ongelmia, jotka on ratkottava
kiireellisesti.” Lasten sijaishuoltoa pitää parantaa. Lasten
ja nuorten kuuleminen sekä heidän näkemystensä huomioon ottaminen on erittäin
tärkeää.” Linkki
artikkeliin
Itse vastasin 19.9.2018 Facebook-keskustelussa näin: ”Hyvin kirjoitettu - KIITOS!. Mutta
kuka ryhtyisi toimenpiteisiin? Selvityksiähän on tehty ja tiekartttoja (eri
nimillä) vuosikymmenten ajan. Asiat ovat menossa valitettavasti esim.
valvontatoiminnan osalta ehkä nykyistäkin huonompaan suuntaan (pääpaino omavalvonnassa)?
Sijaishuollon ns. palvelumarkkinat ovat muotoutuneet nykyisenkaltaisiksi reilun
20 vuoden kuluessa kun kunnat ovat lopettaneet omaa toimintaansa kuvitellen
että se on toimivampaa ja halvempaa, ja nyt jo noin 80 % on yksityistä
tuotantoa palvelussa, jonka pitäisi pääosin olla julkisen toimijan omaa
palvelua. TARVITAAN JÄRJESTELMÄN MUUTOSTA, JA SEN TEKEMISEKSI (jälleen)
LAINMUUTOKSIA? Kuka tästä oikeasti ottaisi vastuun - olen lopen tuskastunut
näiden samojen asioiden jatkuvaan esittämiseen vuodesta toiseen. Ministerit
ehtivät vaihtua aina alta pois. … Pitäisi tehdä Lastensuojelun
sijaishuollon palvelujen markkinaselvitys, ja toimenpide-ehdotukset
järjestelmän korjaamiseksi... ja sen tarvitsemat lakimuutokset...rakenteitakin
pitää muuttaa, väheksymättä sisällön ja osaamisen parantamistarpeita ja niitä
koskevia muutoksia, kuten kansallisia laatukriteereitä, moniammatillista osaamista, joka perustuu
erikoistumiseen lastensuojelun, ml terveydenhoito.... Tarvittaisiin kansallinen
tahtotila tehdä kokonaisvaltaisempi reformi, ja toimeenpanna se. Mistä valtion
tahtotila?”
Marjo Alatalo vastaa minulle: ”Rakenteilla
ja järjestelmätason ratkaisuilla on ilmeinen yhteys myös siihen, miten
sisältöjen kehittämisessä voidaan edetä, vai kuinka? Jos nykyinen rakenne on
nähtävästikö lähinnä sisällöllistä laatua heikentävä mekanismeiltaan, sitä
tulisi muuttaa? Ei liene mitenkään varmaa, että nykytilanteessa hyvätkään tutkimusperustaiset
käytännöt tai niiden kehittämiseksi tehdyt aloitteet tuosta vaan tulevat
vallitseviksi tai huomioiduksi, siis jos ei tuon suuntaista muutosta tai
tutkimuksellista kehittämistoimintaa jollakin tavoin rakenteiden kautta
edistetä, tai - ohjata (riittävän pitkäjännitteisesti ja strategisesti)? Eli,
molempi parempi?”
Valtion tahtotila lastensuojelun ja sijaishuollon parantamiseksi löytyi?
Ministeri Saarikko ryhtyi vihdoin toimiin. Hän esitti 20.9.2018
tiedotustilaisuudessa laajan toimenpide-listan, joihin hallitus ryhtyy heti. Tahdon uskoa, että valtio vihdoinkin myös toimeenpanee
listaamansa asiat, sillä samoja ehdotuksia on toistettu jo monissa
raporteissa ja tarkastuksissa vuosien kuluessa. Pitää varmistaa myös, että seuraava hallitus jatkaa myös niiden
toteuttamista!
Täytyy ensin kehua
Saarikkoa: hän oli erittäin hyvin sisäistänyt asiat ja esiintyi erinomaisesti,
kannusti ja loi luottamusta ja varoitti leimaamasta lastensuojelua -
lastensuojelun avulla monen lapsen ja nuoren elämä on kohentunut ja pelastunut.
Hän myös kiitti menneisyystutkimuksen (huhtikuu 2016, kirjoitin asiasta neljä
blogitekstiä) käynnistänyttä tuolloista ministeriä Maria Guzeninaa. Valtion
anteeksipyyntötilaisuus oli 22.11.2016, mutta siellä ei luvattu varsinaisesti
muita toimenpiteitä kuin LAPE-ohjelma).
Nyt Saarikko lupaa hallituksen toimina alla olevaa, mukana
omat kommenttini:
-
Lisää rahaa valvontaan jo ensi vuoden
budjettiin.
o
Kommentti: Pitäisi huomata, että iso osa nykyvalvonnasta
on kuntien vastuulla - entä niiden toimintaresurssit? Käsittääkseni ne ovat
aika niukat: lapsesta vastaava työntekijä valvoo sijoittamansa lapsen
tilannetta ja aikaresurssit lasta kohden ovat hyvin niukat, lisäksi
ko.yksityistä yksikköä on velvollinen valvomaan sekä yksikön sijaintikunta että
hankintasopimuksen tehnyt kunta (SR).
-
Lakimuutos, että aina yksikön tarkastuksessa on
kuultava aina myös sijoitettuja lapsia.
o
Kommentti: Lain mukaan lapsia on jo nyt aina
kuultava, miksi siis ei ole näin tehty tarkastuksissa? (SR).
-
Valvontatyön sisällöllinen kehittäminen mm. valvontamallilla
ja lomakkeistolla, jota kehitetty ja valvontakulttuurin muuttaminen.
o
Kommentti: Valtio on painottamassa jatkossa nimenomaan
kunkin yksikön omavalvontaa. Haavoittavien asiakasryhmien osalta tarvitaan aina
järjestelmästä kokonaan ulkopuolista valvontaa. Suunnitteilla olevassa
LUOVA-virastossa asiat eivät ehkä tältä osin kohene. (SR)
-
Sijaishuollon valtakunnalliset laatukriteerit
laaditaan ja kriteerit ovat toiminnan arvioinnin pohjana.
o
Kommentti: Rousu 2018 julkaisuun olen
listannut miten jo 1990-luvulta alk. on vaadittu valtakunnallisia kriteereitä ja
niitä on myös laadittu eri projekteissa, mutta niitä toimivaltainen valtion
instanssi ei ole vahvistanut kansallisiksi ja velvoittaviksi. (SR).
-
Sijaishuollon valtakunnallinen rekisteri.
o
Kommentti: Tätä on myös vuosien/vuosikymmenten
ajan ehdotettu. Kun valvontavastuu hajautuu monelle, pitää olla rekisteri,
johon kirjautuu yksikön perustiedot ja tarkastuskäynnit. (SR).
-
Tutkimuksellisen perustan vahvistaminen.
o
Kommentti: Vaativaa erityisasiantuntemusta edellyttävää
lastensuojelutyötä ei voi tehdä ilman tutkimusperustaa. Lastensuojelusta
tarvittavasta tiedosta ja tiedonkeruun ja tutkimuksen parantamisehdotusten historiasta
mm. Tarja Heino 2016 Huostaanotto-kirjassa. Konkreettisia ehdotuksia on tehty! (SR).
-
Kouluterveyskyselyyn sijoitettujen lasten
osalta lisäkysymyksiä.
o
Kommentti: Jo edellisellä kouluterveyskyselykierroksella
analysoitiin erikseen niiden lasten vastaukset, jotka eivät asu kotonaan - nyt tämä vakiinnutetaan, ja kysymyksiä
ilmeisesti täsmennetään. (SR).
-
Osaamis- ja tukikeskukset OT-keskukset
(uuteen maakunta - ja sote-lakeihin sisältyvinä) vaativan lastensuojelutyön
joustavana tukena (LAPEssa ollut kehitteillä).
o
Kommentti: Jos maakuntia ja niiden
sote-liikelaitoksia ei tule, pitäisi vastaava OT-keskus perustaa vähintään jokaiselle
ERVA-alueelle, mieluiten laajemmin koko maahan. Tärkeintä olisi kuitenkin
varmistaa riittävä lastensuojelun erityisosaaminen kaikille lastensuojelussa
toimiville ammattiryhmille - tämä pitäisi olla perusvaatimus lastensuojelussa
työtä tekeville (SR).
-
Laajapohjainen asiantuntijatyöryhmä laatimaan
sijaishuoltoa koskevien lakisäännösten muutosta mm. rajoitustoimenpiteiden
selkiyttäminen, ja muuta.
o
Kommentti: Juuri päättynyt (16.9.) lausuntokierros
asiakas- ja potilaslaista, johon sisältyy lastensuojelunkin rajoitustoimet. Onko
vaativa sijaishuoltotyö hallinnollista rajoitustoimenpiteistä päättämistä,
kasvatukselliset perusteet rajoittaa? (SR).
-
Koulukoteja koskien yhteistyön lisääminen
valtion (5) ja yksityisten (2) kesken, asiantuntijatyön vahvistaminen näissä, kuten
henkilöstörakenne ja erityisosaaminen.
o
Kommentti: Koulukotien toimintaa on kehitetty
vuosien kuluessa, yhteistyötä tarvitaan, myös resursseja ja erityisosaamista.
(SR).
-
Järjestöjen rooli sijoitettujen lasten ja
nuorten osallisuuden vahvistamisessa merkittävää - tämän työn hyödyntäminen. Pesäpuu
ryn pitkäjänteinen kehittämistyö lasten ja nuorten osallisuuden ja kuulemisen
osalta sai julkisen maininnan Saarikolta.
o
Kommentti: Järjestöt ovat todella tehneet
paljon tässä. Kehitetyt asiat eivät leviä ilman resursseja muualle käyttöön
(koulutusta ja viestintää). On hienoa kun on saanut olla mukana perustamassa
Pesäpuuta ja toimia sen hallituksessa. (SR).
-
Kuulemiseen liittyvä THL:n tutkimushanke:
tavoitteena kokonaiskuva kohtelusta ja kokemuksista, myös hyvien asioiden
esille nostamista, epäkohtien ja kaltoinkohtelun ohella. Varmistetaan lasten
psykososiaalinen tuki tutkimuksen yhteydessä, ja myös valvonnan yhteydessä lasta
kuultaessa. Tutkimus koko sijaishuoltoa koskeva, ei vain koulukodit.
o
Kommentti: Tärkeää myös, että perhehoidossa
olevat lapset tässä mukana, samoin julkisesti omistetut yksiköt. Jo olemassa oleva
lainsäädäntöhän edellyttää lapsen ja nuoren kuulemista aina häntä koskevissa
ratkaisussa. Miten tämä varmistetaan joka päivä? (SR)
Saarikko vastasi tiedotustilaisuudessa kysymyksiin: ”Lasten
äänen ja kokemusten kuuleminen on oltava lastensuojelun toiminnan arkea koko
ajan. Apua lapsille ja perheille on saatava jo ennen lastensuojelua.
Annika Parsson: Meillä on hyvä laki, mutta rajat normaaliin
kasvatukseen liittyviin rajoihin ja rajoittamistoimiin pitää selkeyttää.
Rajoitustoimenpiteiden ennaltaehkäisyä lapsen hoito- ja kasvatussuunnitelmilla
arjessa. Henkilöstön osaaminen rajoittamisessa. Valvontatyössä aina lapsen
kuuleminen.
Saarikko vielä lisäsi: Lasten ja perheiden tukea pitää
parantaa, ja lastensuojelua laajemminkin. Lastensuojelun ja esim. koulun ja
muiden toimijoiden yhteistyötä pitää parantaa. Ollaan heräämässä siihen, miten lapsen ja perheen kokonaistukiketju
toimii, joka johtaa lopulta
lastensuojelutoimiin. Kaikki ei Saarikon mukaan ole kilpailuttamisen tuottamaa
ongelmaa, voidaan tehdä suorahankintoja (…ja toki kunta itse voi tuottaa, SR).
Palvelutuottajakenttä on muuttunut valtavasti, tästä pitäisi tietää enemmän
Saarikon mukaan. (tarvittaisiin markkinaselvvitys, SR)
Tästä STM:n
uutiseen.
Tästä Toimenpidelistaan
Kirjoittanut Sirkka Rousu
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti