Lastensuojelun
sijaishuollon valvonta tarvitsee lisäresursseja sekä valvontatoimien
kehittämistä, tästä kirjoittivat Antti Kääriälä ja Heikki Hiilamo (HS 3.10.2018 vieraskynäartikkelissaan).
Olen 3.10. tarjonnut HS:n mielipidepalstalle artikkelin innottamaa kommenttia - tässä hiukan tarjotusta lehtijutusta muokattuna väliotsakkeineen.
Mielestäni Suomessa tarvittaisiin myös kokonaan
lastensuojelujärjestelmästä riippumatonta ulkoista valvontaa. Voitaisiinko se
rakentaa autojen katsastusmallin mukaan? Olemme tehneet tästä ehdotuksen
LapsiArvi-julkaisussa (2009). Ehdotus on ollut tuolloin myös valtion tiedossa.
Millainen olisi lastensuojelun katsastusasema?
Siinä jokainen sijaishuoltoyksikkö tarkastetaan
vuosittain, ja vikalistan mukaan pitää tehdä jälkitarkastus puutteiden
korjaamisesta. Kun esim. lastenkodin toiminta alkaa, vaaditaan
käynnistämistarkastus. Mikäli toiminta muuttuu oleellisesti, tehdään
muutoskatsastus. Katsastusmaksut maksaa luonnollisesti yksikön omistaja, kuten
autonkatsastuksessakin.
Yhteiskunta varmistaa säädöksillä, että katsastusasemalla
on työhönsä lastensuojelun osaaminen. Lisäksi katsastusaseman tarkastuksen
tulee perustua yhteiskunnan määrittämiin toiminnan laadun kriteereihin, kuten
autojenkin osalta. Tarkastustiedot rekisteröidään valtakunnalliseen rekisteriin,
josta saadaan ajantasaista tietoa valvonnan tuloksista.
Sijaishuoltoyksikön
tarkastustulos pitää löytyä yksikön julkisista tiedoista, esimerkiksi
”Auditoitu sijaishuoltoyksikkö 2018 - viisi tähteä”. Tämä myös kannustaa
yksikköä kehittämään toimintaansa.
Tämänkaltainen katsastustoiminta olisi toimintaa kehittämään kannustavaa ja kehittymistä tukevaa, varsinkin jos oma toiminta saa tähdistöasteikolla aluksi vain muutaman tähden. Toki viiden tähden ylläpitokin vaatii jatkuvaa laadun varmistusta ja kehittymistä.
Ehdotuksia tiedonkeruuseen: Miten lastensuojelu onnistuu tehtävässään?
HS-artikkelissa peräänkuulutettiin
myös tietoa sijoitettujen lasten ja nuorten hyvinvoinnista ja elämässä
pärjäämisestä. Miten lastensuojelu onnistuu tehtävässään?
Vieläkään tällaista
tietoa Suomessa ei systemaattisesti kerätä, vaikka tästäkin on tehty
vuosikymmenten kuluessa monia kehittämisehdotuksia ja niistä on julkaistu oppaita
mm. Lastensuojelun onnistumisen arviointi (Rousu&Holma 2004) ja LapsiArvi -lastensuojelun
laadun perusvaatimukset (Holma 2009).
Olen myös väitöstutkimuksessani 2007 tehnyt
ehdotuksen millaista tietoa tarvitsemme lastensuojelun tuloksellisuuden arvioimiseksi.
Toimintaa on vaikea kehittää ilman asiallista tietoa. Yksittäistapauksista ei voi tehdä yleistyksiä lastensuojelutyöstä - näin valitettavasti mediassa tapahtuu. Tarvitaan analysoitua koottua asiakastietoa, ja sitä syntyy jokaisesta lapsesta lastensuojelun asiakastietoihin.
Huonosti hoidettu jälkihuolto voi tehdä tyhjäksi siihen asti saavutetun
Kääriälä ja Hiilamo nostivat esille myös jälkihuollon ja sijoitettuina olleiden nuorten tulevaisuuden, mikäli esimerkiksi nuoren opiskelupolku jää peruskoulun varaan. "Lastensuojelun pitää tukea itsenäistä elämää" - heidän artikkelinsa otsake.
Sijoitettuna olleen
lapsen ja nuoren jälkihuollon puutteet eivät tue nuoren tarvitsemalla
tavalla häntä elämässä eteenpäin. Jälkihuollon kehittämistarpeet ovat olleet vuosien ajan myös
yhteiskunnan tiedossa. Olisiko tältäkin osin asiat tarpeen laittaa parempaan kuntoon?
Kirjallisuutta:
Rousu & Holma: Lastensuojelupalvelujen onnistumisen arvointi (2004). Julkaisu on yksi kirja neljän kirjan sarjasta: muissa käsitellään lastensuojelupalvelujen tuottamista (2003), lastensuojelupalvelujen laadunhallintaa (2004) ja lastensuojelupalvelujen kustannuksia (2004). Julkaisut löytyy edelleen Kuntaliiton verkkokaupasta maksuttomina sähköisinä julkaisuina.
Holma (2009): LapsiArvi-kriteerit: perusvaatimukset lastensuojelupalvelun laadulle. Opas laadun arviointiin ja kehittämiseen. Tämä löytyy samoin maksutta Kuntaliiton verkkokaupasta.
LapsiArvi-hankkeessa tuotettiin myös lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelmien laadintaan ja seurantaan ja arviointiin kaksi opasta (Rousu 2009). Kokemustiedon keruuseen kyselylomakkeet eri-ikäisten lasten vastattavaksi (myös alle kouluikäisille) sekä excell-luettelo tiedoista, joita tarvitaan lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelmissa.
Kirjallisuutta:
Rousu & Holma: Lastensuojelupalvelujen onnistumisen arvointi (2004). Julkaisu on yksi kirja neljän kirjan sarjasta: muissa käsitellään lastensuojelupalvelujen tuottamista (2003), lastensuojelupalvelujen laadunhallintaa (2004) ja lastensuojelupalvelujen kustannuksia (2004). Julkaisut löytyy edelleen Kuntaliiton verkkokaupasta maksuttomina sähköisinä julkaisuina.
Holma (2009): LapsiArvi-kriteerit: perusvaatimukset lastensuojelupalvelun laadulle. Opas laadun arviointiin ja kehittämiseen. Tämä löytyy samoin maksutta Kuntaliiton verkkokaupasta.
LapsiArvi-hankkeessa tuotettiin myös lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelmien laadintaan ja seurantaan ja arviointiin kaksi opasta (Rousu 2009). Kokemustiedon keruuseen kyselylomakkeet eri-ikäisten lasten vastattavaksi (myös alle kouluikäisille) sekä excell-luettelo tiedoista, joita tarvitaan lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelmissa.
Sirkka Rousu, HT,
sosiaalityöntekijä, yliopettaja, hallinto-oikeuden lastensuojelun asiantuntija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti