-------------------------------------------------------------------
Artikkeli on julkaistu Helsingin Sanomissa 7.12.2012
Sosiaali- ja
terveysministeriössä on ollut valmistelussa useiden vuosien ajan lastensuojelun
laatusuositus. Viimeisin versio oli lausunnolla syksyllä 2010. Se laadittiin
yhteistyössä ministeriön ja Kuntaliiton kanssa. Vastasin tuolloin Kuntaliiton
puolesta suositustekstistä. Lausuntokierroksen jälkeen asiakirja jäi ministeriön
virkamiesten pöydille. Luonnos sisälsi myös ehdotuksen suositeltavaksi
lastensuojelun sosiaalityön henkilöstömääräksi, johon artikkelissa viitattiin
(HS 5.12.2012).
Toisin kuin
artikkelissa kirjoitetaan, ei kuntien lastensuojelutyön laatua ohjata valtion
suosituksilla, vaan jokainen kunta soveltaa lakia osaamisensa mukaan.
Lastensuojelun laatusuosituksen laadinta perustui epävirallisen pienen
asiantuntijatyöryhmän työhön ilman kunnollista toimeksiantoa, aikataulua,
resurssia ja vastuutuksia sekä käsitystä kuka suosituksen tulee vahvistamaan.
Lastensuojelutyön
tueksi laadittiin myös aiemmin Kansalliset linjaukset -asiakirja, joka olisi
voitu vahvistaa esimerkiksi Valtioneuvoston periaatepäätöksenä. Asiakirja olisi
tukenut lastensuojelua 2008 voimaantulleen lain tavoitteiden mukaan. Työryhmä,
jonka jäsen olin, toimi ministeriön kansallisessa lastensuojelun
kehittämisohjelmassa (2004-2007).Tämäkään asiakirja ei edennyt ministeriössä
mihinkään.
Lastensuojelunväki,
kuten HS:n artikkeli nimeää, on odottanut vuosia kansallisia suosituksia.
Niissä määritetään lakia tarkemmalla tasolla se, millaisin periaattein
lastensuojelua tulee kaikissa kunnissa toteuttaa, johtaa ja kehittää, jotta
lasten ja perheiden avun saanti ei vaihtelisi sen mukaan missä kunnassa hän
asuu. Henkilöstömäärän lisäksi myös lastensuojelun laatu ja tosiasiallinen
palvelujen saatavuus tulee varmistaa. Vuosien työstä ja puheista pitäisi syntyä
jo ministeriössäkin päätöksiä.
Sirkka Rousu,
Nurmijärvi
Tässä linkki Kananojan 5.12.2012 työryhmän tiedotteeseen. Ja tässä väliraporttiin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti